Smart upplägg med cd?
(Sida 1 av 1)

Emil SeraphInlägg: 106 st#1 Onsdagen den 3 mars 2010 kl 17:36
Smart upplägg med cd?
Tjoflöjt, har ju lirat mestadels via laptop mixer o usb, dvs jag har ingen erfarenhet om man så ska kalla det att spela med cd-skivor direkt. Har nu skaffat mig så jag ska börja lira med cd-skivor och undrar helt enkelt vilket är det smidigaste sättet o lägga upp det med låtar per cd osv. Några som har tips o tricks för att undivka att behöva byta cd over and over? Jag vet folk som har 1 låt/cd och de som har en lista på låtar de bränner ut på 2 cd skivor så de kan varva o byta mellan de låtar de tänkt spela under en kväll, hur ser erat upplägg ut så att säga? Hoppas ni förstår hur jag menar^_^

medoriaInlägg: 3 st#2 Onsdagen den 3 mars 2010 kl 19:24
nu är jag förmodligen grönare än vad du är, så ta allt jag säger med en rejäl skopa salt. min lärare lärde mig att göra skivor med ett par låtar och göra dubleter på varje skiva. själv har jag vidareutvecklat detta så att jag samlar alla singlar ( spelar mest rytmdriven reggae och dancehall) med samma bpm på en och samma skiva så det inte blir så rörigt, så det är ett tips. tycker det är lite slösaktigt för att inte tala om hur mkt plats det tar, att bara ha en låt per skiva.

7anInlägg: 3 587 st#3 Torsdagen den 4 mars 2010 kl 02:12
Tjenare emil!
Jag lirar cd, det har väl varit svårt att undvika för vissa hahaha, jag gör på följande sätt.
Jag gör olika konvolut beroende på serier / genres, sen gör jag en liten färgad fyrkant beroende på stil och för att det skall vara lätt att känna igen.
Ett sätt kan vara små färgade klisterlappar, vilket då fyller samma uppgift.
När jag bränner kommersiellt och starkt återkommande musik så kan det hända att jag lägger ant 1 eller flera dubbletter utav original eller remix versioner, bara för att kunna mixa hur och när jag vill
Jag bränner max 10 låtar på varje skiva, det ökar stabiliteten, iaf så uppfattar jag det så, när jag bränner så gör jag iaf 10 skivor i stöten så att jag får en bra serie som jag kan jobba med, blir mkt lättare att hålla reda på.
Jag väljer färg för resp serie, blått = house, Grönt = Rnb, Rött = Rock, Gult = Schlager / top 40 mm
Busenkelt att hålla reda på.
Sen lägger jag Tonart och Bpm så jag vet vilka låtar jag kan mixa med kort varsel, d.v.s om man får kortslutning och knappt kan tänka *lol*
Det underlättar iaf
Lycka till
/7an

Emil SeraphInlägg: 106 st#4 Lördagen den 6 mars 2010 kl 17:54
Tack för kommentarerna, smart upplägg där med färgerna, innan hade jag funderat på att lägga t.ex efter BPM eller genre på cd, kanske 15 låtar max/cd och just göra dubblett ifall att jag skulle behöva det

SvennebananInlägg: 771 st#5 Torsdagen den 11 mars 2010 kl 17:01
7an skrev [visa]:
Jag väljer färg för resp serie, blått = house, Grönt = Rnb, Rött = Rock, Gult = Schlager / top 40 mm
Busenkelt att hålla reda på.
Sen lägger jag Tonart och Bpm så jag vet vilka låtar jag kan mixa med kort varsel, d.v.s om man får kortslutning och knappt kan tänka *lol*
Spelar du bara "en" sorts house eller skiljer du på tex vocal house och minimal dance?

FerronatoInlägg: 127 st#6 Onsdagen den 7 april 2010 kl 21:45
Detta är ju något jag också undrar över, bra att det redan finns en tråd för det!
Vad kan vara ett bra upplägg på en skiva egentligen?
Samma BPM på samma skiva? Samma tonarter på samma skiva?
Kanske bara slumpmässigt?

7anInlägg: 3 587 st#7 Onsdagen den 7 april 2010 kl 23:10
Mitt sätt, och jag poängterar MITT, är att jag gör följande.
Artist - Låttitel - Tonart - Bpm
Artist - Låttitel - Bpm - Tonart
Det varierar lite från gång till gång
Spelar man blandat där mixningen inte är avgörande, fine gå på bpm
Lirar du på ett rent klubbgolv där mixning är a & o, kör tonarten på slutet, så det blir enkelt att hitta.
Sen gör jag så att har jag flera låtar med samma tonart så bränner jag dem på olika skivor, alltså inte på samma, för hur sjutton skall du lyckas mixa dem om du lirar cd?
När jag bränner mina skivor så går jag antingen på färg. eller så gör jag rena samlingar just för det tillfället, t ex Valand Jan 2010, Mingel 2009, Grand Clubz, Grand Tribal mm
Sen väljer jag färger på skivorna så att dem stämmer överens med konvoluten.
Clubz 15 - Röd, cd skiva med rött omslag
Jag har gjort såhär i många år så jag vet att det funkar, se bara till att ta fram er artistiska ådra och gör konvolut som ni känner igen, sen om ni går efter stället ni lirar på, årtal eller genre har mindre betydelse.
Ju mer tid och arbete ni lägger på era skivor desto smidigare kan ni arbeta.
Bränn inte för många låtar på en skiva, håll er runt 10-12, det blir enkelt att hitta, resultatet när ni bränner blir stabilare och glöm inte hastighten, 4x - 8x
@ Mr Banan, jodå det händer att jag gör samlingar direkt efter färg, så tribal kanske är blå, dance / broken = grön, funkhouse = röd bara för att jag skall känna igen dem fort.
Allt beror på vart man arbetar, inget annat
/7an

AlletInlägg: 1 st#8 Onsdagen den 7 september 2011 kl 18:15
Jag har all min musik uppdelad i genre och bokstavsordning, så efter varje år så bränner jag om allt från det året, så har en "uppsättning A" från första åren jag spelade en B, C osv... indelade i hiphp, rnb, techno, osv... sen får skivorna namn som tillexempel hiphop A-E,(bokstavsordning efter titeln) då går det fort att hitta låten man söker och det har fungerat jättebra för mig iallafall!:)

Topplistor
av Kapten Finkel för 4 dagar sedan
av 7an för 2 veckor sedan
av Peter Ratkay "Ryssen" för 3 veckor sedan
av Dj Knappen för 4 veckor sedan
av DJ Rico för 1 månad sedan