Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

När är man discjockey? (Sida 1 av 1)

När är man discjockey? 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Artiklar (kommentarer) » När är man discjockey?

• perfectpitch
  •  
  • #1 Måndagen den 12 februari 2007 kl 13:09

När är man discjockey?

Det har kommit upp ett par gånger så jag drar det en gång till.

Saxat från en tråd....

Cissiolina blev ju politiker så det funkar alla dagar i veckan. Men då undrar man varför man håller på? är det för att vara cool eller för att man brinner och kan förmedla något genom sin musik och det man gör vi mixerbordet?

Tycker att vara cool är förlegad, vad man kan bakom rodret är det som gäller. Ingen tvekan, sedan kan ju det vara ett plus om man är cool, snygg, kan snacka etc. Att inte kunna lyser igenom förr eller senare.

För att glida in på ämnet på denna tråd.

När kallar man sig jockey? Är det när man sitter hemma och mixar eller när man har ett riktigt gigg? Skolfest som Nattklubb? Vart drar ni gränsen?

Lite nyfiken då det var ett tag så skulle alla vara discjockey. Spelade ingen roll om man bara köpte 12:or så kallade man sig jockey.

Men vart ligger gränsen idag? Jag tycker att det handlar om själva förmedlingen till en viss grupp(Live) inte via en ned laddad mix utan här och nu, högtalare möter trumhinna så att säga..........

Vad har ni för tankar på detta filosofiska fråga....?

Inlägg uppdaterat Fredagen den 30 november 2007 kl 12:13

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #2 Måndagen den 12 februari 2007 kl 14:43

hm.. Skulle nog dra gränsen vid att man kan mixa ordentligt & vet vad man sysslar med. Sen spelar det ingen roll om man har/haft 5000 spelningar eller 1 spelning. Kan man förmedla musiken & leverera till publikens förväntan.. visst men ibland är det omöjligt att få alla nöjda & glada.

Vilket får mig att tänka.. Det är synd att inte fler krögare tar hjälp utifrån med klubbar & olika events. Vissa ställen ska ju ha en & samma jockey varje kväll/helg och verka vara livrädda för att ändra på nått dom TROR att folket vill ha. osv osv.

• Gugge
    Moderator

•  
  • #3 Måndagen den 12 februari 2007 kl 16:16

12inch skrev [visa]: Vissa ställen ska ju ha en & samma jockey varje kväll/helg och verka vara livrädda för att ändra på nått dom TROR att folket vill ha. osv osv.

Det är väl mer regel än undantag att precis är fallet för 90% av ställena i Sverige.
    I bästa fall så kan det vara 2 till 3 st som jobbar på ett och samma ställe Ons/Fre/Lördag, månad efter månad, år efter år.

Men åandra sidan så behöver ju krögarna känna trygghet i att få bra DJ's som de kan lita på. Så det är lite lustigt att DJ förmedlingar är så ovanliga i Sverige jämfört med T ex England, där det är mer vanligt att man anlitar en bokningsförmedling som man har förtroende för.

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• Raderad7136
  •  
  • #4 Måndagen den 12 februari 2007 kl 17:28

12inch skrev [visa]: hm.. Skulle nog dra gränsen vid att man kan mixa ordentligt & vet vad man sysslar med. Sen spelar det ingen roll om man har/haft 5000 spelningar eller 1 spelning. Kan man förmedla musiken & leverera till publikens förväntan.. visst men ibland är det omöjligt att få alla nöjda & glada.

Vilket får mig att tänka.. Det är synd att inte fler krögare tar hjälp utifrån med klubbar & olika events. Vissa ställen ska ju ha en & samma jockey varje kväll/helg och verka vara livrädda för att ändra på nått dom TROR att folket vill ha. osv osv.

Tjena,

Håller med dig!!

/Gert

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #5 Måndagen den 12 februari 2007 kl 19:02

12inch skrev [visa]: Men åandra sidan så behöver ju krögarna känna trygghet i att få bra DJ's som de kan lita på. Så det är lite lustigt att DJ förmedlingar är så ovanliga i Sverige jämfört med T ex England, där det är mer vanligt att man anlitar en bokningsförmedling som man har förtroende för.

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

Det har gjorts några tappra försök runt där jag bor. Alltför ofta byter krogarna ägare & avtal bryts därmed. Problemet kommer sen när det kommer nån fjunig "wanna b" dj & tar 5 bärs & en dagens i lön & förstör för dom andra. Krögarna borde skämmas!! Hur skulle det vara om vi andra tog in dricka & mat in på ställena?! -"Nej men det är för dyyyyyyyrt här så jag tog med eget".

• 7an
  •  
  • #6 Måndagen den 12 februari 2007 kl 19:06

Don't agree, du är fan ingen deejay över en natt!, det är ett hån att säga så!

Nej lite mer kött på benen får man nog allt ha, iaf om man snackar klubbdj!

jag blir så trött på folk som har så lätt att kalla sig saker, bara för att dom har fått en nytt intresse, som i dom flesta fall även visar sig vara en fluga för stunden.

Dj är för mig en livstil, that's it, jag vaknar och somnar med det, funderar alltid på nya låtar samt olika sätt att angripa dom på ;)

Men jag antar att det är som med allting annat, förändring, när något är för svårt, ja då ändrar man helt enkelt spelreglerna så alla andra kan vara med, för annars är det inte schysst.

Dock är man ingen deejay, = JOKEBOX!

Jag tror många gamla rävar skulle vara benägna att hålla med, många yngel av idag vet inget om musik ej heller har dom någon vidare musikalisk bakrund.

but what the hell!, kan jag trycka på play hemma på min dvd så kan jag säkerligen lira plattor på feta klubben ALLAN!

Well, i beg to differ!

Det vore ju att jämföra med t ex körkort eller varför inte certifikat för flyg, jag har alla pengar i världen, kan tjacka vilken bil eller flygplan jag vill!
    men UTAN TALANG! ja då klarar du fan inte vare sig uppkörning eller uppflygning.

Samma med Deejaying, vissa passar, andra inte!

Säger som jag brukar säga, pallar du inte trycket, ge då fan i att spola med brandslangen!

/S

"As a Deejay you never get full on learning, Every new day/gig is a challenge, face it with humility and grace/respect for the arts and you shall succeed" - SE[ v ]EN 2006

The Denonizer is Commin!

*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-12 19:09:51 ***

• Raderad99287
  •  
  • #7 Måndagen den 12 februari 2007 kl 19:32

Ett tag sen man skrev tycker jag..

Vad fasen skulle en dj vara utan musik, så musik är en sjysst fördel iaf.. No Dicussion of that..

Jag har spelat på relativt många krogar o discon runt om.. Kallade mig "DJ" och var skitstolt för det liksom.. Det är kul och coolt att vara dj liksom, brudar på rad, trodde man ungefär.. Men fan man skämmer ut sig själv liksom, man bör nog ha lite i fickan istället liksom..

En gång jag sparkade mig själv i arslet, var när jag lyckades få med mig mina sketnaste skivor, som jag bränt för sådanna stunder, relativt repiga (brända).. Hur fan kan man va så satans dum egentligen..

Men som sagt var 15 år då.. Trodde jag skulle dö efteråt.. Men som sagt jag var stolt och tog stoltheten före beredelser och andra viktigare ting..

Så jag la ner de där ett bra tag, spelade mer på skolor och privatdiscon o sånt efter det..

Nu har har jag chackat in ett par nya spelare och ordentligt stabil mixer, pluggar in det i datorn, lär mig göra lite egen musik och spela live och mixa osv, för att få en bättre start än innan..

Så jag tycker inte man ska kalla sig dj om man inte har någon känning av hur det är att kunna spela, ska klara trycket att spela för folk live, kunna föra ett lugnt till och med snabbt tempo och hård press utifrån.. Det är alltid många som kommer att hacka på dig.. Men kommer ihåg dessa ord bara.. Gör det som du tycker är kul och som du brinner för, annars ge fan i det..

Det var ett par ord från min sida...

