DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Flera DJ mukvaror mot samma musik arkiv? (Sida 1 av 1)

Flera DJ mukvaror mot samma musik arkiv? 
 (Sida 1 av 1)

Forum » DJ mjukvara » Flera DJ mukvaror mot samma musik arkiv?

• Gugge
    Moderator

•  
  • #1 Måndagen den 31 oktober 2011 kl 19:05

Flera DJ mukvaror mot samma musik arkiv?

Är det någon som kör både Serato och Traktor mot samma musikarkiv?

Nu så testar jag att ha Serato ITCH och traktor installationen på separata diskar, men det är ju inge kul att underhålla samma musikarkiv på olika diskar.

Så är det någon som kör båda mjukvarorna på samma dator?

Lite rädd att De ska störa ut varandra då jag vet att Traktor gör om taggarna en hel del, och frågan är hur mycket ITCH gör då man kör "analyse Files" i Serato? Skriver den bara datan i egen databas så är det ju helt OK, men är den också inne och pillar på id taggar så kan det ju bli lite fel.

/Gugge

• c.földes
  •  
  • #2 Måndagen den 28 november 2011 kl 00:04

undrar ungefär samma sak fast för traktor och rekordbox...

Någon som vet?

Gugge kör du Itunes som huvudbibliotek?

• Gugge
    Moderator

•  
  • #3 Måndagen den 28 november 2011 kl 19:08

Nope, jag hade ju byggt upp hela mitt bibliotek för Denon spelarna och att köra dem från HD. Så jag la in hela den strukturen då jag gick över till Mac.

• c.földes
  •  
  • #4 Måndagen den 28 november 2011 kl 20:09

Är du säker på att traktor skriver om id3 taggarna då? jag Köpte nämligen traktor igår så får det nu i dagarna...

• 7an
  •  
  • #5 Tisdagen den 29 november 2011 kl 05:39

Är ni nöjda med taggarna på musiken, så skall ni nog ta en kopia innan ni låter Traktor analysera, för ja det skriver om alla taggarna för att passa systemet. alltså kollar man i Win 7 explorer t ex så står inget alls i tagginfo, medas i traktor så har man all info som behövs.

Jag har provat att samköra T2P samt VDJ och det funkar men inget som jag använder i skarpa lägen, jag vill ha en så snabb dator som möjligt med så få skriv och läs tillfällen som möjligt.

Snart blr det en SSD oxå för att öka stabiliteten ytterligare

Jag använder mp3 tag och ta bort all tagginfo, sen editerar jag Artist, Låt mm och gör helt nya taggar, det innebär att jag enbart har den infon i mp3orna som jag verkligen behöver, jag har råkat ut för att spelare kan strula om man har allt för konstiga taggar då dem har problem att läsa rätt.

@ Chrille, köpte du inte download då?, den har du på 5min, sen får du låda och manual, eller köpte du något mer, ljudkort, Maschine mm

Hejs

/Martin

• Gugge
    Moderator

•  
  • #6 Tisdagen den 29 november 2011 kl 15:17

7an skrev [visa]: Är ni nöjda med taggarna på musiken, så skall ni nog ta en kopia innan ni låter Traktor analysera, för ja det skriver om alla taggarna för att passa systemet. alltså kollar man i Win 7 explorer t ex så står inget alls i tagginfo, medas i traktor så har man all info som behövs.

Jag har provat att samköra T2P samt VDJ och det funkar men inget som jag använder i skarpa lägen, jag vill ha en så snabb dator som möjligt med så få skriv och läs tillfällen som möjligt.

Traktor använder sig av ver 2.4 av id3 taggen vilket Windows 7 inte stödjer i Explorer.

Senaste versionen av Traktor 2.1.1 "sopar" inte ver 2.3 versionen av taggen som tidigare version gjorde, nu skriver den bara om det även till 2.4 (vilket jag anser är helt rätt sätt att göra).
    Så detta ska inte vara ett "issue" längre.

Det är ju inte tanken att köra både mjukvarorna samtidigt, utan enbart mot samma arkiv. Och är det fler mjukvaror som t ex gör som traktor i tidigare versioner så skulle problem uppstå.

Så det man måste få reda på är ju vad gör respektive mjukvara med id3 taggen då man lägger till den i det programmets musikarkiv.

Traktor ver 2.0->2.1.0x Sopar Ver 2.3 taggen och skriver enbart om den till ver 2.4
    Traktor 2.1.1->2.1.x Lämnar ver 2.3 taggen som den är och skriver över dess info till ver 2.4 och all ändring av taggen i Traktor skrivs enbart till 2.4 taggen.

Serato?

VDJ?

• Gugge
    Moderator

•  
  • #7 Tisdagen den 29 november 2011 kl 15:27

Chris Night skrev [visa]: Är du säker på att traktor skriver om id3 taggarna då? jag Köpte nämligen traktor igår så får det nu i dagarna...

Jag rekommenderar dig köpa denna bok:

http://www.traktorbible.com

Köper du den så får du också tillgång till uppdaterad info som är grymt bra att känna till så som vad är nytt i uppdateringen, hur den nya funktionen fungerar osv. Även buggar i senaste versionen och vägarna runt dem.

Lite svårt har jag med hans tyska brytning och framtoning på hans Online videos, men han skriver bra och beskrivande vilket är jätte bra för oss som inte hinner med att läsa alla trådar på NI's forum.

• c.földes
  •  
  • #8 Tisdagen den 29 november 2011 kl 23:10

7an skrev [visa]:

@ Chrille, köpte du inte download då?, den har du på 5min, sen får du låda och manual, eller köpte du något mer, ljudkort, Maschine mm

Hejs

/Martin

Jag skaffade en 900 mixer för ett tag sedan. Traktor certifierad så slipper ljudkort köpte bara en uppgradering.

Jag ska enbart köra traktor hemma på mina sl1200 så jag får tillgång till 4 spelare hemma. Så jag kännert inte att jag behöver bli proffs på traktor. Däremot är jag ganska nöjd men rekordbox nu och sättet jag har sorterat allt på så det sista jag behöver just nu är ett program som ändrar alla dessa taggar.

• c.földes
  •  
  • #9 Onsdagen den 30 november 2011 kl 17:07

Jag vågar inte chansa så jag har faktiskt gjort en kopia på min dj samling så den ena kör traktor och den andra rekordbox. Det verkar ju som att traktor sprar cue points och så i id3 taggarna eller?

• Gugge
    Moderator

•  
  • #10 Onsdagen den 30 november 2011 kl 20:34

Jag tog ut en fil som jag importerat i Traktor och analyserat där, även kört den genom mixed in Key. Dock inte lagt in Cue points, men det verkar inte som Traktor skriver något i taggen om detta, utan jag tror den sparar info om t ex Grid och Cue Point i sin databas. Grid informationen skapar den ju då man kör import/analyze, och den verkar inte ligga i taggen (som den gör för t ex Denon om du kör filen genom deras musicmanager)

Jag har tagit min musik samlig, lagt in den på en disk där jag nu har både Serato ITCH 2.0 samt Virtual DJ 7, och det verkar som båda mjukvarorna kan samsas där.

Om du kör Macbook så kan jag rekomendera http://www.bombich.com/ (corbon Copy) så kan du klona hela din disk till en annan. Så har du en färdig backup på en annan disk. Jag har två exakt lika diskar som jag ser att alltid nu ha en clone på om något skulle börja strula.

Sedan så har jag en tredje som är lika stor men inte samma HD modell, som jag har ytterligare en kopia på hela MacbookPro OS/musik disken.

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #11 Onsdagen den 30 november 2011 kl 20:42

Traktor sparar följande i taggen Förutom bpm artist song mm Alla Loop Que punkter Och gain. men ej vågform den ligger i db,,

Serato Jobbar helt med tag vet ej vilken ver ??

Vdj Och Traktor jobbar med Id tagg + Egen DataBas så skulle du fucka taggen har man den i Db med.

I traktor går det att ställa in om du vill skriva över taggen eller ej ...

problemet är bara att om man inte skriver i taggen måste man ha lika db på alla setups.

I traktor DB sparas Din vågfom med. vilket innebär att om du analyserar dina låtar så får man avsevärt kortare ladd tider in i spelaren.

Serato jobbar inte riktigt lika ,,, men har sjukt snabb ladd tid i deck..

Problem med db är att programmet inte initierar lika snabbt, Vdj har dock löst det med en så kallad Crash Guard ... men den kan ställa till med lite probls ,, om det är något annat än programmet som failar.

Inlägg uppdaterat Onsdagen den 30 november 2011 kl 20:46

• c.földes
  •  
  • #12 Onsdagen den 30 november 2011 kl 21:41

Vad är fördela att klona discen gentemot att köra time machine då gugge?

Jag körde en kopia på samlingen så får köra en samling till traktor och en till rekordbox
    traktor är inte så vikitgt eftersom jag endast komma köra det hemma ändå så....

Förresten så verkar traktor kunna skriva in hot cues i id3 taggarna eller något. Fanns en tutorial på djtechtool där ean körde 2 låtar och sedan la ut dessa så man kunde dra hem dem och göra exakt samma sak. När jag kollar på de i traktor så fanns det redan hot cues osv... det var bara mp3 filer som hängde med i hans lilla paket..

Inlägg uppdaterat Onsdagen den 30 november 2011 kl 21:43

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #13 Onsdagen den 30 november 2011 kl 22:12

Chris Night skrev [visa]:
    Förresten så verkar traktor kunna skriva in hot cues i id3 taggarna eller något. Fanns en tutorial på djtechtool där ean körde 2 låtar och sedan la ut dessa så man kunde dra hem dem och göra exakt samma sak. När jag kollar på de i traktor så fanns det redan hot cues osv... det var bara mp3 filer som hängde med i hans lilla paket..

Ja jag skrev ju det Ques loops och gain sparas i id3 taggen .

• 7an
  •  
  • #15 Torsdagen den 1 december 2011 kl 10:40

Personligen så tycker jag inte ens att man skall nämna VDJ i samma mening som T2P och RSS, vilket lekprog, inget verkar vara 100% seriöst där och inte mkt fungerar heller.

Nope det blir T2P 100% framöver.

Så här gör jag.

1. Gör jag cdripp så går jag via CDtext, om det finns, db rippar och kodar mp3 alldeles förträffligt
    2. Sen kör jag allting i mp3tag, deletar alla taggar, editerar filnamnen och konverterar filnamn ---> tagg
    3. Analyserar all musik i Mixed in key, och justerar volym med Platinum notes, MIK taggar både filnamn och comments så att jag har all info även om jag inte skulle köra traktor.
    4. Analyserar hela skivcasen i traktor, skriver ev om taggar i editorn så att det passar med dem andra låtarna.
    5. Tar dubbla backups samt clonar alla hårddiskar med OS och alla program, b la en SSD samt 4 st usbminnen med den senaste musiken utifall något skulle strula eller att jag kanske lirar på CDJ 2000 / DnS 3700.

Sen kör jag med 2 par hörlurar, dubbla transformatorer till datorn, div usb, el och audiokablar
    multiverktyg, ficklampa, tejp, div adapters mm

Mer backup än så behöver man nog inte.

/Martin db

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista