DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

ljusshow kopplad till specifik mp3-låt? (Sida 1 av 1)

ljusshow kopplad till specifik mp3-låt? 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Ljuseffekter » ljusshow kopplad till specifik mp3-låt?

• Magenta
  •  
  • #1 Söndagen den 5 april 2009 kl 19:17

ljusshow kopplad till specifik mp3-låt?

Hej, jag är grön på detta område och har ingen ljusutrustning. Dock har jag en vision. Trots svart bälte i googling har jag inte hittat något tillfredsställande svar på min undran:

Finns det något bra (gärna prisvärt) program+hårdvara till datorn där man kan förkonfigurera en ljusshow (via DMX-utgång) till varje enskild mp3-låt?

Tanken är att när man spelar en låt skall ljuset automatiskt följa en tidskodning man kopplat till låten i förväg. (t ex att stroben kommer in med två flashar vid 00:23,16 osv)

Inlägg uppdaterat Söndagen den 5 april 2009 kl 21:34

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #2 Söndagen den 5 april 2009 kl 20:00

Magenta skrev [visa]: Hej, jag är grön på detta område och har ingen ljusutrustning. Dock har jag en vision. Trots svart bälte i googling har jag inte hittat något tillfredsställande svar på min undran:

Finns det något bra (gärna prisvärt) program+hårdvara till datorn där man kan förkonfigurera en ljusshow (via DMX-utgång) till varje enskild mp3-låt?

Tanken är att när man spelar en låt skall ljuset automatiskt följa en tidskodning man kopplat till låten i förväg. (t ex att stroben kommer in med två flashar vid 00:23,16 osv)

dom flesta ljusprogram klarar detta men du måste programera låt för lå i tidskoden..

• Magenta
  •  
  • #3 Söndagen den 5 april 2009 kl 21:16

Otto-Trigitaliz skrev [visa]: dom flesta ljusprogram klarar detta men du måste programera låt för lå i tidskoden..

Tack för snabbt svar.

Jag är med på att ljuset till varje låt måste programmeras av mig. Men hur associerar spelaren låten till den av mig programmerade ljusstyrningsfilen? Kan dessa "bakas samman" eller kör man med parallella filkataloger eller vad?

Förslag på mjuk- och hårdvara mottages tacksamt.

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #4 Söndagen den 5 april 2009 kl 21:34

om du kör med exempelvis traktor eller / ableton live kan du välja att skicka midi timekod martin lj ska kunna ta emot detta via midi,

Martin light jockey är förmodligen de billigaste pro lj program på marknaden,

programmet är gratis men dmx dongeln kostar en slant,

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015