Med Vänliga Hälsningar
    // Fredde

• Raderad7136
  •  
  • #8 Måndagen den 12 februari 2007 kl 21:24

Tjena,

En DJ är enligt mig en person som presenterar musik, ny som gammal, för en publik som är där för musiken skull och för att dansa. Sådana Djs horar sig inte som så många andra och har en tendens till att inrikta sig en aning. Dessa Dj's har också en tendens till att kunna mixa. Då publiken är där för musikens skull så blir det i regel också mindre viktigt med musik som man känner igen, sålänge det är bra musik!

Jag har inte mycket för DJ's som spelar topplistan och mainstream även FAST DOM INTE VILL. (är man musikintresserad och älskar mainstream och är inne i det av rätt orsak så ok.) Som jag upplever det så har dessa DJ's ingen energi, mixar ofta kasst (Eurodisco blir DnB) och har förmodligen börjat DJa just för att dom vill ha mer brudar och gratis dricka i baren (between the lines). Jag skulle inte vilja kalla dessa personer för DJs.

Kort och gott, ett stort intresse och duktig på att presentera bra musik!

Det är en mycket intressant fråga! Jag har lagt märke till att programmledarna på "the voice" kallas för VJ's när dom bara står, pratar och fjantar sig. Det finns även något som kallas för VVS ingenjör när man enligt mig bör ha någon typ av ingenjörsutbildning för att kallas för ingenjör. Det är en roligt värld vi lever i, när man ändrar faktiska (och mer korrekta) benämningar på saker och ting bara för att få det att låta bra och glamoröst.

/Mr G

--------------------------------------------
    www.icon-management.se

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #9 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 08:30

12inch skrev [visa]: Tjena,

En DJ är enligt mig en person som presenterar musik, ny som gammal, för en publik som är där för musiken skull och för att dansa. Sådana Djs horar sig inte som så många andra och har en tendens till att inrikta sig en aning. Dessa Dj's har också en tendens till att kunna mixa. Då publiken är där för musikens skull så blir det i regel också mindre viktigt med musik som man känner igen, sålänge det är bra musik!

Jag har inte mycket för DJ's som spelar topplistan och mainstream även FAST DOM INTE VILL. (är man musikintresserad och älskar mainstream och är inne i det av rätt orsak så ok.) Som jag upplever det så har dessa DJ's ingen energi, mixar ofta kasst (Eurodisco blir DnB) och har förmodligen börjat DJa just för att dom vill ha mer brudar och gratis dricka i baren (between the lines). Jag skulle inte vilja kalla dessa personer för DJs.

Kort och gott, ett stort intresse och duktig på att presentera bra musik!

Det är en mycket intressant fråga! Jag har lagt märke till att programmledarna på "the voice" kallas för VJ's när dom bara står, pratar och fjantar sig. Det finns även något som kallas för VVS ingenjör när man enligt mig bör ha någon typ av ingenjörsutbildning för att kallas för ingenjör. Det är en roligt värld vi lever i, när man ändrar faktiska (och mer korrekta) benämningar på saker och ting bara för att få det att låta bra och glamoröst.

/Mr G

www.icon-management.se

Håller med..

Vet en hel drös med människor som HATAR att spela mainstream eller en viss typ av musikstil men faktiskt gör det endå. Antar att det är skit tufft att få stå där & dricka gratis i baren & flirta med kisstoffsarna som blir alldeles till sig i byxan. (IRONI)Vissa kanske gör det för att få ihop pengar till att överleva eller liknande & det kan man väl köpa.

Det är oxå skrämmande att blanda ihop begreppen VJs som du nämde med DJs/VJs. Sen att uttrycket VJs började myntas när "MTV" dök upp nångång på 80s är inte samma sak som idag, när man FAKTISKT kan mixa med DVD skivor. Byt uttryck på mupparna som står på tex "the voice" till vanliga TV presentatörer eller liknande för dom blir INTE DJs/VJs bara för att dom står där. Namn förslag?! TV MUPP, MUSIK TV WANNA B DJ eller kanske vanlig TV Hallå'a!? Det är ju lätt att självutnämna sig till va fan som helst idag. Känner en snubbe som gick en grundkurs (6-8 veckor kanske det rörde sig om) i marknadsföring. Han kallar sig själv för PR & Marknadsförings konsult idag. Störtlöjligt!!

Aja.. Hur som helst så blir kidsen förstörda musikmässigt av muik stationerna idag.. I det här läget kan man faktiskt säga.. -"det var bättre förr"!

• Gugge
    Moderator

•  
  • #10 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 09:06

Jag håller inte med alla gånger att man som DJ ska spela den musiken man själv tycker är bra.
    För mig så ska en DJ få publiken att dansa och ha trevligt. Beroende vilken publik man har så måste man ju anpassa sig till denna.

Jag är av den inställningen att en dj SKA behärska musikstilar som han själv inte gillar. Om man ska vara en som spelar musiken som enbart själv gillar så tycker jag man bör bli musiker i stället för att få utlopp för sin musikaliska kreativitet.
    Som sagt detta är min inställning till det hela.
    Och jag tror min inställning till hur man bör vara som DJ idag är mer anpassad till marknaden också. Det finns nästan ingen marknad för smala DJ’s som behärskar (enbart spelar)en musikstil. Däremot så är det fortfarande jättebrist på breda DJ’s som är kunniga (dels att ha koll på betydligt mer musik, och hur man mixar ihop de olika stilarna på ett snyggt sätt)

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• 7an
  •  
  • #11 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 09:10

Hahaha, jag har musikvideos på dvd, asså är jag en VJ!

Synd att namnet redan är taget annars kunde dom kalla voicarna för MUPPETSHOW!

DEEJAY
    JUKE BOX
    JOKE BOX
    V-JOX!
    D-JOX

M3N D3t klart, många gillar att lira top 40 för Fnissmödisar, jag struntar i vilket så länge det är musik som jag själv tycker om.

jag är ombytlig, älskar house, men även hardstyle, hårdrock, sköna klubbmixar på 70's, 80's, 90's

En deejay är en entertainer!, vår uppgift är att förmedla en trevlig upplevelse, vare sig det gäller musik, skämt, tävlingar, teman mm

Rätt man / Kvinna på rätt plats, bort med alla andra jeffla wannabeeeez.

Bara för farsan har mycket penggar eller att jag tjänner krögaret.

Sure kontakter är viktigt, men man får vad man betalar för, 400 kr per kväll och du får en snubbe som iofs tycker det är kul att lira plattor, men gör han det bra?, ej heller kommer snubben att lira vare sig original eller vitt!

Det mesta handlar om en trend, och då väldigt många yngre har dels svårt med språk samt det tryck som media dagligen lägger på oss.

Så tror dom att bara jag blir en deejay så har jag lyckats!

Hur många sliter inte i den här branschen då, jag bara undrar. Några glider med säkerhet på en räkmacka och tror att dom är skandinaviens Tiêsto, när dom i själva verket suuuuger fet dromedarballe, och Aldrig skulle tillåtas tillträde till en nattklubb.

Nej någon borde shape'a upp det här FJOLLTRÄSKET, och visa var skåpet skall stå.

Väl mött everyhopa!

/S

"As a Deejay you never get full on learning, Every new day/gig is a challenge, face it with humility and grace/respect for the arts and you shall succeed" - SE[ v ]EN 2006

The Denonizer is Commin!

*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 9:12:52 ***

• Raderad99287
  •  
  • #12 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 09:49

Vilken ilska de ser ut att vara här i mina ögon..

Va fan e grejebn, hallå.. Varför blev ni djs???

Någon stans måste ni ha börjat, antingen grejer från en rik farsa, rik släkt, eller känner en krögare eller något sånt.. Va fan ska man bäörja idag annars.. Alla e inte proffs från en börjar..

För att bli bra till en början, tycker jag att man ska köpa grejern och spela hemma och kanske ge sig ut på privatfester, jag håller med er att vi ska hålla oss borta från de större ställena till en början.. När man känner att tiden e kommen..

Varför blir de en sån stor grej av allt..
    The voice, va fan ska man kalla dom då?
    Va e de dom håller på med då? De jobbar ju med musik och musikvideos.. Varför får de inte kalla sig för de dom e?

Ha de fint, Pioneer
    // Fredde

• 7an
  •  
  • #13 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 10:00

Har man tusentalet gig i ryggen så uppskattar man inte YNGEL som kallar sig för deejays i tron att dom blir det över en natt.

MEN det är inte ert fel, det är massmedia som FUCKAR up varenda jeffla yrke eller titel!

Hur fan kan 90 talet vara en KLASSIKER, jag bara undrar, AMATÖRER!

Jag blev deejay för, 1. jag älskar musik, 2. publik, 3. show och ös!, that's it!

Om du arbetar på MTV, eller sysslar andra videoinspirerande progg, på proffessionell basis då är man VJ!

Likadant med deejay, om du gör flera återkommande gig i månaden, gör bra ifrån dig, ja då kan du kalla dig deejay.

Men över en natt, eller efter ett skjut i BB och GÄST DIAR på någon klubb!

ALDRIG!

Men det blir väl så när man lever i en bubbla skapad av fantasi!

/S

The Denonizer is Commin!

*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 10:02:01 ***

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #14 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 11:46

12inch skrev [visa]: Jag håller inte med alla gånger att man som DJ ska spela den musiken man själv tycker är bra.
    För mig så ska en DJ få publiken att dansa och ha trevligt. Beroende vilken publik man har så måste man ju anpassa sig till denna.

Jag är av den inställningen att en dj SKA behärska musikstilar som han själv inte gillar. Om man ska vara en som spelar musiken som enbart själv gillar så tycker jag man bör bli musiker i stället för att få utlopp för sin musikaliska kreativitet.
    Som sagt detta är min inställning till det hela.
    Och jag tror min inställning till hur man bör vara som DJ idag är mer anpassad till marknaden också. Det finns nästan ingen marknad för smala DJ’s som behärskar (enbart spelar)en musikstil. Däremot så är det fortfarande jättebrist på breda DJ’s som är kunniga (dels att ha koll på betydligt mer musik, och hur man mixar ihop de olika stilarna på ett snyggt sätt)

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

Håller med om att man inte BEHÖVER spela musik som han/hon bara gillar.. vilket jag aldrig har menat heller. Men det finns ju massor av undantag då man funderar varför vissa är där dom är?! Tex. Har jag själv spelat på en hiphop bar.. & alla som hängt här ett tag vet hur mycke jag ogillar hiphop! Nu satt en polare i kläm & var dubbel bokad så jag ställde upp för honom. Hade absolut inget där att göra men men..

Så du menar att man INTE är någon Dj om man bara spelar en viss stil?! Så alla klubb jockys är dåliga i dina ögon då?

Du är lite naiv i ditt tanke sätt att man är rökt bara för att man inte "horar" sig & spelar topplistan?!!? Vet hur många svenska jockys som helst som har spelningar varje helg & dom lirar enbart house eller trance för att ta ett exempel. Tror dessutom helt seriöst att dom tjänar bättre än dom flesta här inne per gig.

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #15 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 11:47

12inch skrev [visa]: Va fan e grejebn, hallå.. Varför blev ni djs???

Jag ville ha brudar & gratis bärs!

*** Inlägg uppdaterat av Maxwell B kl 2007-02-13 11:47:45 ***

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #16 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 11:50

12inch skrev [visa]: Har man tusentalet gig i ryggen så uppskattar man inte YNGEL som kallar sig för deejays i tron att dom blir det över en natt.

Visst äre väl så! Men kan man sin sak så betyder inte det att man är bättre eller sämre än den som kört 1000 gig. Men antagligen har den andre mer rutin & har en del försprång.

• Raderad99287
  •  
  • #17 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 11:52

Okej okej jag håller helt och hållet med digf nu seven.. Man blir inte dj efter en kväll, utan som sagt upprepade gånger, man ska gärna veta som sagt vad fan man sysslar med också..

Man kan säga att om jag skulle göra en hamburgare hemma, skulle jag lika gärna kunna kalla mig kock ungefär..

Om man spelat och haft intresset för deejaying sen man var 10 år.. då tycker jag att man ska öppna sina dörrar och köpa in grejerna, jag gjorde tvärt om, trodde jag kunde börja direkt..

Skäms nästan för att ha kallat mig dj, som sagt då var de en sorts status.. Så de flesta tycker att det verkar vara häftigt att stå och spela musik, hur duktig man är spelar tydligen ingen roll.. När man kan få publik efter publik att gunga, då bör man vara redo at kalla sig för dj..
    Men jag vet inte om fallet är så..

Men som sagt jag vill inte reta någon eller så..
    Jag skriver ad jag tycker, jag respekterar alla och allas åsikter.. Komentera kan jag bara, kan varken säg rätt eller fel..

Men dj är man först när man får publik efter publik att gunga..

Have a nice day, Pioneer
    // Fredde

• Pellovic
  •  
  • #18 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 11:54

Skillnaden på VVS-teknikern som någon jämförde med är att det finns regleringar i bransch och lag om vilka ansvar du som hantverkare har, vilken kvalitet du förväntas hålla samt att du har tillräckliga kunskaper.

Nu är det som så, att plattvändare aldrig haft någon branschorganisation, vilket gör att det inte finns några krav öht. DJ är ingen formell titel som vittnar om någon utbildning eller kvalitetsnivå.

Svennebanan har inte en susning om vad DJing går ut på, och han bryr sig inte det minsta om det heller. Därför kommer statusen fortsätta vara låg.

Min sambo, som är ett utmärkt bollplank då hon ligger väldigt nära schablonbilden av en krogbesökare, undrade igår varför man ska dölja övergångarna mellan olika låtar. Jag förklarade varför, varpå hon säger "men man VILL ju höra övergången, för då kan man bestämma sig för om man ska dansa vidare eller gå till baren". Tänkvärt...

Många tycker nog också att det verkar konstigt att en DJ ska få cred för att spela någon annans verk.

--
    Pelle
    www.musicv2.com/artist/don_pelleone

• 7an
  •  
  • #19 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 11:56

Kan ju säga det att en egenarrad trance eller house klubb ger 10 ggr mer kulor än att stå på inneklubben allan i gbg.

Lätt!

Dock är det segt att driva något i egen regi, tar både tid, energi och pengar i anspråk, men som sagt ger betydligt större utdelning.

Det är smidigare att komma till dukat bord så att säga.

Personligen gillar jag variation, jag tröttnar rätt fort om jag enbart kör house, trance, u name it en hel kväll.

Gôttigare om man får blanda upp det, det blir inte lika monotont, även om jag nu ÄLSKAR house.

Framförallt är gästerna ombytliga, det svänger hela tiden, ena natten är trance inne, nästa house, varpå RNB tuggas ständigt.

Så ombyte förnöjer, iaf för mig!

/S

The Denonizer is Commin!

• Gugge
    Moderator

•  
  • #20 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 13:10

12inch skrev [visa]:
    Så du menar att man INTE är någon Dj om man bara spelar en viss stil?! Så alla klubb jockys är dåliga i dina ögon då?

I vissa fall så finns de som tar jobb de inte behärskar.

Det går inte att sätta en renodlad House DJ på ett företags gigg.
    Men däremot så går det att sätta en allround DJ på ett House gigg och han/hon gör nog ett ganska så OK jobb.
    Förstår du nu vad jag menar?

Jag ser ur ett rent marknadsmässigt perspektiv. Sedan är man väl inte mindre DJ för att man enbart kan spela en sorts musik.
    Däremot så tycker jag det är synd att inte fler inser att det är brädden man måste ha för att överleva som DJ i Sverige.
    Det sämsta man kan gör när det gäller att marknadsföra sig är ju att påstå att det är fel på kunderna eftersom ingen dansar till det man spelar.

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• Gugge
    Moderator

•  
  • #21 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 13:20

12inch skrev [visa]:
    Min sambo, som är ett utmärkt bollplank då hon ligger väldigt nära schablonbilden av en krogbesökare, undrade igår varför man ska dölja övergångarna mellan olika låtar. Jag förklarade varför, varpå hon säger "men man VILL ju höra övergången, för då kan man bestämma sig för om man ska dansa vidare eller gå till baren". Tänkvärt...

Så rätt så... Precis så är det!
    Du kan tänka dig vad hon tycker då man kör ett House set i tonart då det knappt märks att man bytt låt. För dem så låter det exakt lika hela tiden.

Så man måste tänka på vilken publik man har. Har man en publik som inte kommer för att få Klubbmusik utan för att dansa, si innebär det i 99% av fallen att man måste spela dagens radio hits och lite schlagers osv.

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• 7an
  •  
  • #22 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 13:22

SCHLAGERS tar död på allt vad som har med dj'nade att göra!

låt dom som gillar schlagerz lira det på sina egna place, och ge fan och önska detta på urban, house eller tranceklubbar!

NÖTTER!

Det räcker att dom pushar detta i TV!

DEATH to this SHIT!

/S

The Denonizer is Commin!*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 13:23:12 ***

*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 13:25:23 ***

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #23 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 14:05

12inch skrev [visa]: Det går inte att sätta en renodlad House DJ på ett företags gigg.
    Men däremot så går det att sätta en allround DJ på ett House gigg och han/hon gör nog ett ganska så OK jobb.
    Förstår du nu vad jag menar?

Jag ser ur ett rent marknadsmässigt perspektiv. Sedan är man väl inte mindre DJ för att man enbart kan spela en sorts musik.
    Däremot så tycker jag det är synd att inte fler inser att det är brädden man måste ha för att överleva som DJ i Sverige.
    Det sämsta man kan gör när det gäller att marknadsföra sig är ju att påstå att det är fel på kunderna eftersom ingen dansar till det man spelar.

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

Nu får du ge dej!! Varför skulle en "allround jocky" vara bättre?! Nu tror jag du fått hybris..

Håller med om att en allround snubbe kanske har mer bättre koll på topplistan än en klubb jockey. Sätter du han/hon på en klubb spelning där folk förväntar sig höra svängig house kanske inte nöjer sig med att bara höra Stonebrige eller junior jacks låtar så kommer han att bli utbuad.
    Är övertygad om att båda skulle klara sig likvärdigt om dom ställdes på en spelning som dom inte är vana att lira på. Over 'n out!

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #24 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 14:06

12inch skrev [visa]: Jag ville ha brudar & gratis bärs!*** Inlägg uppdaterat av Maxwell B kl 2007-02-13 11:47:45 ***

*irnoni*

• 7an
  •  
  • #25 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 14:07

hahaha

battle, battle, we want to see bloooood on the dance floooor!

hybris?, vilken smak?, lakrits, suurt eller Szchlagersött ;)

/S

The Denonizer is Commin!

*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 14:09:03 ***

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #26 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 14:09

12inch skrev [visa]: SCHLAGERS tar död på allt vad som har med dj'nade att göra!

låt dom som gillar schlagerz lira det på sina egna place, och ge fan och önska detta på urban, house eller tranceklubbar!

NÖTTER!

hahaha.. precis!! -"har du inget man kan sjunga till"?

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #27 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 14:11

12inch skrev [visa]:
    hybris?

= storhetsvansinne.

• 7an
  •  
  • #28 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 14:13

jag må vara deejay med låga statusen, då folk tror man enbart vispar skivor till kaffet och bakar klubbkaka på natten :)

men min vokabulär är micket breda, Stoor hahaha

Blommor i sitt hår, "fellas" aight aight, fatman scoop in da house, det gör ont, ont ont, michelangelooooo
    Stand up!, hey mickey mickey hej!, this is my shit,
    my hump my hump

i love my bitch! - du ger mig bra vibrationer!

*ASG*

/S

The Denonizer is Commin!

*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 14:15:02 ***

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #29 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 14:56

12inch skrev [visa]: jag må vara deejay med låga statusen, då folk tror man enbart vispar skivor till kaffet och bakar klubbkaka på natten :)

Blommor i sitt hår, "fellas" aight aight, fatman scoop in da house, det gör ont, ont ont, michelangelooooo
    my hump my hump

*ASG*

/S

The Denonizer is Commin!*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 14:15:02 ***

jösses.. har du luktat på korken nu igen? :)

• 7an
  •  
  • #30 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 15:05

Neeeeeeeeh, det bara kommer, fan jag kanske skulle göra en låt *asg*

A tune about everything by dj sober!

haha!

/S

The Denonizer is Commin!

• Gugge
    Moderator

•  
  • #31 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 15:33

12inch skrev [visa]: Nu får du ge dej!! Varför skulle en "allround jocky" vara bättre?! Nu tror jag du fått hybris..

Jag påstår inte att de är bättre! Läs vad jag skriver!!
    Jag påstår att en Allround DJ klarar av ett klubbgigg, men en smal DJ som enbart spelar House klarar inte av ett företags gigg.
    De gör totalfjasko på ett sådant jobb om man inte spelar det som publiken vill höra.

Det jag påstår att jag är mer imponerad av en DJ som har bredreportrar och klarar av att spela de flesta stilarna och läsa av publiken beroende på vilket jobb de har. Än en kille/Tjej som enbart matar 128% hela kvällen med mer eller mindre samma stil.

Det är vad jag personligen tycker.. ni andra har andra åsikter, men jag vet vilka typer jag själv blir imponerad av och letar efter då jag behöver förmedla jobb till andra DJ’s.

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #32 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 15:49

okej men jag håller endå inte med. Finns ingen logik i att en klubb jockey inte skulle kunna läsa av publiken bara för att det är ett företags gig. Däremot så tror jag han/hon inte skulle vilja spela på ett sånt ställe. Dessutom så skiter sånna människor i om det är snygga övergångar eller inte. Det vet jag med erfarenhet. Om du nu menar att Jockyn inte skulle ha samma musik med sig som en "svenne jocky" skulle ha så kan jag hålla med dej. Det är ju som ute.. schlagers & annat trams som ska spelas.

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #33 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 15:50

12inch skrev [visa]: Neeeeeeeeh, det bara kommer, fan jag kanske skulle göra en låt *asg*

A tune about everything by dj sober!

haha!

/S

The Denonizer is Commin!

ja gör en ny båt låt..

-"jag känner mej så kåt.. anna anna hette hon... lalalala".. hit?

• Gugge
    Moderator

•  
  • #34 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 15:53

Nä, och jag håller inte med dig :-)
    ... Jag vet ju iaf vad det finns behov av för typer av DJ’s där jag bor. Och det är just sådana jag beskriver.
    Det jag håller med dig om är att det finns få sådana DJ’s jag söker som är duktiga på att mixa, men de finns, tro mig!!

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• 7an
  •  
  • #35 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 16:02

app app app

nu taggar vi ned lite, det är skillnad på party (privatjox) och klubb!, det går inte att komma ifrån.

Ett företagsgig är i regel inga roblem att ro iland, medans lira för 1000 pers på en klubb kan vara värre.

hmm vad menar han med detta kan tänka, jo för lirar du för ett företag så har du i regel den musiken som önskas med dig då du säkerligen redan avklarat detta med kunden.

Dock klubb!, nja det är en annan femma, krögarn eller arren tror en sak, men det är du som jox som får ta skiten för någon annan har klantat till sig och inte vet ett JOTA om musik eller vad som funkar och inte.

Sure privatfester kan vara en pain i arslet om man klantar till det, men det är i regel lättare att styra upp.

lirar du fel musik på en klubb så kan det bli upplopp!, detta har hänt fler än en gång.

Det är inte så ofta dom börjar slåss för du lirar fel låt på en privatfest, för där är man mer VARSAM om den som lirar, för dom vet att om du inte trivs, så gör du inte så bra ifrån dig, ja du kanske till och med avbryter giget om några dummar sig.

Däremot kombinationen av att vara klubb och mobil jockey, där ligger mkt av konsten att kunna förmedla budskapet och göra bra ifrån sig, oavsett var någonstans du befinner dig, ELLER PÅ VILKEN RIGG DU LIRAR.

blir så trött på folk, neh jag kan inte lira om jag inte får PIONEER, buhuuuhuhuuu, maaaammma, han tog min cd spelare ifrån mig.

Jösses!

/S

The Denonizer is Commin!

*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 16:03:57 ***

• Gugge
    Moderator

•  
  • #36 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 16:09

Hehe.. Jag tror inte Maxan och jag är sura på varandra på det sättet.. vi accepterar nog att vi har olika åsikter om detta!! :-)

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• moogle
  •  
  • #37 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 16:19

En DJ är enligt mig någon som DJ:ar, snurrar skivor, varesej han gör det på krogen eller hemma, så länge det händer regelbundet.
    Det man kan diskutera är väl sedan hur pass duktig denna DJ är.

Jag blev DJ för att jag älskar DnB och för att det aldrig spelas i min hemstad, så jag vill ta hit musiken.
    Om man vill ha gratis bärs och brudar så tycker jag det är tillräckligt för att börja snurra plattor, varför borde jag klaga på det?

• 7an
  •  
  • #38 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 16:26

@ moogle, då är du dj på hobbynivå eller bedroomdj, det är skillnad mannen!

Kolla vad många säger i utlandet, dom flesta hade ALDRIG tolererat det systemet vi har anamat här i Sverige.

Sverige = Jokebox, får man önska, javisst, jag lirar precis det du vill höra.

Utlandet = GUD, my i have a request?, well, no, either u listen to what i play or u get the !"#/¤#&# out of here!

/S

The Denonizer is Commin!

*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 16:27:21 ***

• Gugge
    Moderator

•  
  • #39 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 16:33

Där går väl gränsen eftersom ny efter nyår så är det olagligt att jobba på en krog för ” gratis bärs och brudar”. Speciellt om krogen har avtal med facken, så kan du glömma att spela för den lönen framöver.
    Det är just detta som jag är negativ till, att man spelar gratis olagligt!

Jag tror en bartender skulle bli ganska så sur på dig om du tycker om att blanda Gin & Tonic och brinner för den konsten att blanda exakt rätt Gin & Tonic för dina kunder.
    Men du måste förstå att du måste konkurrera på samma villkor.

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• 7an
  •  
  • #40 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 16:38

Där har du hela prylen!

Tro FAN att gagen är låga när snubbe 1 bara kräver kisstofsar och bärs.

medans snubbe 2, som faktiskt köper sin musik eller utrustning behöver inkomster för att kunna fortsätta,
    att man på hobbynivå utökar till en proffesionell nivå är inte så konstigt.

men det är tråkigt att många, då i synnerhet killar som man snackar med ute, är på något sätt involverade eller är dj's själva!

hahaha, harru några plattor då?, sure mannen, visst har jag det, jag drog några feta houseplattor från dc++ precis!

Sen detta med personalliggare, så får det nog inte den effekt som eftersöks, flera struntar i detta!

Andra som riskerar att åka dit, jag dom startar privatklubbar och tjänar mer än dom gjort tidigare!

/S

The Denonizer is Commin!

*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 16:39:49 ***

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #41 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 16:39

12inch skrev [visa]: Hehe.. Jag tror inte Maxan och jag är sura på varandra på det sättet.. vi accepterar nog att vi har olika åsikter om detta!! :-)

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

ja jag är iaf inte sur.. håller som sagt inte alls med dej men det kanske är som du beskriver det i din hemstad!?

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #42 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 16:40

12inch skrev [visa]: app app app

nu taggar vi ned lite, det är skillnad på party (privatjox) och klubb!, det går inte att komma ifrån.

Ett företagsgig är i regel inga roblem att ro iland, medans lira för 1000 pers på en klubb kan vara värre.

hmm vad menar han med detta kan tänka, jo för lirar du för ett företag så har du i regel den musiken som önskas med dig då du säkerligen redan avklarat detta med kunden.

Dock klubb!, nja det är en annan femma, krögarn eller arren tror en sak, men det är du som jox som får ta skiten för någon annan har klantat till sig och inte vet ett JOTA om musik eller vad som funkar och inte.

Sure privatfester kan vara en pain i arslet om man klantar till det, men det är i regel lättare att styra upp.

lirar du fel musik på en klubb så kan det bli upplopp!, detta har hänt fler än en gång.

Det är inte så ofta dom börjar slåss för du lirar fel låt på en privatfest, för där är man mer VARSAM om den som lirar, för dom vet att om du inte trivs, så gör du inte så bra ifrån dig, ja du kanske till och med avbryter giget om några dummar sig.

Däremot kombinationen av att vara klubb och mobil jockey, där ligger mkt av konsten att kunna förmedla budskapet och göra bra ifrån sig, oavsett var någonstans du befinner dig, ELLER PÅ VILKEN RIGG DU LIRAR.

blir så trött på folk, neh jag kan inte lira om jag inte får PIONEER, buhuuuhuhuuu, maaaammma, han tog min cd spelare ifrån mig.

Jösses!

/S

The Denonizer is Commin!*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 16:03:57 ***

Håller däremot med dig.. Det är som att jämföra svart eller vitt med varann.

•  
  • #43 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 18:22

12inch skrev [visa]: När kallar man sig jockey? Är det när man sitter hemma och mixar eller när man har ett riktigt gigg? Skolfest som Nattklubb? Vart drar ni gränsen?

Visst kan man presentera sig som DJ utan att behöva veta ett smack om saken, men för att övertyga den du snackar med kräver det kanske lite kött på benen.

• 7an
  •  
  • #44 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 18:44

ÄNTLIGEN!

Meat on ya bones man!

Rutin och kunskap, när blev dom konsterna omorderna?

Skaffa kött, sen kan vi snacka!

/S

The Denonizer is Commin!

• Raderad7136
  •  
  • #45 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 21:54

12inch skrev [visa]: Personligen gillar jag variation, jag tröttnar rätt fort om jag enbart kör house, trance, u name it en hel kväll.

Det går att variera fett inom en stil också, speciellt med en stil som house. Men det visste du säkert redan.

/G
    www.icon-management.se

• Raderad7136
  •  
  • #46 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 22:01

12inch skrev [visa]: Nu får du ge dej!! Varför skulle en "allround jocky" vara bättre?! Nu tror jag du fått hybris..

Håller med om att en allround snubbe kanske har mer bättre koll på topplistan än en klubb jockey. Sätter du han/hon på en klubb spelning där folk förväntar sig höra svängig house kanske inte nöjer sig med att bara höra Stonebrige eller junior jacks låtar så kommer han att bli utbuad.
    Är övertygad om att båda skulle klara sig likvärdigt om dom ställdes på en spelning som dom inte är vana att lira på. Over 'n out!

Tjena,

Håller med dig fullständigt!

/G
    www.icon-management.se

• Raderad7136
  •  
  • #47 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 22:04

12inch skrev [visa]: jag må vara deejay med låga statusen, då folk tror man enbart vispar skivor till kaffet och bakar klubbkaka på natten :)

my hump my hump

*ASG*

/S

The Denonizer is Commin!*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 14:15:02 ***

Hejsan,

Whatever you're smokin' I shure as h#ll don't want any!

/G
    www.icon-management.se

• Raderad7136
  •  
  • #48 Tisdagen den 13 februari 2007 kl 22:12

12inch skrev [visa]: app app app

Jösses!

/S

The Denonizer is Commin!*** Inlägg uppdaterat av DJ_SEVEN_7_ kl 2007-02-13 16:03:57 ***

Tjo,

Jag håller också med dig i detta!

/G
    www.icon-management.se

• moogle
  •  
  • #49 Onsdagen den 14 februari 2007 kl 16:17

Visst, det visar på ens skicklighet om man klarar olika utrustningar, men jag föredrar iallafall min egen.. även om den är sämre än de flesta andras :)

• perfectpitch
  •  
  • #50 Onsdagen den 14 februari 2007 kl 20:33

Hmmm.

Here it goes!

Klubbjockey eller inte, Cemmercial eller ej. Att kunna hantera publik och mixa ihop det till en upplevelse borde vara det som gäller.

För att vara lite empirisk så är jag nog själv en nattklubbsdj men kan spela allt utom Country och dansband. (Don´t even go there: Kan men hur bra blir det?))Jag får väl sticka ut hakan och säga att det handlar ju om publiken.

Om man kan mixa så kan man mixa. Kan man sin musik så kan man sin musik.

Men fundera på följande:
    Om du skall spela klubb men kanske inte har gjort det så mycket så blir ju dina val av låtar inte bra men från en annan vy så är det nyskapande, att vara trendsättare. Som någon sa. "- Jag funderar konstant på hur och vart jag skall mixa etc"

Låt kärleken till musik och konsten styra och låte det skapa utmaningar som skall ta dig vidare......

*** Inlägg uppdaterat av perfectpitch kl 2007-02-14 20:35:34 ***

• Daavee
  •  
  • #51 Torsdagen den 15 februari 2007 kl 16:32

Huvudfrågan verkar börja glida bort.. så jag skyndar mig och säger vad jag tkr :)

Kan det inte vara så att deejayandet börjar bli som fotboll?

Först finns det liksom Allsvenskan/Serie A/Premier League eller vad man nu vill kalla det.. Och där är liksom lagen överlägsna..

Sedan kommer div3, div4, div5, div6, div7 ...... där det finns dom där som bara måste kalla sig "fotbollsspelare"

Alltså, alla kan ju i princip kalla sig deejays bara man har en utrustning och gillar musik, men vilka är egentligen dom i förstaligan? ;)

Kan det inte ligga nåt i det jag säger?

• 7an
  •  
  • #52 Torsdagen den 15 februari 2007 kl 17:46

@ Davee, jooo det kan det ;)

/S

The Denonizer is Commin!

• perfectpitch
  •  
  • #53 Fredagen den 16 februari 2007 kl 08:06

12inch skrev [visa]: Huvudfrågan verkar börja glida bort.. så jag skyndar mig och säger vad jag tkr :)

Kan det inte vara så att deejayandet börjar bli som fotboll?

Först finns det liksom Allsvenskan/Serie A/Premier League eller vad man nu vill kalla det.. Och där är liksom lagen överlägsna..

Sedan kommer div3, div4, div5, div6, div7 ...... där det finns dom där som bara måste kalla sig "fotbollsspelare"

Alltså, alla kan ju i princip kalla sig deejays bara man har en utrustning och gillar musik, men vilka är egentligen dom i förstaligan? ;)

Kan det inte ligga nåt i det jag säger?

Intressant. En liten Borgs skala fast DJ.

Vad tycker ni själva att ni hör hemma?
    Själv ser jag mig som den högsta ligan, faktiskt. Kanske för att man hållt på så länge och spelat på väldigt många och olika tillställningar/klubbar.

• 7an
  •  
  • #54 Fredagen den 16 februari 2007 kl 10:13

Jag är inte bäst, men jag tillhör eliten (ÖDMJUK) hahahah
    Har man sysslat med detta i snart 15 år, i regel 2-4 gig i veckan, så

Då är väl inte Alaget något, utan snarare AA hahaha

"Att mixa och dricka alkohol är som att blanda zchlager och house, det blir inget bra" fast man slipper undra, vad man gjorde igår, hehe

Zchlager är för dj's vad kapitalism är för kommunister!

Ont skall med ont fördrivas = RAMMSTEIN!

/S

"As Deejay you never get full on learning, Every new day/gig is a challenge, face it with humility and grace/respect for the arts and you shall succeed" - SE[ v ]EN 2006

The Denonizer is Commin!

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #55 Fredagen den 16 februari 2007 kl 12:21

12inch skrev [visa]:
    "Att mixa och dricka alkohol är som att blanda zchlager och house, det blir inget bra" fast man slipper undra, vad man gjorde igår, hehe

Vi får väl sen.. Drömhus Theres & The Attic har med ett bidrag i helgen.

• Pellovic
  •  
  • #56 Lördagen den 17 februari 2007 kl 10:30

Jag ska ge mig själv en fin present idag. Befinner mig i Finland, och idag visas finska schlagerfinalen på TV. Efter att ha läst HBLs omdöme om bidragen måste jag bara se denna parodi på TV-show...
    --
    Pelle

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #57 Lördagen den 17 februari 2007 kl 20:18

jösses.. är du i mumindalen? :)

• Pellovic
  •  
  • #58 Söndagen den 18 februari 2007 kl 20:27

Ja, är där emellanåt. Tyvärr hamnade jag på en middag istället för finska schlagerfestivalen, så några omdömen kan ni tyvärr inte få.
    --
    Pelle

• Raderad7136
  •  
  • #59 Söndagen den 18 februari 2007 kl 22:21

12inch skrev [visa]: Ja, är där emellanåt. Tyvärr hamnade jag på en middag istället för finska schlagerfestivalen, så några omdömen kan ni tyvärr inte få.
    --
    Pelle

tyvärr.... låter som en klockren räddning!

:-)

/G

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #60 Söndagen den 18 februari 2007 kl 22:39

12inch skrev [visa]: tyvärr.... låter som en klockren räddning!

Touché! :)

• 7an
  •  
  • #61 Måndagen den 19 februari 2007 kl 13:20

Hellre mumindalen än Melo[dies] comp from HELL!

Attic vs Drömhus = KATASTROF

Judgement Day Is near! ;)

usch!

/S

The Denonizer is Commin!

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #62 Måndagen den 19 februari 2007 kl 15:07

12inch skrev [visa]: Attic vs Drömhus = KATASTROF

Ingen aning ja.. missade det.. med vilje! :)

• Dj Thinny
  •  
  • #63 Måndagen den 19 februari 2007 kl 16:53

12inch skrev [visa]: Ingen aning ja.. missade det.. med vilje! :)

Jag tycker faktiskt att låten var bra, fast då är jag ju en riktig svennebanan iofs...=)

Sen tycker jag att Måns överraskade också, lite Abba Vs. Tornero över den ;P

www.djness.se

• Daavee
  •  
  • #64 Tisdagen den 20 februari 2007 kl 14:30

schlagern verkar vara ett hett samtalsämne på den här sidan.. hmm.. dj-sidan ja :) fixa en schlager-community så kan vi ju diskutera sånt här varje dag ;-) haha

Inget illa menat mot schlager-människor :)

• Pellovic
  •  
  • #65 Tisdagen den 20 februari 2007 kl 20:17

Menar du att det finns musikstilar som är exkluderade från DJ-ing?
    --
    Pelle

• Raderad28514
  •  
  • #66 Tisdagen den 20 februari 2007 kl 20:58

Det finns bara två musikstilar och det är bra musik och dålig musik. Dagens schlager skulle jag ju säga till >90% hamnar i den sistnämnda.

• Pellovic
  •  
  • #67 Tisdagen den 20 februari 2007 kl 22:09

12inch skrev [visa]: Det finns bara två musikstilar och det är bra musik och dålig musik. Dagens schlager skulle jag ju säga till >90% hamnar i den sistnämnda.

Om det bara finns två stilar (bra och dålig), vad är då schlager?
    --
    Pelle

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #68 Onsdagen den 21 februari 2007 kl 00:04

12inch skrev [visa]: Om det bara finns två stilar (bra och dålig), vad är då schlager?
    --
    Pelle

ja, han sa ju det.. dåligt!

• perfectpitch
  •  
  • #69 Onsdagen den 21 februari 2007 kl 10:22

12inch skrev [visa]: Menar du att det finns musikstilar som är exkluderade från DJ-ing?
    --
    Pelle

Jag säger nej det finns det inte. Däremot så blir det olika spelstilar(Dansband 3 sekunders paus mellan låtarna)

Hade ett samtal med en DJ efter en spelning i Söndags och vi kom in på detta. Och att kalla sig DJ handlar kanske om erfarenhet. Har du spelat i 2 år så kan du kanske mixa men känslan för gammal och ny musik. Det kommer bara med erfarenhet.......

• 7an
  •  
  • #70 Onsdagen den 21 februari 2007 kl 11:08

En deejay plockar russinen ur kakan

En hobbyjox eller jokebox äter upp hela skiten!

/S

The Denonizer is Commin!

• Pellovic
  •  
  • #71 Onsdagen den 21 februari 2007 kl 11:16

12inch skrev [visa]: ja, han sa ju det.. dåligt!

Nej, han sa att det bara finns två stilar - bra och dålig. I det synsättet bedöms alla låtar enskilt, eftersom det inte längre existerar något som heter trance, funk, house, dance, electro, dansband etc.

--
    Pelle

P.S. Hoppas ni hajar att jag bara drygar mig, så ta inte ovanstående på fullt allvar. D.S.

• Raderad7136
  •  
  • #72 Onsdagen den 21 februari 2007 kl 11:52

12inch skrev [visa]: Jag säger nej det finns det inte. Däremot så blir det olika spelstilar(Dansband 3 sekunders paus mellan låtarna)

Hade ett samtal med en DJ efter en spelning i Söndags och vi kom in på detta. Och att kalla sig DJ handlar kanske om erfarenhet. Har du spelat i 2 år så kan du kanske mixa men känslan för gammal och ny musik. Det kommer bara med erfarenhet.......

Tjena,

känslan för gammal och ny musik...

Varför måste man ha en känsla för det?

/G

• 7an
  •  
  • #73 Onsdagen den 21 februari 2007 kl 12:00

Varför ha känsla för något överhuvudtaget?

varför ha kunskap eller skicklighet?

Trodde faktiskt deejayandet gick ut på detta men jag kan ha fel.

Med tanke på att det mesta av SKITEN som proddas idag har sina rötter i 60,70,80 talet, så är det inte fel att kunna variera och tala om för okunniga, att du mannen den låten är FAN inte ny.

Det är helt sant, det var en old deejay polare som sa det först, Martin, skit i olika genres, musiken är som sidorna på ett mynt, antingen bra eller dålig!

Klockrent!

/S

The Denonizer is Commin!

• perfectpitch
  •  
  • #74 Onsdagen den 21 februari 2007 kl 15:30

12inch skrev [visa]: Tjena,

känslan för gammal och ny musik...

Varför måste man ha en känsla för det?

/G

Med kunskapen så kan man hitta bra musik från förr som funkar idag.

"Är det bra så är det bra"

• Raderad7136
  •  
  • #75 Onsdagen den 21 februari 2007 kl 17:28

12inch skrev [visa]: Med kunskapen så kan man hitta bra musik från förr som funkar idag.

"Är det bra så är det bra"

Tjena,

Då förstår jag vad du menar. Påståendet var inte direkt självtalande. Dock går det under det här med bra och dålig musik då du inte sa något om ålder.

/Gert

• moogle
  •  
  • #76 Fredagen den 2 mars 2007 kl 09:34

12inch skrev [visa]: Det är helt sant, det var en old deejay polare som sa det först, Martin, skit i olika genres, musiken är som sidorna på ett mynt, antingen bra eller dålig!

Klockrent!

Ja, så kan man ju göra, finns ju inget rätt eller fel i denna frågan.
    Men jag exempelvis, spelar bara Drum n Bass, och är jättesugen på att lägga in lite Prodigy-låtar i min musik, bara för att de är så sköna, men jag gör inte det, för jag lirar DnB och inte Big Beat.
    Men visst, skulle jag spela vad som helst så skulle jag ju kunna göra det, men är inte intresserad av det, för vill ge folk helkvällar av musiken de gillar, inte föda folk som nöjer sig med det som spelas på Rix FM.
    Även om det inte är något fel med detta!

• Raderad7136
  •  
  • #77 Fredagen den 2 mars 2007 kl 20:48

12inch skrev [visa]: Ja, så kan man ju göra, finns ju inget rätt eller fel i denna frågan.
    Men jag exempelvis, spelar bara Drum n Bass, och är jättesugen på att lägga in lite Prodigy-låtar i min musik, bara för att de är så sköna, men jag gör inte det, för jag lirar DnB och inte Big Beat.
    Men visst, skulle jag spela vad som helst så skulle jag ju kunna göra det, men är inte intresserad av det, för vill ge folk helkvällar av musiken de gillar, inte föda folk som nöjer sig med det som spelas på Rix FM.
    Även om det inte är något fel med detta!

Tjo,

väl talat!

/G
    www.icon-management.se

• lasson
  •  
  • #79 Torsdagen den 29 november 2007 kl 22:33

Det här var ju en kul tråd, har precis läst hela från a till ö... plockar upp den igen när den blivit så där lagom likstel.

I sann Konfucius-anda vill jag hävda att det är upp till var och en att definiera sig som diskjockey eller ej... det finns ju så många olika anledingar till varför folk håller på och jag tycker nog inte den ena anledningen nödvändigtvis slår den andra. Sen ska man naturligtvis inte tro att man är mer än man är, om din vision med att vara diskjockey är att få spela Abba och Tomas Ledin i glada vänners lag så kanske du ska hålla sig till dessa glada vänners bröllop och liknande sammanhang, men jag tycker nog inte du är mindre discjockey för det (eller jo kanske lite i just det extrema fallet, men man kan gott få kalla sig discjockey för mig i alla fall).

Själv så insåg jag när för några år sedan jag började spela många kvällar i veckan och för brödfödan att det var inte alls lika kul då... trodde nog iofs aldrig att jag skulle ha det som yrke och mycket riktigt skaffade jag mig ett \"riktigt\" jobb (no offense) istället. Så nu väljer jag tillfällen med omsorg och lägger stor energi på att kommunicera mina och bokarens förväntingar.

Att överraska med oväntade vändingar och kombinationer är det bästa som finns och jag blir fortfarande ofta förvånad över hur mycket variation folk klarar av, man måste bara invagga dem i lite falsk säkerhet först, sedan kan resan börja. För mig är det just det som skiljer en dj i allsvenskan/elitserien/NHL etc från farmarligan, att de kan ta sina lyssnare på en resa, det måste röra sig i någon riktning, inte nödvändigtvis att ha ett mål, men vara en utveckling och just \"en resa\". Sedan spelar det inte så stor roll om det är en resa enbart inom house eller en resa från Jefferson airplane via Kurtis Blow till Tito Puente. Mixning kommer alltid i andra rummet i min bok, har hört DJ\'s som mixar som krattor men får det att funka ändå med fantastiska låtval. Sen är det nästan alltid lättare att få publiken med sig med lite sköna mixar dock, framförallt om man ska ta en risky vändning. För vissa musikstilar (ex house) är det ju ett också närmast ett krav att åtminstone få till takten även om inte mixen måste sitta som en smäck varje gång. Automatiska bpm-räknare funkar ju dock onekligen rätt bra på house så det ska väl de flesta klara av tycker jag.

• 7an
  •  
  • #80 Fredagen den 30 november 2007 kl 00:02

För mig är en deejay en TRENDSÄTTARE i form av nyskapande eller en person som blåser nytt liv i både musik och toner.

Det kan handla om radio, nattklubb eller privatfester, alla är vi bra på olika saker, vissa klarar alla bitar medans andra tar det lite pö om pö eller latchar på hobbynivå!

Men en kille som hela tiden producerar är ingen deejay, han är musiker eller producent, lirar han eller hans alster (låtar) ute på klubben så är han ARTIST!

Detta ämne väcker både glada, arga och heta känslor och många av oss tycker inte att gemene man skall ha rätten att titulera sig som diskjockey bara för dom har 3000 låtar på hårddisken eller i bilstereon.

Diskjockey / Musikvärd är faktiskt en arbetstitel, man utför en uppgift och tar betalt, precis som vilket annat arbete som helst.

Många branscher gillar inte kvacksalvare eller kamikazepiloter som utger sig att vara något dom inte är, och i nöjesbranschen är det likadant, problemet är bara att vi inte kräver någon certifiering eller licens som man gör på andra områden.

För som deejay bär man trots allt ett stort ansvar för mäniskors välbefinnande. Spelar du fel låtar så kan detta ta ända med förskräckelse, i bästa fall lite sura miner eller glåpord, värre kan vara rena bråk och blodvite.

Men träffar du rätt en kväll, ja då är natten fulländad ;)

Nej man bör tänka sig för innan man börjar låta käften glappa, samt tänka på att kan jag backa upp det jag säger eller utger mig för att vara.

Tyvärr, har jag råkat ut för alldels för många, då i synnerhet snubbar som tror att diskjockandet är en ren skär dans eller seglats på antingen rosor eller feta räkmackan allan.

Och då är man så långt ifrån verkligeheten man bara kan, visst att agera / verka som deejay ger ibland fördelar som andra inte får ta del av och i sånna fall gäller det att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, men dom är få, sanna mina ord.

Oftast innebär det, obekväm arbetstid, stressade moment, långa resor och ett evinnerligt tjat om gage och sakframställan / försvar till varför jag som person skall ha mer än kalle dussin päronskalle som bara lirar mp3 och inte får till vare sig något flyt eller energi från publiken eller dansgolv.

Där talar erfarenheten, något som jag påpekade i en annan tråd.

Erfarenhet bör gälla då du först arbetar med detta, alltså inte när du lirade första gången på en fritidsgård, eller hemma hos polaren.

För då torde dom flesta kunna lägga till åtskilliga år på det området och då blir hela bilden skev.

Nej Jag älskar att deejaya!, och jag har mina ups'n downs precis som alla andra, för ingen är PERFEKT!. Men jag tror att där vi skiljer oss från alla andra, är att även när det bär emot det är då som vi vägrar vi släppa taget, och det är den styrkan som gör att många av oss ÄLDRE fortfarande är kvar samt många yngre istället följer minsta motsådets lag, och klappar ihop efter några år.

Deejay är inget man bara gör, det är något man lever för!

En familjedj kan köra med både berg&dalbana, solvalla eller åby mixar, det gör ingenting för han lirar i dom flesta fall top40 och dom ständigt plågande låtarna som hela tiden hörs på div hak i sverige en fre eller lör

En Elitseriespelande dj lirar både nysläppt och äldre material för han / hon vill påvisa massan att det finns faktiskt mer än bara "thrash radio", något för både sinne, snille och smak.

Han agerar både reseledare samt nöjesarrangör för han bjuder publiken på en resa som dom sent glömmer!

STUDIO 54!
    Wharehouse!
    IBIZA

3 st starka landmärken i den moderna musikhistorien

Ha d gôtt

/S

Inlägg uppdaterat 2007-11-30 00:22:52 av DJ_SEVEN_7_

Inlägg uppdaterat Fredagen den 30 november 2007 kl 00:22

• Drakenberg
  •  
  • #81 Fredagen den 30 november 2007 kl 01:17

Jag har läst 3 rader totalt i denna tråd btw.

ok here we go.

Cs micke = ladda ned mixmaister och är nu dj när han inte lirar wow

spelar trance och happy hardcore
    -----------------

Pajas = Wow, jag är dj och kan allt...(står hemma och tror sig vara bäst ) Klagar på att andra mixar som skit, men kan inte prestera ett skit när dem själva står där.

Spelar bara det som är senast, även iaf det är skit. hey det är iaf nytt då måste det vara bra.
    -------------------
    Bedroom = Lirar endast hemma för att det är kul, lägger upp mixar på nätet och har offta ett intresse för musikstilen.
    Och kanske kan ta ett gigg, "bara för skojjs skull" en gång i halvåret.

Spelar offtast house, men det kan vara vadsomhelst egentligen.
    ---------------------

Drink/tjej dj = Snäppet högre än pajas. dessa spelar ute ibland gratis, men dem gör det för ölen samt tjejernas skull. man får ju fett med bruuudaaaarr lääään

spelar mainstream bara/ladies songs
    ------------------------

Discjockey = Jobbar som dj och tjänar pengar till och från. Har en viss kärlek till musiken dem spelar (mer eller mindre) samt gillar sitt jobb.

spelar vadsomhelst. spelar det som är inne och en del nytt.
    -------------------

Proffisionell dj = Jobbar som dj såpass mycket att han/hon kan leva på det. antingen gillar dem det, eller så gör dem det för att "dem har vart med i branchen länge"

Det finns olika.

shlager pete.
    Kör samma veva varje gång i princip,
    värma upp, lite mer intensivt osv osv.... offtast i samma låtar med extremt snabba men inte i ögonfallande mixar.

House/trance jocke
    Spelar electronisk musik, dem gillar det dem gör men det är ändå lite ballhet i det.

Multi djn
    Spelar på olika events, har 2 andra jobb och har bluetooth headset som dem pratar frånvarande i hela tiden, spelar mest 70-80-90 tal och kanske en ny hit på kvällarna... Förvarar sina skivor i ett multiverktygscase från claes ollonsson ;)

Artist/producent djn
    Spelar på hög nivå, men mainstream. detta är den högsta graden av proffisionella djs, spelar i princip bara electronisk musik.

Spelar det folk vill höra, samt lite nytt ( det beror helt på vilken typ)
    -----------------------

Artist/genre dj = Offtast prducenter, eller spelar bara en viss stil.
    Dessa gör det hela med ren kärlek för musik, många även för deejaying men främst för musiken.

Spelar det dem själva vill spela, nästan uteslutande nya grejjer, deras eget och andras i samma genre spelar ibland mainstream (enstaka låt)
    Folk dras till deras namn vare sig han/hon vill eller inte pga stilen.

Lite vad jag känner.

Kanske lägger till/tar bort senare.

• lasson
  •  
  • #82 Fredagen den 30 november 2007 kl 12:13

7an skrev [visa]: En Elitseriespelande dj lirar både nysläppt och äldre material för han / hon vill påvisa massan att det finns faktiskt mer än bara "thrash radio", något för både sinne, snille och smak.

Han agerar både reseledare samt nöjesarrangör för han bjuder publiken på en resa som dom sent glömmer!

STUDIO 54!
    Wharehouse!
    IBIZA

3 st starka landmärken i den moderna musikhistorien

Hear hear...

Snille och smak, det är ju svenska akademiens motto, känns stabilt.
    Skulle bara vilja lägga till Paradise garage på listan över ställen, och ev ta bort studio 54. Inte för att jag har varit på något av dem men som jag har förstått det så var ju Studio 54 mest ett mischmasch av kändissmet och publicitystunts även om musiken säkert höll rätt hög klass (jag tänker på ställen som Sturecompagniet). Paradise garage däremot känns mer som ett ställe i min smak, där fokus var 100% på musiken... och dansen.

För dansen får vi inte glömma, en dj är inget utan sina dansare. Man ska vara jävligt respektfull mot de som faktiskt kan dansa... för helt ärligt det kan inte merparten av de som kommer upp på dansgolvet i Sverige idag. (Nu kan de ju röra sig på ett sätt som liknar dans så de brukar komma undan med det, hehe.) De som är bra på att dansa brukar också komma med de mest konstruktiva önskningarna, typ "kör nåt långsammare med mycket driv" istället för "nu får du för fan köra lite E-type, det är tredje gången jag säger åt dig". Om jag känner mig osäker på vad som efterfrågas på en spelning brukar jag i början kvällen, innan golvet tar riktigt fart, försöka spana in några som ser dans-kompetenta ut och gå och fråga dem vad de vill höra, brukar vara fruktbart.

Jag har som sagt inget problem med att folk får kalla sig själva dj's på rätt lösa grunder. Men detta gäller bara under förutsättning att krögare, klubbarrangörer och även gäster kan skilja på proffs och micklare. Och det tycker jag faktiskt att överraskande många kan... som du pratar om seven så kan publiken komma i lynchstämmning om det blir helt fel, medan de kan vara galet uppskattande för en dj som sköter sina kort väl.
    Dock inte nödvändigt att man försörjer sig heltid på det för att kalla sig proffs enligt mig, men man måste i så fall ha ett brinnande musikintresse och köpa många skivor i veckan (så att merparten av pengarna man tjänar på sina andra jobb går till skivor, hehe)... eller tja inte ens det är kanske nödvändigt, man måste i alla fall kunna leverera... den där resan.

DJ Watch

Choco Canel (33 år)
Stockholms län / Stockholm

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan