DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Framtiden mm (Sida 1 av 1)

Framtiden mm 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Artiklar (kommentarer) » Framtiden mm

• olivern
  •  
  • #1 Måndagen den 2 januari 2012 kl 22:18

Framtiden mm

Vad tycker alla här om controllers, kommer de användas på klubbar mm?
    Hur kommer framtiden se ut? Kommer det sluta spelas med CD osv?

Håller på med en liten research, uppskattar om jag fick lite kloka svar.

Mvh
    O

• 7an
  •  
  • #2 Tisdagen den 3 januari 2012 kl 04:03

CD håller för nyproduktion i 5 år till max, sen att det kommer finnas miljarder skivor i omlopp kanske i 10-20 år till är en annan sak.

USB3, 4, 5 är fortsättningen tillsammans med Lightspeed och andra typer av överföringar, inget som förvånar mig är om det är den trådlösa överföring av ljud och bild med wifi, Blutooth 5-6 eller 7 som kommer bli den stora prylen

SD och andra former utav lagringsmedia är det som hör framtiden till, framförallt SSD då priserna minskar och stabiliteten ökar.

Om kontrollers kommer ta över nattklubbsscenen beror mest på oss djs samt krögarna, om vi följer minsta motståndets lag eller att krögare ledsnar på att hela tiden köpa nya prylar så kommer det att få som konsekvens att kontrollerna och datorerna tar över.

Sen om det är rätt eller fel, det får framtiden utvisa.

Det jag blir mer och mer övertygad om för varje dag som går är dock att majoriteten utav alla som kallar sig djs är snart ett minne blott, för internet kommer att få en helt annan kontroll under dem år som kommer vilket försvårar avsevärt för alla dussindjs att få tag på sin nedladdade musik, alltså går vi tillbaka mot en tid då nattklubbarna var enda stället att gå för att få annorlunda och fresh musik, alltså inte radioskvalet som erbjuds idag. Det är ingen domedagsproffesia som jag förutspår utan en påbyttfödelse utav djs och deras uppgift som helhet och alltså ett slut för det negativa och allt vad dussindjs innebär och står för

Hårdare kontroll och censur utav internet är bara att invänta.

/Martin

• c.földes
  •  
  • #3 Tisdagen den 10 januari 2012 kl 02:37

Källa på detta Martin? eller källa på något du kan koppla detta till?

/Chrille

• Hessler
  •  
  • #4 Tisdagen den 10 januari 2012 kl 11:07

Det kommer inte att ändra sig så mycket så fort tror jag.

CD kommer att fasas ut mer och mer eftersom många skivbolag planerar att sluta trycka på detta media.

Jag tror vi kommer att få se fler lösningar på riktiga allt i ett som gör att man inte behöver dator.

De stora märkena kommer att fortsätta med CD kombinerat med USB och Midi fast med egna program för USB som de har nu. Pioneer har Recordbox, Denon kommer troligtvis att uppdatera sin mjukvara så att den funkar med Mac och hitta på något nytt som inte Recordbox har (troligtvis i år)
    (Dock inget Denon bekräftar) så småningom kommer de att ta bort CD enheten men det kommer fortfarande att vara fråga om 2st mediaspelare och en mixer i båsen på de finare klubbarna.
    MIDI controllers kommer att fortsätta finnas på de sunkigare ställena som inte satsar på "riktiga" grejer
    och andra ställen kommer att förbjuda controllers. Som det är idag m.a.o.
    Vidare kommer DVS att finnas ett bra tag till, både med Vinyl och CD fast i lika liten omfattning som idag.

Controllers kommer att fortsätta flöda ut på marknaden i olika utföranden och med olika mjukvara.
    Några kommer så småningom att försvinna då marknaden blir mättad och det inte finns så mycket att tjäna på detta.

Sedan kommer man att hitta andra sätt att köpa och överföra musik trådlöst men man kommer inte att komma fram till någon standard på ca 10år ännu

Det är vad jag tror......

• Svennebanan
  •  
  • #5 Söndagen den 19 februari 2012 kl 06:26

Tror inte på kontrollers i båsen, däremot kommer säkert dagen då pioneer släpper en cdj utan cd slot. Någon "standard" måste det allt bli?

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan