Integrerad mix/spelare?
(Sida 1 av 1)

FerronatoInlägg: 127 st#1 Torsdagen den 1 april 2010 kl 16:01
Integrerad mix/spelare?
Hallå forumet!
Eftersom att jag fortfarande är nybörjare inom branchen har
jag inte fått någon egen erfarenhet av hur en separat mixer och spelare
låter jämfört med en mixer integrerad i spelaren.
Om man får plats med färre komponenter, borde inte ljudkvaliteten bli sämre då?

simon.isacssonInlägg: 37 st#2 Onsdagen den 7 april 2010 kl 21:20
Jo, som du misstänker är det rimligtvis sämre. Att köpa en dubbel-cd-spelare med integrerad mixer för 5000 kr går ju inte att jämföra med två proffs-cd-spelare för 10000+ kr/ styck och en mixer för lika mycket. Färre inställningsmöjligheter, större kraschrisk, och allmänt sämre hållbarhet och kortare livslängd kommer ganska naturligt med billigare spelare. Just ljudkvaliteten är nog inte den största skillnaden på en billigare spelare.
Har själv inte testat så många så jag kan tyvärr inte säga vilka som är bättre än andra. Främst ska du nog tänka över vad du ska ha den till. Vill du ha en spelare som får plats hemma och kan ta med till festen hos kompisen är det ju skitbra med en liten kombimixer men ska du satsa seriöst så kan jag inte tycka att det håller. Sök lite på forumet så hittar du nog svar:

7anInlägg: 3 587 st#4 Onsdagen den 7 april 2010 kl 22:56
Nu tar vid det lite lugnt ;)
Först och främst så får man vad man betalar för, vad jag menar med det är att det finns smidiga lösningar för dem som inte vill bära ihjäl sig eller som antingen saknar erfarenheten, utrymmet eller pengarna.
Då kommer allt i ett lösningen på tal, fine, funkar svinbra så länge du lirar musik eller har en publik som inte ställer krav på hur du spelar och sköter utrustningen.
Men den dagen du känner att, öööh vad gör jag nu, du står på ett ställe och stampar och du kan bara inte ta dig vidare, jo då köper man något större som passar ditt sätt att spela.
Är du nybörjare, saknar musik, erfarenhet, teknisk känsla mm, satsa på något enkelt, för du blir mörkrädd när du väl börjar pilla på flaggskeppen, det kan blåsa rejält om öronen om du inte är vaken.
Det som skiljer billigare produkter mot dyrare, är självklart anpassningen samt vilken typ av komponenter man använder sig av.
En cd spelare med glaslins i lasern är flera ggr dyrare än en med plast
En mixer med digital crossfader är dyrare än en alps regel t ex
Ljudmässigt så skiljer det sig även här, billigare varianter kanske inte har en ren digital in eller utgång
den kanske saknar effekter och scratchfunktion.
Det du får göra är helt enkelt att ställa dig frågan, vad har jag tänkt att göra, och vad har jag råd med?
Som nybörjare idag så är det kanske inte alltid det bästa alternativet att köpa helt nytt, ta och titta på begagnatmarknaden istället, du kanske hittar en dunderrigg för samma pengar som vad en sämre maskin skulle kosta ny.
Det viktigaste är dock musiken och bra hörlurar, har du inget utav dessa så kan du lika gärna lägga av.
Lycka till
/7an
Inlägg uppdaterat Onsdagen den 7 april 2010 kl 22:57
Topplistor
av Kapten Finkel för 4 dagar sedan
av 7an för 2 veckor sedan
av Peter Ratkay "Ryssen" för 3 veckor sedan
av Dj Knappen för 4 veckor sedan
av DJ Rico för 1 månad sedan