DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

American DJ MyDMX (Sida 1 av 1)

American DJ MyDMX 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Ljusstyrning » American DJ MyDMX

• gasmun
  •  
  • #1 Onsdagen den 1 september 2010 kl 22:15

American DJ MyDMX

Kan det här vara bra om man vill lära sig dmx ljusstyrning? Finns det någon svensk återförsäljare?

http://www.djkit.com/product.php?id=4202&highlight=my dmx

http://www.youtube.com/watch?v=u1KMq4Gl43Y

Mvh

• Gugge
    Moderator

•  
  • #2 Tisdagen den 21 september 2010 kl 18:36

Bellalite är numera Svensk ÅF för American DJ (nu när Limelite köpts upp av dem).

My DMX är förövrigt en EOL produkt jag har för mig att jag läst på deras hemsida att de slutat utveckla programvaran till den.

De flesta använder Martin Lightjokey som program för att styra ljus via Dator i klubb miljöer. Finnas ett antal andra alternativ också.

Jag själv kör med Lightjockey och det är bra, men har en ganska så hög tröskel för att lära sig hur det fungerar.
    Men deras forum är skitbra att läsa och behöver man nya lamp profiler så går det fort att få dem gjorda av dem.

• gasmun
  •  
  • #3 Fredagen den 17 december 2010 kl 12:56

Tack för svaret. Det blev till slut ett MyDMX kit från American Dj. Finns det någon där ute som använder sig av programmet som kan tänka sig att svara på några frågor? Det är en djungel om man är nybörjare :P

Mvh.

• Gugge
    Moderator

•  
  • #4 Fredagen den 17 december 2010 kl 18:37

Google is your friend, eller youtube i detta fallet då.

http://www.youtube.com/watch?v=u1KMq4Gl43Y

http://www.youtube.com/watch?v=o3AYMqxWTQA&feature=related

Jag använder Martin Lightjockey så jag kan inte hjälpa dig mer än såhär.

• gasmun
  •  
  • #5 Fredagen den 17 december 2010 kl 21:03

Har sökt runt på diverse forum men hittar inte svaren på mina frågor. Har b.l.a problem med att se hur min Adj Majestic led arbetar i 3D visualizer :S Samt att jag saknar några ljusprofiler. Måste man kontakta adj forumet och be om varje profil lr finns det en sida där alla profiler som ej ingår ligger lagrade?
    Försöker på svenska forum till att börja med så slipper jag kanske använda min halvdåliga engelska.

Tack som försöker =)

• Gugge
    Moderator

•  
  • #6 Lördagen den 18 december 2010 kl 08:44

När det gäller profiler, iaf för Martin så finns det ett formulär som man kan fylla i sedan så verkar det som det är någon grupp som faktiskt inte är Martin anställda som fixar till profil och lägger sedan ut den på en hemsida som uppdateras en gång i månaden. När jag ville ha en för mina LED movings så fixade en kille i Israel det på bara någon timme sedan jag fyllde i uppgifterna.

Men jag tror du ska läsa ADJ's forum, de brukar ha en Sticky om hur man gör för att få profiler.
    Jag kan bara tillägga lite offtopic att Martin har gjort om sina licenser så att deras 3D visualizer numera kostar pengar varje år om man uppdaterar till LJ2

• gasmun
  •  
  • #7 Tisdagen den 21 december 2010 kl 17:04

Det hade ju vart riktigt smidigt omd Adj hade så också. Men det är nog som du säger, forum som gäller. Hittade en tråd ang. 3D visualizer och det ser ut som att vissa ljus inte fungerar i den, vet inte om det går att göra något åt det. Som jag fattar det så är det endast moving heads, scanners och spottar som fungerar.
    Men vad gör man, det är bara att köra på :)

Tack för svaret.

• renan0
  •  
  • #8 Tisdagen den 11 januari 2011 kl 11:13

Tja... You seem to be beginning with the dmx world. I work with it and now I live in Stockholm. I can say it's complex and there's no education specific to it, in Sweden. If you wanna start with a DMX Software you gotta be used to some actual controller, a physical one.
    You can go straight to software, but dedication i s needed. My DMX and LightLockey2 are not used widely on the market for several reasons.
    I use today only the DASlight software and I'm very satisfied. It's very user friendly and at their support page they send you all your aswers in a few hours.
    Finding a good Light Programmer in Stockholm is nnot a easy job. Very few professionals actually are compettent, most of them just think they know it.
    If you need pro help, just make contact! I'm on the quest for expending my professional network... hörs

• gasmun
  •  
  • #10 Torsdagen den 20 januari 2011 kl 14:04

Äger för tillfället 1 st american dj comscan led länk -----> http://www.thomann.de/se/american_dj_comscan_led.htm
    Är det möjligt att få ljuset att svepa sakta, lr är det enbart snabba rörelser som fungerar. När jag kör scannern i sound active mode så gör den det, men det finns ingen speed kanal i mydmx. Någon som vet ? :S

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan