DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Traktor PRO+ Cdj 2000+ Macbook PRO (Sida 1 av 1)

Traktor PRO+ Cdj 2000+ Macbook PRO 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Frågor, svar och nyheter: Pioneer » Traktor PRO+ Cdj 2000+ Macbook PRO

• dooob
  •  
  • #1 Torsdagen den 3 mars 2011 kl 21:05

Traktor PRO+ Cdj 2000+ Macbook PRO

Har problem med att få mina 2000 spelare att styra Traktor.
    Har kollat på YT och gjorde som de visar, men det funkar fan inte...
    Börjar med att gå in på midi inställningar på min Mac, och skapar en sån virituellt ljudkorts bank av båda spelarna. Döper den till exp "Rack 2000".
    När jag sen startar Traktor och går in under settings och ska välja denna Rack, så går den inte att välja.
    Den syns i Traktor där jag kan välja ljudkort, men jag kan inte välja den..

När jag sen trycker "sync to pc" på spelarna, så synkar dem som dem ska, MEN, jag får inte välja vilken spelare som ska styra vilket deck i Traktor, som de får i alla yt videor..

Någon som har några bra tipps?
    Har provat det mesta, och kommer snart kasta skiten i väggen. =p
    / Fredda

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #2 Fredagen den 4 mars 2011 kl 09:30

Vilken ver av traktor ??

Har du senaste firmwaren i cdj erna ?

Ett tips vänta till 1a aprill ;)

"cdj + traktor = bugg tyvärr"

Det funkar inte helt 100a när man kör med cdj 400 eller 2000 i hid mode med traktor tyvärr,

//Otto T

http://www.youtube.com/watch?v=XAcSXuZeeWw&feature=related

Inlägg uppdaterat Fredagen den 4 mars 2011 kl 09:31

• dooob
  •  
  • #3 Fredagen den 4 mars 2011 kl 09:33

jag har uppdaterat båd spelarna till 4.0.
    Traktor har jag haft 1.2.6 på tills igår kväll, då jag såg att det fanns en ny version.
    Men det ska inte spela någon roll, för redan på 1.2.3 så skulle de funka med Cdj.

Vet inte varför mitt Traktor vägrar "välja" den rack2000 som jag skapar..
    och när jag sen synkar spelarna med datorn, får jag aldrig välja "deck" i displayen.

Vad är Quadruple output?
    Har ingen aning om det.. berätta hur jag gör.. =)
    Tack

/ Fredda

• 7an
  •  
  • #5 Måndagen den 7 mars 2011 kl 18:32

Tjenare monsignor ;)

Nu har jag iofs inte MAC, än, utan PC och för mig funkar det klockrent, kör en HP I5a med 4 gb ramms
    Traktor PRO DJM 800 med två st CDJ 2000, har kopplat USB från spelarna in i datorn, gick in i traktor menyn och valde Wizard sen sköttes allting automatiskt, dock är jag tvungen att stänga av WIFI för annars krashar TRn, skall prova link och se om det gör någon skillnad, det enda som är jeffligt irriterande är att linklampan blinkar hela tiden, kör Firmware 4.00, så nått e skumt, men hela transporten och ljudet funkar iaf.

Kollade mest för en kul grejj, skall köra dedikerad kontroller sen

/7an

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #6 Måndagen den 7 mars 2011 kl 19:15

Det är mycket enklare på pc I det här fallet enda gången faktist ;)
    det beror på att driv rutinen till cdj erna till pc är asio och får varsin kanal .. cd 1 o cd 2 detta plockas genom vilken usb address det går o drivaren sköter resten..

Men på Mac ....
    Så blir det 2 ggr separata ljudkort i stället eftersom osx inte behöver någon direkt drivare för att få ner latencyn o då blir problemet att man måste slå ihop 2 ljud kort till 1.. "som gjort för att skapa probls"

Så pc vann i detta fall :)
    Här på Danska :)
    http://www.youtube.com/watch?v=8MPtGiyvFlo

Inlägg uppdaterat Måndagen den 7 mars 2011 kl 19:20

• 7an
  •  
  • #7 Måndagen den 7 mars 2011 kl 20:09

Herr Pioneerguru Nick kanske kan besvara våra frågor.

Skall den blå linklampan verkligen blinka?, på andra firmwares gör den det inte.

samt finns det en färdig mappning för CDJ 2000, för jag saknar flera funktioner som skulle vara najs att ha, för att få den rätta CDJ känslan ;)

Tax

/7an

• dooob
  •  
  • #8 Måndagen den 7 mars 2011 kl 22:57

Gör exakt som han.
    Grejen är den att jag jobbade lite med detta under helgen.
    upptäckte då att när jag tog bort min USB hubb och körde in spelarna i macen direkt, så kunde jag välja dem som ljudkort i traktor.
    Men jag får fortfarande inte välja "deck" i cd spelaren som han för på videon, och jag har fortfarande problem med styrningen.. cd spelarna får ju aldrig "välja" vilka deck dem ska styra, och när jag väl spelar en låt från antigen "A" eller "B" i traktor, så kommer ljudet ut via en cd spelare..
    Den jobbar alltså inte med båda ljudkorten..

I helgen testade jag ochså att köra med mitt Audio 8 kort.
    Så jag spelade alltså med mina 2000 spelare som styrning till traktor, och anv sen mitt A8 kort som ljudkort
    Funkade galant.
    Kunde då gå in i traktor och välja vilket deck vilken spelare skulle styra.
    Det måste vara nå fel med mina ljukortsinställningar i spelarna..

Några tipps?
    / F

Inlägg uppdaterat Måndagen den 7 mars 2011 kl 23:03

• 7an
  •  
  • #9 Måndagen den 7 mars 2011 kl 23:22

Dj Fred Fz skrev [visa]:
    Grejen är den att jag jobbade lite med detta under helgen.
    upptäckte då att när jag tog bort min USB hubb och körde in spelarna i macen direkt, så kunde jag välja dem som ljudkort i traktor.
    Men jag får fortfarande inte välja "deck" i cd spelaren som han för på videon, och jag har fortfarande problem med styrningen.. cd spelarna får ju aldrig "välja" vilka deck dem ska styra, och när jag väl spelar en låt från antigen "A" eller "B" i traktor, så kommer ljudet ut via en cd spelare..
    Den jobbar alltså inte med båda ljudkorten..

Några tipps?
    / F

Verkar skumt, vad har du HID mode på, normal / Advanced?

Jag kör normalt och det fungerar, dock hade jag probs oxå i början då jag inte gavs möjligheten att välja mer än en spelare, dock efter lite trixande, samt installerade CDJ 2000 drivare så hittade traktor alla spelare och nu funkar det fint.

I och med att det inte behövs drivare för MAC så tycker jag det låter otroligt konstigt, sen vet jag inte om
    drivarna slår ihop usb portarna, när jag kollar setup så står det "combined"

Prova med att skapa ett rack, sen när du har valt allting, starta om traktor, då skall programmet hitta all hårdvara och det skall funka.Sen att man inte har alla funktioner från början utan att man för modifiera eller mappa själv är inte så konstigt.

Något jag dock måste ta upp är senaste mjukvaran 4.00, alla pratar om att andra tillverkare fixar och donar och lägger till funktioner (Gratis), well guess what?

Pioneer har oxå gjort det, CDJ 2000 har i och med uppdateringen fått samma autobeatloopfunktion som CDJ 900, håll bara inne IN Och OUT samtidigt, så får ni upp en display med beats från 1/8 3/4 till 8/1 som ni sedan väljer via needle search, detta måste jag säga är en helt suverän effekt, bra jobbat Pioneer! ;)

En riktigt vass uppdatering alltså, sen att spelarna är 100% stabila i pitchen gör inte saken sämre, alltså behöver man inte traktor för att beatmatcha egentligen.

Gå in på http://forums.pioneerdj.com/eve och leta igenom trådarna, eller skriv en egen.

Lycka till

/7an

• dooob
  •  
  • #10 Måndagen den 7 mars 2011 kl 23:28

Hejsan

Vad betyder HID mode?
    jag är inte så hajj på det här..
    Har testat att starta om traktor efter jag skapat "rack2000" i macen, men de vill inte ändå.
    Det är så jävla irriterande, för jag har den senaste uppdateringen på traktor 1.2.7 och så har jag 4.0 på spelarna.. gör exakt som alla yt videor säger, men får det ändå inte att funka..
    Kul tipps med autobet, ska testa asap! =)
    Tack för bra tipps.

• 7an
  •  
  • #11 Tisdagen den 8 mars 2011 kl 00:52

Dj Fred Fz skrev [visa]: Hejsan

Vad betyder HID mode?
    jag är inte så hajj på det här..
    Har testat att starta om traktor efter jag skapat "rack2000" i macen, men de vill inte ändå.
    Det är så jävla irriterande, för jag har den senaste uppdateringen på traktor 1.2.7 och så har jag 4.0 på spelarna.. gör exakt som alla yt videor säger, men får det ändå inte att funka..
    Kul tipps med autobet, ska testa asap! =)
    Tack för bra tipps.

Human interface device = A human interface device or HID is a type of computer device that interacts directly with, and most often takes input from, humans and may deliver output to humans. The term "HID" most commonly refers to the USB-HID specification.

Går du in i setup på CDJ 2000, så kan du välja Normal eller avancerad
    prova och länka spelarna, det borde underlätta, jag tror det gjorde det för mig ;)

Spana på detta om du inte redan har gjort det

http://www.youtube.com/watch?v=VZ6n47f5Pj0

Finns fler aavsnitt

/7an

• dooob
  •  
  • #12 Tisdagen den 8 mars 2011 kl 06:43

Jag får åka ner till studion idag och jobba lite på det.
    Vet inte vad min HID står på, så jag hoppas att det är de som är felet.. =)
    Tack för bra tipps.

DJ Watch

Choco Canel (34 år)
Stockholms län / Stockholm

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 3 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015