Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Cubase SX5 (Sida 1 av 1)

Cubase SX5 
 (Sida 1 av 1)

• Raderad49827
    Moderator

•  
  • #1 Tisdagen den 24 augusti 2010 kl 20:21

Cubase SX5

Efter att jag suttit med Cubase SX3 i några år, var det med spänning som jag satte mig ner och testade SX5:an. Vid första anblick upptäcker man mycket är nytt. Gränssnittet är stor sett det samma som tidigare versioner vilket gör det lätt att känna igen sig. Vissa modifikationer är dock gjorda men inte alls svåra att förstå sig på om man har arbetat med tidigare SX versioner. Det är framför allt algoritmen i programmet som är nytt och spännande. Efter första testen så märktes det tydligt att dynamiken är mycket bättre från tidigare versioner. Detta underlättar givetvis mixningen en hel del.

SX5:ans inbyggda effekter är en ordentlig "up freshning" från tidigare versioner. Åter igen kommer dynamiken i centrum. VST instrumenten som medföljer är även dom en uppryckning från tidigare. Man kanske inte klarar sig enbart på de inbyggda efx/ vst's som medföljer, men ett mycket bra komplement till dom andra pluggarna i din bank.

Visst är Cubase ett avancerat program men kan man med det så finns det inga begränsningar vad man kan göra. Vill du tex. skruva till 5.1 arrangemang så finns en färdig mall för hur man gör detta. Dock är inte SX5 mer avancerat än tidigare men en del nyheter finns att lära in.

I skrivande stund så kan jag inte komma på någonting som är negativt om programmet. Det ska i så fall vara att SX5 inte är speciellt nybörjare vänlig eller billigt att inköpa. Men frågan är om inte SX5 knäcker dom flesta sequencer just nu och gör det hela värt sin säck pengar?! Det är mest en fråga om tycke och smak.

Inlägg uppdaterat Tisdagen den 24 augusti 2010 kl 22:03

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015