DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Låg pitch i traktor med 3700 spelarnas inbyggda timecode (Sida 1 av 1)

Låg pitch i traktor med 3700 spelarnas inbyggda timecode 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Frågor, svar och nyheter: Denon » Låg pitch i traktor med 3700 spelarnas inbyggda timecode

• prominent
  •  
  • #1 Lördagen den 27 augusti 2011 kl 00:30

Låg pitch i traktor med 3700 spelarnas inbyggda timecode

Tjena!

Har problem med hybridmode och traktor på dn-s3700.

Allt fungerar klockren (efter x-antal timmar) förutom att det känns som att spelarna går för "långsamt" när pitch kontrollen står i mitten.

jag tror att jag har allt rätt inställt i preset på spelarna. 2Ghz, 2XXX(nånting) i upplösning....

När jag calibrerar spelarna i traktor så står det "unknown device", och har jag en låt igång Med BPM 126 exempelvis så spelar den i 120 om jag inte flyttar pitchen nästan till max "på 6%"

Hoppas ni fattar nått av vad jag menar =)

/MVH Erik

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #2 Lördagen den 27 augusti 2011 kl 10:58

Vilken Ver Av Traktor kör DU ??

För jag såg att dom uppdaterat tids koden för ett tag sedan ....

Tanka ner den senaste av Ni timecode och bränn testa där ....

sedan hör med denon mannen på forumet..

Inlägg uppdaterat Lördagen den 27 augusti 2011 kl 10:59

• Gugge
    Moderator

•  
  • #3 Lördagen den 27 augusti 2011 kl 18:18

Jag har det att fungera, men det där med unknown device är en känd bugg där Denon pekar på NI och NI bry sig inte efterssom S3700 inte är en officiellt supportad spelare.

Hur som hellst det finns en enkel workaround. Det är att innan du går in i Hybrid mode kör NI's tidskod från USB/CD för att syncha, sedan går över till Hybrid. Och då fungerar allt som det ska sedan.

Vidare så finns det en bra tråd på DenonDJ forums om detta:
    http://www.denondjforums.com/denonforums/viewtopic.php?f=50&t=15366

Men det mest vesentliga är att hitta TSI filer som fungerar, och de två jag kör med nu finns att ladda hem från:
    http://www.sendspace.com/filegroup/w%2FCqKsVrgG2%2FKt31BFfK%2Fg

Ladda hem båda filerna, och följ denna guide:

Both are loaded via Controller Manager.

For Device DN-S3700 Deck A, the In-Port & Out-Port have been set to ALL PORTS. Device Target is Deck A.
    For Device DN-S3700 Deck B, the In-Port & Out-Port have been set to ALL PORTS. Device Target is Deck B.
    When adding the DN-HC4500 device, set the first instance to Device Target Deck A. The In & Out Ports should both read ALL PORTS.
    When adding the second DN-HC4500 display device, set it to Device Target Deck B. Again, In & Out Ports should both read ALL PORTS.

You should also confirm that the 3700s and X1600 are set to the correct MIDI Channels within their utility menus. In my set up;

DNS-3700 Deck A is MIDI CH1, Unit No 1. Jog Pulse Sel = 2960
    DNS-3700 Deck B is MIDI CH2, Unit No 2. Jog Pulse Sel = 2960
    DNX-1600 is set to MIDI CH3 and the .tsi file for the X1600 is also set to Channel 3 in TSP2.

Keeping separate MIDI channels in this way guarantees that you won't have MIDI device inputs clashing/conflicting with each other.

With the above setups, I get clear, smooth, accurate control & displays back from TSP2.

If you are still geting fluctuating displays after the above, it may be possible that your PC/MAC is underpowered for the job, or settings need to be adjusted for best performance...as a check for CPU stress, is your CPU gauge in TSP2 spiking whilst playing? Also worth confirming what Latency setting is in play, and also what RAM & CPU you have under the hood...

Sedan hoppas jag du kör med Traktor Scratch för tidskod fungerar mig vetligt inte med DUO (men jag kanske har fel där).

/Gugge

• prominent
  •  
  • #5 Söndagen den 28 augusti 2011 kl 16:33

Tack för hjälpen.

Scratch Pro är versionen. Ska kolla upp tsi filerna du kör med, men den biten funkar klockrent. Jag testade att byta kablar från spelarna till audio8 kortet, och då helt plötsligt blev pitchen rätt. men det kan hända att det var en engångs företeelse så vi får se om det fortfarande fungerar när jag komer hem. Spelar det nån roll att det står unknown device för prestanans skull för allt verkar ju fungera annars...

En annan grej som jag har funderat på. i rutan där man ser tidkods "cirkeln" det som visas när man calibrerar. där är min cirkel oval. är det nått fel, förstår det som att den skulle vara helt rund. det borde ju rimligtvis vara så att höger eller vänster kanal har lägre signalstyrka om den är oval?

• Gugge
    Moderator

•  
  • #6 Söndagen den 28 augusti 2011 kl 19:22

prominent skrev [visa]: Tack för hjälpen.

Scratch Pro är versionen. Ska kolla upp tsi filerna du kör med, men den biten funkar klockrent. Jag testade att byta kablar från spelarna till audio8 kortet, och då helt plötsligt blev pitchen rätt. men det kan hända att det var en engångs företeelse så vi får se om det fortfarande fungerar när jag komer hem. Spelar det nån roll att det står unknown device för prestanans skull för allt verkar ju fungera annars...

En annan grej som jag har funderat på. i rutan där man ser tidkods "cirkeln" det som visas när man calibrerar. där är min cirkel oval. är det nått fel, förstår det som att den skulle vara helt rund. det borde ju rimligtvis vara så att höger eller vänster kanal har lägre signalstyrka om den är oval?

Jag skulle inte köra med Unknown device.
    Signalen är ju uppbyggd som en sinusvåg som är lite fasförsjuten mellan kanalerna. Men för att läsa av vart man är i låten så har man fasat av topp och dal på vågen så de kan läsas av som binär data vart man är.
    Så först då man har en OK signal som traktor vet vilket media du har tidskoden så kommer inte alla funktioner att fungera som du vill (antar jag).
    Det är ju ingen större grej att gå ur hybrid och ta tidskoden på ett USB minne. Kallibrera och sedan gå in i hybrid modet igen.

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan