DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Personalliggare på krogen *read me* (Sida 1 av 1)

Personalliggare på krogen *read me* 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Artiklar (kommentarer) » Personalliggare på krogen *read me*

• perfectpitch
  •  
  • #1 Måndagen den 12 mars 2007 kl 10:31

Personalliggare på krogen *read me*

Den 1 januari gäller lagen om personalliggare.

Om du fakturerar krogen för ditt jobb skall du inte skriva i loggen. Du har då F-skattsedel.

Om du skriver och får rostfritt så kan det bli galet. Blir det en kontroll så har krogen ingen utbetalning till dig.

"Vilka personer ska föras in i personalliggaren?

I personalliggaren ska föras in de personer som är verksamma i näringsverksamheten, det vill säga även personal från bemanningsföretag. Om en restaurang till exempel hyr ut garderoben till ett företag som har F-skatt, och företaget självständigt driver garderobsverksamheten, behöver garderobspersonalen inte antecknas i personalliggaren. Samma gäller vid uthyrning av spelbord.

Artister som har F-skatt och som fakturerar restaurangen och som inte är direkt anställda av restaurangen, ska inte heller antecknas i personalliggaren.

En vakt får anses stå under uppdragsgivarens ledning och ska således antecknas i personalliggaren. Detta gäller såväl "egna" som inhyrda vakter.
    "
    Källa: http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/foretagpersonalliggare/foretagpersonalliggarefaq/20061213vilkapersonerskaforasinipersonalliggaren.5.3dfca4f410f4fc63c8680005865.html

• 7an
  •  
  • #2 Måndagen den 12 mars 2007 kl 11:29

Skulle våga påstå att det är 50/50 som följer detta, några skiter i regler totalt.

Kontroll?, hmm. dom har nog att göra när många väljer att leasa sina ställen till 150 privat klubbar i veckan.

/S

"As a Deejay you never get full on learning, Every new day/gig is a challenge, face it with humility and grace/respect for the arts and you shall succeed" - SE[ v ]EN 2006

The Denonizer is Commin!

• Gugge
    Moderator

•  
  • #3 Måndagen den 12 mars 2007 kl 13:00

Spelar ingen roll om klubbarna drivs av privata klubb arrangörer.
    ALLA som jobbar på stället ska ändå skrivas upp i personal liggaren (förutom de undantagen som angetts ovan).

Så alla DJ’s utan F-skatt MÅSTE stå skriven i personal liggaren annars så kan det bli ”roliga” följder då Skatteverket kommer på besök.

Jag säger bara Skyll er själva om ni fortfarande vågar jobba svart.... Jag kommer att vara riktigt skadeglad så jag hör om första DJ:n som blir eftertaxerad. :-)

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• 7an
  •  
  • #4 Måndagen den 12 mars 2007 kl 14:40

Då lär vi få vänta ett bra tag för skatteverket har fullt upp med annat, möjligtvis om dom anställer 500 nya kontrollanter, annars tror jag föga på detta, tyvärr.

Svartjobb kommer alltid bestå, och det som kommer ske är att fler och fler kör privatsvängen där det svarta är i majoritet, feta klubbar med x antal 1000 pers på en helg, vad skall dom göra då?

bara undrar, detta är precis som med jox som lirar bränd musik, majoriteten av oss dj's gör detta på daglig basis, och vad händer?, inte ett JOTA!

Finns inte resurser eller kompetens att kunna komma till rätta med dessa problem, så är det bara.

/S

"As a Deejay you never get full on learning, Every new day/gig is a challenge, face it with humility and grace/respect for the arts and you shall succeed" - SE[ v ]EN 2006

The Denonizer is Commin!

• Gugge
    Moderator

•  
  • #5 Måndagen den 12 mars 2007 kl 16:05

12inch skrev [visa]: Då lär vi få vänta ett bra tag för skatteverket har fullt upp med annat, möjligtvis om dom anställer 500 nya kontrollanter, annars tror jag föga på detta, tyvärr.

Svartjobb kommer alltid bestå, och det som kommer ske är att fler och fler kör privatsvängen där det svarta är i majoritet, feta klubbar med x antal 1000 pers på en helg, vad skall dom göra då?

bara undrar, detta är precis som med jox som lirar bränd musik, majoriteten av oss dj's gör detta på daglig basis, och vad händer?, inte ett JOTA!

Finns inte resurser eller kompetens att kunna komma till rätta med dessa problem, så är det bara.

/S

The Denonizer is Commin!

Om du bryter mot kopieringslagen blir det ett civilrättsligt mål, dvs skivbolaget måste stämma dig! Och eftersom de saknar juridik rätt att göra husrannsakan så kan du glömma att detta kommer att ske med dagens lagstiftning.

Däremot så har Skatteverket rätt att göra oanmälda besök och kontrollera att skattelagarna efterföljs.
    Tänk på att det är omvänd bevisbörda i skattemål. Där ska du som "anklagad" bevisa din oskuld, inte tvärt om som det är i vanliga rättsfall.

De restauranger som har tillstånd att servera alkohol måste följa denna lag. Vare sig de har fest för enbart privatpersoner (Sluten fest) eller öppen då alla är välkomna.
    Skulle du som privat person söka tillstånd att servera alkohol (t ex på en 40 års fest) så kanske du skulle kunna klara dig undan utan myndigheternas vakande öga.

Skatteverket har ju gått ut med att de kommer att granska 2006/2007 års bokföringar för just restauranger och frisörer.
    Som jag sa innan, jag kommer att vara riktigt skadeglad då jag läser att någon DJ blivigt eftertaxerad av Skatteverket.

Det är ju upp till var och en om de vill ta risken eller inte! Men jag gör det inte iaf!!

Så ditt snack om privatsvängen hjälper inte i detta fallet, iaf inte om det är alkohol servering inblandat.

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• perfectpitch
  •  
  • #6 Måndagen den 12 mars 2007 kl 16:31

12inch skrev [visa]: Om du bryter mot kopieringslagen blir det ett civilrättsligt mål, dvs skivbolaget måste stämma dig! Och eftersom de saknar juridik rätt att göra husrannsakan så kan du glömma att detta kommer att ske med dagens lagstiftning.

Däremot så har Skatteverket rätt att göra oanmälda besök och kontrollera att skattelagarna efterföljs.
    Tänk på att det är omvänd bevisbörda i skattemål. Där ska du som "anklagad" bevisa din oskuld, inte tvärt om som det är i vanliga rättsfall.

De restauranger som har tillstånd att servera alkohol måste följa denna lag. Vare sig de har fest för enbart privatpersoner (Sluten fest) eller öppen då alla är välkomna.
    Skulle du som privat person söka tillstånd att servera alkohol (t ex på en 40 års fest) så kanske du skulle kunna klara dig undan utan myndigheternas vakande öga.

Skatteverket har ju gått ut med att de kommer att granska 2006/2007 års bokföringar för just restauranger och frisörer.
    Som jag sa innan, jag kommer att vara riktigt skadeglad då jag läser att någon DJ blivigt eftertaxerad av Skatteverket.

Det är ju upp till var och en om de vill ta risken eller inte! Men jag gör det inte iaf!!

Så ditt snack om privatsvängen hjälper inte i detta fallet, iaf inte om det är alkohol servering inblandat.

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

Frågan är ju hur man redovisar det. Om man får rostfritt och det blir koll så är det ju bara att fakturera. Men min erfarenhet är att krögarna inte vill köra på faktura. De fattar inte matematiken.

1200 svart skall ge ca 2600 + moms vitt. Men krögarna tycker det är dyrt. Därför kommer vi att dö! De anställer en som går på resturant avtalet och det "tjänar" deg på det.

• 7an
  •  
  • #7 Måndagen den 12 mars 2007 kl 16:48

Det är bara att antingen dra utomlands eller köra rostfria fester så det bara sprutar om det.

För som klubbdj blir man inte fet, i synnerhet när 70% iaf vill köra det rätt i fickan, sen skiter krögarn i om du tar med dig original eller riggar för 100 000, du får enl avtalet iaf.

inte undra på att skiten går åt !"#¤¤%&&///(

sen står man där och undrar varför tåget kör ifrån dom, och yngre förmågor snor allt folk till sina antingen legala eller rostfria klubbar.

Så ditt snack gugge, även om vi med erfarenhet i branschen sedan många många år torde, hålla så gör det inte det.

Skatter hit och skatter dit, spelar roll, när majoriteten trollar med kassorna varje helg!

/S

The Denonizer is Commin!

• Gugge
    Moderator

•  
  • #8 Måndagen den 12 mars 2007 kl 20:27

12inch skrev [visa]: Frågan är ju hur man redovisar det. Om man får rostfritt och det blir koll så är det ju bara att fakturera. Men min erfarenhet är att krögarna inte vill köra på faktura. De fattar inte matematiken.

1200 svart skall ge ca 2600 + moms vitt. Men krögarna tycker det är dyrt. Därför kommer vi att dö! De anställer en som går på resturant avtalet och det "tjänar" deg på det.

Krögare tjänar att ta det på faktura jämfört med att ha någon anställd.
    Tänk på att han slipper försäkringar, pension och anställnings tryggheten som en "anställd" har.

En DJ som spelar vitt tar ut mellan 2000 ->3500 +moms. Det är accepterade priser, och inge problem att ta ut om ni har med en krögare som "vet" vad han håller på med.

Sedan finns det rötägg till krögare som inte ska vara i branschen, men om de inte fattar vad en DJ är värd så ska man inte göra jobb åt dem.

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• Gugge
    Moderator

•  
  • #9 Måndagen den 12 mars 2007 kl 20:34

12inch skrev [visa]: Det är bara att antingen dra utomlands eller köra rostfria fester så det bara sprutar om det.

För som klubbdj blir man inte fet, i synnerhet när 70% iaf vill köra det rätt i fickan, sen skiter krögarn i om du tar med dig original eller riggar för 100 000, du får enl avtalet iaf.

inte undra på att skiten går åt !"#¤¤%&&///(

sen står man där och undrar varför tåget kör ifrån dom, och yngre förmågor snor allt folk till sina antingen legala eller rostfria klubbar.

Så ditt snack gugge, även om vi med erfarenhet i branschen sedan många många år torde, hålla så gör det inte det.

Skatter hit och skatter dit, spelar roll, när majoriteten trollar med kassorna varje helg!

/S

The Denonizer is Commin!

Jag har medvetet hållit mig i från "klubb branschen" Eftersom de som är där verkar ha större tendens att just jobba svart ock krögarna som vill ha den typen av DJ's inte är villig att betala för sig.
    En del av branschen som bygger på att DJ's spelar "gratis" förstår jag inte. Och varför konkurrera där man inte tjänar några pengar?

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista