Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Svensk support på amerikansk produkt? (Sida 1 av 1)

Svensk support på amerikansk produkt? 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Frågor, svar och nyheter: Denon » Svensk support på amerikansk produkt?

• c0ma
  •  
  • #1 Måndagen den 26 oktober 2009 kl 19:56

Svensk support på amerikansk produkt?

Hej!

Tokny medlem i forumet, men har läst en hel del här.
    Är, som så många andra, precis på gränsen till att köpa mina egna grejer, men (till skillnad från många andra, haha) har researchat det mesta jag behöver tror jag. Har bestämt mig för att köpa ett denon-kit (2xDN-S1200 1xDNX-120).

Dock har jag hittat detta system snorbilligt av en handlare i USA (även med en frakt på 150 pickadollars.

Då kommer jag till min fråga: Om mina amerikaköpta enheter slutar fungera, finns det då möjlighet för svensk Denon-support eller måste allt skickas tillbaka till säljaren?

Tacksam för svar!

Inlägg uppdaterat 2009-10-27 16:34:41 av c0ma

Inlägg uppdaterat Onsdagen den 4 november 2009 kl 07:29

• ojje
  •  
  • #2 Måndagen den 26 oktober 2009 kl 20:04

Tänk på att amerikanska prylar går på 110 volt/60hz istället för 240/50hz som i sverige. Sen om det är en tokbra deal så finns det ju alltid anledning att vara misstänksam. Har sett ett gäng olika sidor där dom säljer cdj1000mk3or nya för typ halva priset. Och det är ju inte så troligt.

• Hessler
  •  
  • #3 Tisdagen den 27 oktober 2009 kl 06:28

Har du då räknat med importavgifter/tull och att du skall betala svensk moms??

Det är hög straffskala på ekobrott i sverige!!

Det kan med stor sannolikhet bli så att du får skicka grejerna i papperskorgen om de går sönder. Eftersom det är svårt att få in elektronik i USA om du skall skicka tillbaka för reparation.

Dessutom är det inte tillåtet att koppla in grejerna i svenska vägguttag även om du har transformator emellan.
    Vi har andra krav i EU än i US.....
    Om det börjar brinna och försäkringsbolaget hittar att dina 110V grejer är inkopplade får do inte ett öre på försäkringen tex.....

Det kitet kostar 13995:- i sverige och det är i mina ögon billigare än ditt US pris om du inte skall bli kriminell.

//Hessler

• Gugge
    Moderator

•  
  • #4 Tisdagen den 27 oktober 2009 kl 07:25

Jag vill poängtera en annan extremt viktig sak då det gäller ”Snor billiga” Denon säljare i USA. Många av dem är INTE auktoriserade. Och detta innebär att du inte heller i USA har garanti på dem.

• Gugge
    Moderator

•  
  • #6 Tisdagen den 27 oktober 2009 kl 09:19

DJ Hessler skrev [visa]: Det kitet kostar 13995:- i sverige och det är i mina ögon billigare än ditt US pris om du inte skall bli kriminell.

//Hessler

Svenska priset är inte 14000 längre (det var priset 2008)

Nya priset är 16950

http://www.vdjaudio.se/kategori/djpaket/denon/470

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• Hessler
  •  
  • #7 Tisdagen den 27 oktober 2009 kl 11:11

Gugge skrev [visa]: Svenska priset är inte 14000 längre (det var priset 2008)

Nya priset är 16950

http://www.vdjaudio.se/kategori/djpaket/denon/470

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

Saxat från JP Discos hemsida för 2 sek sedan:
    http://www.jpdisco.se/forsaljning2.php

Denon DN-S1200/DN-X120 Set
    Mer info
    Pris: 13.995:-

DJ Service:
    http://www.djservice.org/indexie.html

2 x DN-S1200 + DN-X120 + Bag Paket 13 890 kr/st

Och Billebro

13 999,00:-

//Hessler

• Gugge
    Moderator

•  
  • #8 Tisdagen den 27 oktober 2009 kl 11:34

Då har de inte uppdaterat sina priser.

Två S1200 har rek pris på 12590, sedan kommer X120 på 3795, samt soft case på 1450 kr

Summan av detta är 17835, sedan så hade man iaf som ÅF ett litet special Kit pris på detta. Men 13995 är det gamla priset och om man säljer för detta priset idag så går man nog med förlust.

Titta på EM nordics sida för priser, sedan är det ju upp till varje ÅF att sätta priset. Men det går inte att sälja något för 14 000 då riktpriset är nästan 18 000.

Nu kanske de har ett lager av kitet, men jag tvivlar starkt på att någon ligger på lager med spelare i över 9 månader sedan (då prishöjningen var).

• Hessler
  •  
  • #9 Tisdagen den 27 oktober 2009 kl 14:36

Gugge skrev [visa]: Då har de inte uppdaterat sina priser.

Två S1200 har rek pris på 12590, sedan kommer X120 på 3795, samt soft case på 1450 kr

Summan av detta är 17835, sedan så hade man iaf som ÅF ett litet special Kit pris på detta. Men 13995 är det gamla priset och om man säljer för detta priset idag så går man nog med förlust.

Titta på EM nordics sida för priser, sedan är det ju upp till varje ÅF att sätta priset. Men det går inte att sälja något för 14 000 då riktpriset är nästan 18 000.

Nu kanske de har ett lager av kitet, men jag tvivlar starkt på att någon ligger på lager med spelare i över 9 månader sedan (då prishöjningen var).

Gugge!

Jag har en Jack Russel Terrier hemma och hon är mindre envis än vad du är. Du skall till varje pris visa på att jag har fel vad jag än skriver i vilket forum jag än skriver. Du borde ta och ge dig för en gångs skull och inse att du inte är allsmäktig för att du är admin på DJP.

Nu har jag ringt till de jag nämt och:

DJ Service säljer kittet för 13 890:-

JP Disco säljer för 13 995:-

Bilebro säljer för 13 990:-

//Hessler

• Gugge
    Moderator

•  
  • #10 Tisdagen den 27 oktober 2009 kl 16:12

Jo jag är envis på vissa saker... Jag har inget emot dig personligen, utan snarare tvärt om. Men de senaste veckorna så har du påstått saker som jag anser inte är 100% korrekt, vilket jag kommenterat, och du blivigt sur på mig. Jag tycker det är jätte trist att du reagerar på det sättet du gör...

Vi är ju både ense om att vi inte rekommenderar folk att importera från USA, dok så kanske vi ser på olika sätt varför.
    Det som är viktigt för dem som funderar att importera saker är:

1. Svensk garanti gäller EJ
    2. Om du köper från icke EU land så ska du betala Moms och Tull, köper du från annat EU land så ska man egentligen betala Svensk moms (finns mer information om detta på skatteverkets sida). Handlar man av Thomann så gör man det.

3. Det är upp till varje service verkstad att avgöra om de vill ta in till service. Dok så vägrar de flesta att ta in 110V versioner.

4. Köper du på ebay så verifiera innan köpet att du får garanti i ursprungs landet. I många fall så säljs sakerna helt utan garanti även i ursprungs landet.

Inlägg uppdaterat 2009-10-27 16:13:15 av Gugge

Inlägg uppdaterat 2009-10-28 07:10:21 av Gugge

Inlägg uppdaterat Onsdagen den 28 oktober 2009 kl 07:10

• c0ma
  •  
  • #11 Tisdagen den 27 oktober 2009 kl 16:29

Okej, sorry för att jag visst dragit igång diskussioner som inte riktigt var menade =) ska försöka berätta lite om vad jag läst osv.

Först och främst är säljaren http://www.extremeprosound.com/ vilka ger ett väldigt seriöst intryck med god support och har ett mkt gott rykte på ebay med nästan 8000 nöjda kunder. Det står dessutom att de varit i branschen i 26 år, något jag såklart inte kan bekräfta, men en säljare med så bra rykte tror jag inte skulle ljuga om en sådan sak.

Vidare till själva enheterna. Dessa är europatillverkade och kräver alltså en strömförsörjning på 220/240V. Borde kanske ha haft "Svensk support på produkter köpa i USA" istället som titel på tråden.

Priserna då. Eftersom vi lever i globaliseringens tidevarv så förstår jag inte varför man måste köpa allting i Sverige? Visst support och sånt är enklare, men Sverige är ett väldigt dyrt land. Elektronisk utrustning är ofta billigare i USA, med tull och moms inräknat.

Gugge nämner att "Två S1200 har rek pris på 12590 kr". Ok må så vara, men kollar man lite söderut, närmare bestämt till Storbritannien så kostar 2xS1200 strax under 8400 kr (http://www.decks.co.uk/products/denon/dns1200).

Jag har alltså mycket stor anledning till att tro att produkterna är äkta och är europatillverkade och säljs av ett seriöst företag som är auktoriserade återförsäljare.

Efter att ha utrett detta så återknyter jag till min ursprungsfråga. Finns det möjlighet att kunna få svensk support på dessa icke-svenskköpta enheter eller måste allting alltid skickas tillbaka till den butik man köpt produkterna i?

• Everlast
  •  
  • #12 Tisdagen den 27 oktober 2009 kl 22:27

Nej, räkna inte med det.

Det finns inga gratisluncher, är det billigare att köpa utomlands så är det den prisskillnaden som det kostar, när det pajjar eller krånglar.

Tycker du inte det spelar nån roll, så kör på & köp.

/E

• Gugge
    Moderator

•  
  • #13 Onsdagen den 28 oktober 2009 kl 07:06

c0ma skrev [visa]: Först och främst är säljaren http://www.extremeprosound.com/ vilka ger ett väldigt seriöst intryck med god support och har ett mkt gott rykte på ebay med nästan 8000 nöjda kunder

De är inte auktoriserad Denon Dealer, vilket innebär att du inte har garanti ens i USA från Denon USA.

http://www.denondj.com/DealerLocator.aspx?search=y&searchby=zip&country=United%20States&zip=33122&radius=200

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• roachclip
  •  
  • #14 Onsdagen den 28 oktober 2009 kl 23:28

För att få lite klarhet i Denon priset så kan ni kolla här: http://www.emnordic.se/front.asp?lang=SE

Billebro köper Denon från EM Nordic och Em Nordic tar 5.036 exkl moms för 1200:an

Jag köpte mitt Denon-kitt DN-S1200+DN-X120+Softcase för 12999 av Billebro för ca 4 månader sedan av en kille som precis hade börjat där. Någon minut efter att köpet var klart såg en annan "säljare" att han hade sålt kittet för 12999, vet inte om den nya killen fick jobba kvar efter det. Visade sig att dom "glömt" uppdatera priserna på deras hemsida, bra för mig, sämre för dom...

Inlägg uppdaterat 2009-10-28 23:48:09 av roachclip

Inlägg uppdaterat Onsdagen den 28 oktober 2009 kl 23:48

• Gugge
    Moderator

•  
  • #15 Torsdagen den 29 oktober 2009 kl 06:56

Hehe.. Ja något bra ska du väl få för du vågar handla av Kent.. :-)

Ja 12995 är en ren förlust affär för dem kan jag säga.. Man som ÅF kan omöjligt köpa in kittet av EM för det priset idag.

Jag pratade förresten just med XL i går, och verifierade priset ännu en gång. Det är t om så att det specialpriset man fick förut på kittet är borta (sedan i somras), så egentligen så finns inte kittet som en egen artikel längre, utan man får själv plocka ihop det som ÅF till standard ÅF priser.

• c0ma
  •  
  • #16 Tisdagen den 3 november 2009 kl 19:45

Tacksam för alla svar!

Har nu bestämt mig för att INTE köpa från USA (om nu inte samma kit kommer upp för 750$ + frakt igen, det är ju billigare än att köpa begagnat i Sverige).

Nu överväger jag att köpa från Tyskland istället, då de har konkurrenskraftiga priser samt har längre garantitid än den svenska konsumentlagen ger.

Dock känner jag att köpa en setup för 10+k kronor är lite i högsta laget eftersom jag inte vet hur mycket tid jag kommer lägga på DJandet än.

Har läst en hel del bra om Citronic MPCD-S6 och dessutom sett massor med filmklipp. Tycker helt klart de verkar värdiga en nybörjare =) Sen att de kostar hälften av vad Denons spelare gör, är ju ett klart nybörjarplus.

Eftersom den här tråden handlade om mitt ev Denon-köp ska jag istället för att fråga här, kolla runt och ev skapa en ny tråd gällande mitt ev Citronic-köp :D

men som sagt, tack igen för hjälpen!

• Gugge
    Moderator

•  
  • #17 Onsdagen den 4 november 2009 kl 07:29

c0ma skrev [visa]:
    Nu överväger jag att köpa från Tyskland istället, då de har konkurrenskraftiga priser samt har längre garantitid än den svenska konsumentlagen ger.

Ja det är rätt. Tyskarna har otroligt bra lagar runt garantier.
    Oftast är det 3 år. Dok så måste man i de flesta fall stå för frakten ner till tyskland igen för att få saken reparerad (men det finns undantag där säljarföretagen står för frakten även ner till tyskland igen). Men detta varierar nog beroende var du köper sakerna och vad det är för saker.

/Gugge
    --------------------
    DJ Portal Admin

• Raderad75960
  •  
  • #18 Torsdagen den 3 maj 2012 kl 10:21

Om man nu köpt begagnade Denon spelare som av förra ägaren varit inköpta från Tyskland och ej har kvitto. Vart ska man vända sig till då? EM hänvisar till butiken jag köpte dem av men det jag inte eftersom jag inte är den första ägaren.

• 7an
  •  
  • #19 Torsdagen den 3 maj 2012 kl 18:43

Inköpta utomlands och inget kvitto?

Ja om inte säljaren tar på sig ansvaret så får du pynta allt själv!

Och det här snacket om USA, GLÖM det, det kostar för mkt i slutändan, har ni otur åker ni på straffavgifter eller böter om ni försöker mygla och tullen tar ert paket.

Det är en sak att tjacka småsaker, men hela anläggningar mm hade jag skippat, jag hjar köpt en hel del prylar från USA och vet man inte hur man skall gå till väga så är man RÖKT!

Köp hemma och sov gott om natten istället!

/Mdb

• Hessler
  •  
  • #20 Torsdagen den 3 maj 2012 kl 20:15

Vänd dig till butiken förra ägaren köppt dom av.
    Om dom är auktoriserad Denonåterförsäljare har dom skyldighet att lagra vilka enheter dom säljer genom att anteckna och spara serienumren så då kan dom kolla att dina är köpta där.

Om dom inte är stulna vilket jag starkt misstänker, jag skulle inte ta i dom ens med tång om jag var XL heller. Reparera stöldgods kan stå en dyrt!

DJ Watch

Choco Canel (33 år)
Stockholms län / Stockholm

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan