DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Bättre spelare eller mixer? (Sida 1 av 1)

Bättre spelare eller mixer? 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Frågor, svar och nyheter: Pioneer » Bättre spelare eller mixer?

• A.Emanuel
  •  
  • #1 Tisdagen den 14 december 2010 kl 16:45

Bättre spelare eller mixer?

Hej
    Efter många om o men så ska jag köpa egen dj utrustning, från Pioneer.
    Min fråga är:
    ska jag köpa bättre spelare och sämre mixer, eller tvärt om?

Tex
    Cdj 900 & djm 700 (bättre spelare sämre mixer)

Cdj 850 & djm 800 (sämre spelare bättre mixer)

Vilken setup bör jag köpa och varför? tex prisvärd, känsla, framtid mm.

Mvh emanuel

• Gugge
    Moderator

•  
  • #2 Tisdagen den 14 december 2010 kl 20:08

Spelare säger jag inget om, men varför köpa Pioneer mixers?
    Du får bättre ljud i en X1700 än DJM 800 och du får bättre ljud i X1600 än DJM 700 plus att i Denon mixrarna så kan du numera länka/generera DVS (tidskodssignalen) samt att de har USB ljudkort samt USB MIDI vilket Pioneer saknar.

Om nu ändå skall gå med Pioneer mixers (vilket jag tycker är att slänga pengar i sjön just nu tills de kommer ut med ny generation med Inbyggd USB ljudkort/MIDI samt DVS stöd vilket jag tror kommer att vara framtiden för många DJ's).
    Så varför välja en Spelare med digital utgång med en mixer som saknar digital in?
    Samma sak med combon CDJ 850/DJM800 där saknar CDJ 850 digital ut samt att DJM 800 har det.

Bäst ljud får du med kombon CDJ 900 samt Denon X1700 och köra digitalt.

Inlägg uppdaterat Tisdagen den 14 december 2010 kl 20:10

• Ferronato
  •  
  • #3 Tisdagen den 14 december 2010 kl 23:40

Håller med Gugge här, angående spelare/mixer.
    Du bör helt klart lägga mer pengar på dina spelare, än vad du gör på din mixer!

Vad gäller vilka märken du ska använda är jag inte tillräckligt kunnig för att våga ge några tips, annat än att du kan lita på Gugge! (på egen risk.....hehehe)

• Hessler
  •  
  • #4 Onsdagen den 15 december 2010 kl 06:31

Eftersom Gugge inte säger nått om spelarna får väl jag göra det:

CDJ850 och CDJ900 är också överprissatta och saknar funktioner som Denon S3700 har
    Därför bör man gå på 2st S3700 och X1700 mixern (Jag är otroligt nöjd med mina och nu när mjukvaran är uppdaterad är de otroligt stabila o bra)

Pioneer saknar pitchbend, roterande skiva och autogenerering av tidskod m,m, och kostar en massa mer pengar. X1700 har dubbla effektenheter och en massa annat som inte DJM800 har.

Skall man matcha S3700 o X1700 med Pio får man gå på CDJ2000 och DJM2000 men då får man ha en annan plånbok....

• Gugge
    Moderator

•  
  • #5 Onsdagen den 15 december 2010 kl 09:20

Då det gäller spelare så handlar det mycket om känsla. Tycker man om känslan i Pioneer så ska man köra det anser jag.
    Men mixers har man inte samma känsla i, de är ganska så lika om man mixar med upfaders och kör lite effekter, men skiljer sig mycket i ljudkvalite. Så därav att jag tycker man kan titta på andra märken där även fast man är Pioneer DJ

Jag kan förstå om man vill ha en DJM2000 för den har ett mervärde jämfört med andra mixers på marknaden. men idag så har varken DJM700 eller 800 något mervärde jämfört med andra billigare produkter som också låter bättre.
    Det är väl snart dags för en ny generation av DJM 800/700 skulle jag tro, och de kommer säkert gå längre tekniskt än vad dagens Denon X1700/1600. Så är det hela tiden med den tekniska utvecklingen.

• A.Emanuel
  •  
  • #6 Torsdagen den 16 december 2010 kl 11:35

Tack för alla svar,
    Om jag köper cdj 850 så bör jag köpa en mixer utan digital in, då 850 saknar det. Tänker jag rätt? Det skulle vara dumt att betala för något jag inte kan använda.

Då ser mina val ut såhär:

Cdj 900 & djm 800, eller X1700

Cdj 850 & djm 700

Varför jag väljer pioneer som spelare är pga av känslan i spelarna, som jag verkligen gillar. När det gäller mixer, så är jag öppen för allt. Det är roligt att testa nya produkter och jag stödjer gärna andra märken än Pioneer. Har ni några förslag på mixer till cdj 850? (inte pioneer)

Bör jag vänta tills WMC har varit, innan jag köper mitt set? Skulle vara segt om man missar fetare och bättre dj produkter...

• Gugge
    Moderator

•  
  • #7 Torsdagen den 16 december 2010 kl 12:32

Jag skulle titta på Denon X1600 idag. En väldigt prisvärd mixer, men enbart analogt in, men USB ljudkort samt DVS stöd samt Traktor certifierad.
    Så kommer du i framtiden vilja använda dina CDJ850 som MIDI kontroller så kanske du kan slippa extra ljudkort vilket du måste ha om du går den vägen med DJM700.

• Gugge
    Moderator

•  
  • #8 Torsdagen den 16 december 2010 kl 12:42

A.Emanuel skrev [visa]: Bör jag vänta tills WMC har varit, innan jag köper mitt set? Skulle vara segt om man missar fetare och bättre dj produkter...

Kommer alltid nyare fetare produkter, så tänker du så kommer du aldrig köpa något :-)

• A.Emanuel
  •  
  • #9 Torsdagen den 16 december 2010 kl 15:36

Jag har kollat på Denon X1600 och fastnade verkligen för alla funktioner den har. Den verkar riktigt bra:)
    En effekt jag tycker om på djm 700 & djm 800 är roll effect. (länk)

http://www.youtube.com/watch?v=rgvvufIf9zk&feature=channel

På Denon heter effekten loop men det verkan inte som man kan överföra loopen till dom andra kanalerna. Är det någon som vet?

• 7an
  •  
  • #10 Torsdagen den 16 december 2010 kl 17:10

Om det är rollfx som du är kåt på, varför inte köpa en Pioneer EFX 1000 och skaffa vilken mixer som helst, bara den har send return, DJM 700 / 800 / 2000 tröttnar man oerhört snabbt på, plus att du är begränsad till bara en enda simpel kanal.

EFX 1000
    KORG KP 3

Det enda raka då det gäller effektboxar

/7an

• Gugge
    Moderator

•  
  • #11 Torsdagen den 16 december 2010 kl 18:03

A.Emanuel skrev [visa]: På Denon heter effekten loop men det verkan inte som man kan överföra loopen till dom andra kanalerna. Är det någon som vet?

Jag vet inte varför du skulle vilja lägga över den till en annan kanal, men skitsamma. Det går ej att föra över "loopen" till en annan kanal på Denon, men eftersom du har Matrix input så kan du lägga t ex kanal 1 på alla 4 reglarna om du nu vill det, eller använda två faders till Kanal 1 och två till Kanal 2. Och på detta sättet så kan du har kvar loopen på en kanal och sedan fortsätta använda båda CD Spelarna på någon av de andra reglarna som du inte har loopen på.

Inlägg uppdaterat Torsdagen den 16 december 2010 kl 18:05

• A.Emanuel
  •  
  • #12 Torsdagen den 16 december 2010 kl 19:04

Du spelar en låt på kanal 1 från ena spelarenDu gör en rollfx, som du flyttar till kanal 2. Säg att du loopade forebeatet ut låten, så loopen består av basslag. (no vocals)
    Den loopen kan komma till bra andvändnig när det blir dropdown i låten. Då slipper man spela ett beat från andra spelaren och kan isl förbereda nästa låt på den.

Vet inte om denna metod är bra eller används, det var bara något som som poppade upp i mitt huvud.

Då ser mitt val ut såhär:

Cdj 850 & Denon dn x1600

Vad tycker ni är bäst, single case eller flightcase?

• Gugge
    Moderator

•  
  • #13 Torsdagen den 16 december 2010 kl 19:28

A.Emanuel skrev [visa]: Du spelar en låt på kanal 1 från ena spelarenDu gör en rollfx, som du flyttar till kanal 2. Säg att du loopade forebeatet ut låten, så loopen består av basslag. (no vocals)
    Den loopen kan komma till bra andvändnig när det blir dropdown i låten. Då slipper man spela ett beat från andra spelaren och kan isl förbereda nästa låt på den.

Vad tycker ni är bäst, single case eller flightcase?

Med X1600 så skulle flödet bli såhär. Du spelar en låt på kanal1 (upfader1), du gör en rollfx som ligger kvar på upfader 1.
    På Upfader 2 så har du kanal 1 inställt på matrix väljaren, och då du vill ut ur loopen så växlar du mellan upfader 1 och 2. När du sedan vill in ingen så upp med upfader 1.

Jag anser att en case för 2 spelare och mixer blir för tung att bära allt i ett, så jag rekomenderar singel casar.Vidare är singel casar lättare att packa i bilen.

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan