DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

djm 900, hur tänkte pioneer.. (Sida 1 av 1)

djm 900, hur tänkte pioneer.. 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Frågor, svar och nyheter: Pioneer » djm 900, hur tänkte pioneer..

• c.földes
  •  
  • #1 Måndagen den 21 november 2011 kl 22:33

djm 900, hur tänkte pioneer..

Kan vara lite misvisande allt detta.

Köpte för 2-3 veckor sedan 2000 spelare och 900 mixer. Valet mellan 900 och 2000 mixer kändes rätt givet då 900 är ungefär som en uppdaterad version av 800 som är ganska så klockren. Allt är väll egentligen bra och den är grym men hade gärna bytt ut dub echo mot harmony som finns på 800.... Iallafall.

Det jag stör mig enormt på är att man faktiskt måste köpa en seperat usb switch för att få ut det riktigt coola med den. Detta är inget som ens pioneer ens säljer utan detta ska du köpa från något annat fabrikat.

Är det bara jag som tycker det är väldigt konstigt tänk hos ett företag?

Förresten på pioneers forum får jag till svar av en pioneer person att det inte finns plats för 6 nätverksportar.....

/Chrille

Inlägg uppdaterat Måndagen den 21 november 2011 kl 22:42

• 7an
  •  
  • #2 Måndagen den 21 november 2011 kl 23:49

Jag får väl vara den första till att gratulera och hoppas att du är nöjd, dock hade jag inte gjort det valet, jag hade gått på 2000 mixern, det skiljer så lite i pris och du får sååå mkt mer möjligheter som inte finns på 900an även om den är mindre och minimalt billigare.

Nja, även storföretag gör ordentliga missar ibland som t ex, varför har man inte inkluderat HDMI på 2000 spelaren så man kan koppla in en större skärm för varje spelare, tillika Plugins på efx delen, det gör att man skulle kunnat köpa fx och designa sin mixer individuellt, men nej, inte intressant, inte ens för traktor, eller något likt beatskip / jump som nu finns på traktor, jag har ställt dessa frågor till dem ansvariga och fått blankt nej. Istället tar man fram ideer som är beprövade men oh så gamla.

Det enda som är nytänkande med Nexus är Efx via Link, allt annat är OLD SKOOL!

Kolla på DJM 909, förfadern till all EFX inom Pioneerfamiljen!

/Martin

• c.földes
  •  
  • #3 Måndagen den 21 november 2011 kl 23:53

Sjchyst att höra dina åsikter dock är jag ändå lite kluven angående valet.

Jag har lirat på både 2000 och 900 mixer ute innan jag köpte den. 900 är bättre upplagd dessutom känns inte touchpaden som något annat än cool. har aldrig sett någon använda den vettigt...

• c.földes
  •  
  • #4 Tisdagen den 22 november 2011 kl 13:40

Sen har jag inte heller funnit den lilla xpaden på 900 särskilt vettig. Men den är ju 1/20 så stor som touchen på 2000 som i min mening inte gör mycket mer än att ta plats!

• 7an
  •  
  • #5 Tisdagen den 22 november 2011 kl 21:56

Anledningen till varför du finner 900an mer bekväm är förmodligen för att du är van vid DJM 800, 2000 knäcker ju allt vad det heter storlek och knappar, något som Pioneerfans inte alls är vana vid.

2000 bordet är tänkt för något mer än bara att mixa musik, du kan remixa, mastera, producera, ja allt.

900 är en uppsnoffsad version av 800 men några nya funktioner, precis som man gjorde med DJM 500 / 600 / 700 / 800 eller CDJ 1000, Mk2, Mk3

Iofs har det fått några coola funktioner, men jag tror att Pioneer får tänka till i framtiden för folk är mer kräsna och framförallt mer snåla än tidigare.

Men det är ju så att 2000 bordet är mer producentanpassat
    och 900 för djs.

Vad fick dig att falla pladask?

Nu när det finns A&H DB4, DB2, Denon DNX 1700

Är det för att du är märkesbunden, precis som jag var i början ;)

/Martin

• c.földes
  •  
  • #6 Tisdagen den 22 november 2011 kl 22:33

Jag är absolut märkesbunden.

Tycker pioneer är ganska perfekt faktiskt.

Hade 2 800 mk2 spelare under 4 år. Helt underbara. 2000 spelarna är nice de med men jag måste forma rekordbox så som jag vill ha det.

2000 spelarna bygger ju helt på att man faktiskt kör med rekordbox. Kör man cd så funkar 1000 mk3 lika bra...

Jo 900 mixern gillar jag det mesta på men eftersom jag inte kör traktor så känns det igentligen inte så mycket mer än en 800 mixer. Visst kvantiserade effekter är ju en suverän grej egentligen men återigen precis som 2000 spelarna så kräver ju detta att du kör rekordbox för att ha någon större nytta med det.

Men om jag förståt det rätt så har faktiskt 2000 mixern med nya uppdateringar kvantiserade effekter...

Ja jag börjar faktiskt ångra mig lite. jag brydde mig väldigt lite om priset men valde 900 för det klassiska upplägget. dock så var jag väldigt förtjust i att lira på 2000 ute när den kom ut...

Kanske valt fel mixer trots allt... :(

• 7an
  •  
  • #7 Tisdagen den 22 november 2011 kl 23:04

Skall jag vara brutalt ärlig så är det så att Pioneer bygger allting kring RB numera, det är meningen att när du väl valt att hoppa på tåget så skall du aldrig mer vilja gå tillbaka till traditionell CD, usb, Hårddisk.
    Men jag tycker själv att CDJ 2000 har en annan känsla mot CDJ 1000 mk3, kvalitetsmässigt vet jag inte, jag tror inte 2000 håller i närheten lika länge och har samma tolerans som CDJ 1000 serien

Skall bli kul och se vad CDJ 2000 mk2 har att erbjuda, om det kommer någon, inbyggd Hårddisk på sin höjd, flera som jag pratat med har inställningen att det är datorbaserade lösningar som kommer florera mest även hos Denon, Pioneer, Numark i framtiden, jag är benägen att hålla med.

Jag har dock svårt att se något annat än cd och på sin höjd USB i en CDJ, för om jag kopplar upp 2000 mot traktor så blir det inte mer än förbannat dyra kontrollers, då kan jag lika gärna köra på min MC 6000, vilken är BRUTAL, den knäcker, mer och mer och för varje gång man spelar ute, så inser gästerna att vi levererar så mkt mer än dem som bara står och byter låtar.

Jag hoppas bara det kommer en optimal kontroller som har allt från S4, MC6000,VCI, plus att Traktorfolket samlar ihop sig och ger oss det vi har skrivit på önske / krav listan!

/Martin

• c.földes
  •  
  • #8 Onsdagen den 23 november 2011 kl 10:52

Jag ser inte riktigt någon anledning till en mk2 på 2000.. Allt som behövs på den är sådant som går att fixa med mjukvara. Om de exempelvis tar fram att den laddar hot cues automatiskt är det en stor fördel.

Rekordbox har potential och det är ett grymt koncept. Jag vet egentligen inte vilken väg jag vill gå!

Pioneer har jag köpt för att.

1, Jag gillar deras känsla och layout på spelare och delvis mixer.

2. Jag tackar ja till färre och färre privat gig. Att ha egen rigg för mig är egentligen inget måste men jag vill vara grym live, då räcker det inte att enbart köra de timmar man har gig.

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan