Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

DJM 400 Mixer, Channel Settings (Sida 1 av 1)

DJM 400 Mixer, Channel Settings 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Mixerbord » DJM 400 Mixer, Channel Settings

• Pulls
  •  
  • #1 Onsdagen den 17 februari 2010 kl 01:13

DJM 400 Mixer, Channel Settings

Tjenixen!
    Jag har fått blandade svar när det gäller min mixer DJM 400 i samband med mina samson speakers 2.1

Iallafall...

Folk säger till mig att såfort någon av kanalerna eller mastern överskrider till rött så kan högtalarna gå sönder.

Andra har sagt att det är okej om kanalerna överskrider till rött men om mastern överskrider till rött så ska man sänka ljudet för annars så kan högtalarna gå sönder (Som ajg vet) men vilken av dessa påståenden är sant?

Jag har haft 3 spelningar än sålänge och jag tar alltid med min egna utrustning och är inte sugen på att punga 8000 för ett par nya högtalare.

MvH alex.

Inlägg uppdaterat Onsdagen den 17 februari 2010 kl 09:47

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #2 Onsdagen den 17 februari 2010 kl 09:15

Fomin&Pulls skrev [visa]: Tjenixen!
    Jag har fått blandade svar när det gäller min mixer DJM 400 i samband med mina samson speakers 2.1

Iallafall...

Folk säger till mig att såfort någon av kanalerna eller mastern överskrider till rött så kan högtalarna gå sönder.

Andra har sagt att det är okej om kanalerna överskrider till rött men om mastern överskrider till rött så ska man sänka ljudet för annars så kan högtalarna gå sönder (Som ajg vet) men vilken av dessa påståenden är sant?

Jag har haft 3 spelningar än sålänge och jag tar alltid med min egna utrustning och är inte sugen på att punga 8000 för ett par nya högtalare.

MvH alex.

Varet på din fråga är enkel....

Överskrid alldrig Rött.!!!!!!

Varför tror du att dom ledarna är röda?
    Eller du kanske kör när trafik ljuset är rött åxå....!!!!

.....--Clip.

Detta är allt för vanligt vad de gäller DJs att man ska pressa ur så allt
    LYSER rött på mixern. (ljudteknikerns mardröm)
    detta är Ännu viktigare när många mixrar tenderar o bli hel digitala,!

att Ligga nära rött på line ingångarna är OK på dom flesta mixrar.
    för där brukar man ha gott om head rooom.

Men mastern är ajjabaja. Att de blinkar rött då o då e lungt men lyser det 3 röda kan man ju räkna ut med r..va att de inte e bra ..eller hur?

Att högtalare går sönder pga att du spelar för mycket på rött beror på att signalen blir o ren dvs Distar.
    .
    Försök därför att ha så hög gain på Pat i stället så att när du ligger på nollan i vu mataren på mixern ska pa t spela strax under clip.

//Otto T Blir arg när han ser rött på mastern ;)

• c.földes
  •  
  • #3 Onsdagen den 17 februari 2010 kl 09:47

Det är rätt sjukt att på de flesta nattklubbar iallafall här i Malmö så måste det spelas på rött för att få rätt volym.

Att folk spelar på rött är tråkigt men inte ovanligt.

/Chrille

• rhdf
  •  
  • #4 Torsdagen den 1 april 2010 kl 19:15

måste bara kommentera det här med "rätt volym"
    rätt volym enligt dig som DJ eller rätt volym som i "under maximalt tillåtna dB-värden"

Det kan mycket väl vara så (och bör vara enligt mig) att man ställt in anläggningen så den låter vettigt och spelar under den här magiska gränsen (har inte nuffrorna i skallen just nu). När man sen gjort detta låser man in delningsfilter och Slutsteg på ett ställe där alla klåfingriga halvdöva DJ:s inte kan komma åt dem. Sen kan DJ:n stå o spela skiten ur mixern bäst han vill, publiken slipper iaf hörselskador.

Om man anser att det är dålig volym så kan man ju börja med att skaffa en dB-mätare och kolla hur högt det egentligen är på golvet, inte i Båset om det är sisådär 10dB under tillåten maxgräns så är det lagom ;)

• Pulls
  •  
  • #5 Tisdagen den 27 juli 2010 kl 13:32

Otto-Trigitaliz skrev [visa]: Varet på din fråga är enkel....

Överskrid alldrig Rött.!!!!!!

Varför tror du att dom ledarna är röda?
    Eller du kanske kör när trafik ljuset är rött åxå....!!!!

.....--Clip.

Detta är allt för vanligt vad de gäller DJs att man ska pressa ur så allt
    LYSER rött på mixern. (ljudteknikerns mardröm)
    detta är Ännu viktigare när många mixrar tenderar o bli hel digitala,!

att Ligga nära rött på line ingångarna är OK på dom flesta mixrar.
    för där brukar man ha gott om head rooom.

Men mastern är ajjabaja. Att de blinkar rött då o då e lungt men lyser det 3 röda kan man ju räkna ut med r..va att de inte e bra ..eller hur?

Att högtalare går sönder pga att du spelar för mycket på rött beror på att signalen blir o ren dvs Distar.
    .
    Försök därför att ha så hög gain på Pat i stället så att när du ligger på nollan i vu mataren på mixern ska pa t spela strax under clip.

//Otto T Blir arg när han ser rött på mastern ;)

Tack otto.

Jag förstår mycket väl vad du menar men jag menade som du skrev någonstans där uppe, alltså vad händer om line ingångarna är röda, det var de jag menade. Jag hade en spelning för inte sålänge sedan och han lekte ljudtekniker och maxade högtalare samt "ställde in" på mixern för det bästa ljudet. Jag upplevde bara att de blev sjukt varma och att en av högtalarna fick sig en smäll så att högtalaren spelar bara det diskanta ljudet utan någon bas.

Visst har jag en extern bass men den andra högtalaren låter inte så. Ska jag anta att den är spräckt isf?

• 7an
  •  
  • #7 Tisdagen den 27 juli 2010 kl 17:18

NEj rött är en gooo färg, man kör bil mot rödljus, man spelar musik så slutstegen klipper, eller så drar man rött på decibelväktaren hela tiden.

fortsätt med det (INTE)

Så här ligger det till, det är bara AMATÖRER som lirar på rött i tron att det låter bättre, när det i själva fallet är tvärt om, plus att ni minskar livslängden på era prylar för kondningar, motstånd och andra komponenter får arbeta på högvarv.

Men ni kanske har gott om stålar, så va fan, jasså min nya DJM 2000 crasha, aah jag köper en ny, eller varför inte 3 st DJM 400a.

Ett proffs kommer i god tid till spelningen, kopplar in sin anläggning och SOUNDCHECKAR samt tittar över hela kedjan av ljudutrustningen, har man dB väktare så följer man dem instruktioner som finns för dessa. Kopplar man ur eller på något annat sätt förhindrar 100% funktionalitet så tycker jag det borde leda till omedelbart avsked, sen spelar det ingen roll hur bra man är som deejay.

Detta är alldeles för vanligt, dålig hållning utav decibelnorm eller volymdiciplin för vad är det?, och varför skall man ha det ? ? ?

Om ni deejays står med både pluggar samt lurar så har ni inte en SUSNING om hur högt det är på dansgolvet.

Så ta ett råd och gör en riktig soundcheck då och då under kvällen samt gör noteringar om hur reglagen står på mixer, limiter, kompressor, gate samt slutsteg
    Ha d

/7an

Inlägg uppdaterat Tisdagen den 27 juli 2010 kl 17:20

DJ Watch

DJ ROLLE (48 år)
Västra Götalands län / Göteborg

Topplistor

Finkel vinter-vår 2012

av Kapten Finkel för 4 dagar sedan

H7 - Deejays V03

av 7an för 2 veckor sedan

Januari 2012