DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

"Överhettad" S2/S4 (Sida 1 av 1)

"Överhettad" S2/S4 
 (Sida 1 av 1)

Forum » CD/Mediaspelare » "Överhettad" S2/S4

• rhdf
  •  
  • #1 Onsdagen den 29 februari 2012 kl 21:15

"Överhettad" S2/S4

Oklart om den här skall ligga här, men vi kör..

Jag fick idag ett lite udda önskemål. Några DJ:s ( ja ni vet såna där som spelar i "flock") vill ha en extra mixer till nästa gång de spelar hos oss. Orsaken var visst att deras stackars controller blev "överhettad" p.g.a. att de var tvungna att spela så högt på den sist.....

Till saken hör att de inte direkt hade problem med att det var för dåligt ljudtryck på golvet, snarare tvärtom.

Frågan är då, hur jävla hårt måste man spela för att drabbas av nån form av överhettning som gör att man reagerar på det.?

Vad tror de att en extra mixer mellan controllern och slutstegsracket skall göra?

Stegen/Delningsfiltret är ställt så pass generöst så att man kan spela straxt över lagliga nivåer utan att dra mastern på max på mixern

Min teori är att de helt enkelt körde på klar-rött och att controllern drabbades av klippning.

• 7an
  •  
  • #2 Onsdagen den 29 februari 2012 kl 21:45

Det är väl ljudkortet i S2/S4 som har ballat i så fall även om jag har svårt att tro det, finns ju inga direkta komponenter som skulle kunna överhettas då du inte har någon förstärkardel som på t ex analoga mixerbord. Använder man T2P så kan man aktivera "limiter" så slipper man sådant här, så länge stegen inte är ställda för lågt och man höjer för mkt på "gain" eller "master"

Att S2/S4 alt något annat mer populärt "kvalitativt" bord skulle klippa, överhettas?

Nope

Däremot att komponenter brinner upp eller att man får tag på måndagsex är inte alltför ovanligt.

Fördelen med att ha en mixer emellan, är att "DU" kan kontrollera att dem inte spelar för högt eller sabbar utrustningen.

Överhettad midibräda, jo tjena detta är FÖRSTA gången jag hör talas om detta, hahah
    fan inte dåligt jobbat, och man kanske skall se över hur snubbarna spelar i fortsättningen, låter nämligen som dem inte är kapabla att sköta det själva, som just är vanligt förekommande med "flockdjs"

Ha d

/Mdb

• rhdf
  •  
  • #3 Onsdagen den 29 februari 2012 kl 22:24

Jag tycker med att det låter klart rubbat.
    den lilla koll jag har på sånna här pryttlar säger mig att det borde vara en omöjlighet att controllerns ljudkort överstyr sig själv så att säga... Det var därför jag bara garvade när jag fick frågan om en extra mixer förut idag.

Ok om de lyckas spela så att slutstegen klipper, men det borde deras lilla planka inte må illa av (möjligen om jag eller någon kollega lackar ur och skickar ut den genom fönstret)

Problemet med att ha en mixer mellan är att jag troligen INTE kommer ha kontroll över den. möjligen om jag låser in den i stegracket, men då kan jag ju lika gärna dra ner gain på stegen.

Som jag sagt i en annan tråd...(har jag för mig) så kan man fan vara glad om de klarar av att koppla in sin controller själv. Det är allt för vanligt att det sladdar in någon/några som tror att de är skitcoola "Deejaaayzz" med en MBP under ena armen och en Controller i orginalkartong under andra...

• 7an
  •  
  • #4 Onsdagen den 29 februari 2012 kl 23:45

Hahaha

Jo så e de ju

Gubben, flytta på dig så skall jag visa var skåpet skall stå

Allllt ljys på mig, ja e sooo coool

ööööh, pssst du var har du knappen till ljuset, och vilken regel skall jag dra i för att få ut ljudet?

Jag kom inte längre än till sync och efx på djkursen, hahahah

Sämt och sido, ingen kontroll?, kan du inte länga kablarna då?, med XLR kan du ha snuskigt långa kablar som helst, aldrig fel med övergripande kontroll ifall "flocken" går överstyr ;)

Se dig själv som ljudtekniker, eller så låser du allt på 100db max! alt drar ned gainen, det hade jag gjort

oooh usb och strömkabel e krångligt, jo jag vet, fy fan snart kommer kidsen med datorn redan påslagen för antingen som har man glömt lösenordet eller så vågar man inte dra ur kablarna, hahaha

Annat var det på vår tid ;) då räckte det inte enbart med att kunna spela, man skulle sköta allting runt omkring oxå, och strula nåt, ja då var det bara ta fram ficklampan och snoka reda på var som var fel ;)

Idag e det annat ljud i skällan

-: DJ Bla bla, Hmmm var är min ljudtekniker?

-: Jag, Va?

-: DJ Bla bla, eller ja hmm den som skall sköta musiken för mig?

-: Jag, Är inte du dj då?

-: DJ Bla bla, Jo

-: Jag, Kan du inte mixa då?

-: DJ Bla bla, Nej

-: Jag, Vad kan du då?

-: DJ Bla bla, Välja låtar och sköta FX såklart, vad trodde du?

-: Jag, Det kan man fan i mig undra!

DJ är alltså mer än att stå i båset och vifta med händerna och pilla på on / off på EFX medans någon annan mixar åt dig / er

Jag vet, kör trådlöst och koppla in "flocken" via ett linerack, då kan du kolla ljudet på avstånd, hahah

"Grymt"

Å andra sidan skall du inte behöva bry dig om utrustning eller volym, för det skall den som lirar redan kunna.

/Mdb

• rhdf
  •  
  • #5 Torsdagen den 1 mars 2012 kl 00:11

haha

Ja det är ju bara läsa i nybörjardelen här på forumet så får man en hint om vad det är för nivå på ljud-tekniken. Tyvärr så är det jag som drabbas av dem när de väl hittar ut ur sovrummet.

Det känns dock onödigt att stoppa in en sketen mixer i signalkedjan bara för att "dj" skall slippa dra upp sin master till 11 och få en uppsättning "rattar" till när jag har 2 fin-fina "input-gain" på delningsfiltret som jag kan dra NER.. Jag har oftast bättre saker för mig än att sitta barnvakt (bokstavligen)

Problemet var ju som sagt inte att de var tvungna att spela på max för att det skulle vara vettig volym på golvet. Det var volym så det räckte och blev över....

Jag har en vettigare lösning på att hålla volymen nere... Kallas för DB-mätare i handen på bitter klubbansvarig. Själv kommer jag nämligen troligen befinna mig på FOH och ratta liveband.
    Dessutom kanske vi skall börja använda de gamla "DJ-avtalen" vi hade förr. De innebar mer eller mindre "Håll nere volymen, annars kan du se dig i röven efter din lön"

I min värld så skall en DJ klara av att koppla in sina egna pryttlar alternativt klara av att använda det som står riggat åt dem. Om det är något som strular skall de även klara av att ge en vettigare felbeskrivning än "Det funkar inte". Om man inte vet hur man får ljud i hörlurarna från en hyfsat standard-mixer så har man fan inget i ett dj-bås att göra

Men nu vet jag iaf att det är ren BS att en controller kan bli "överhettad". Skall bli kul att få höra deras egna version av exakt vad den gjorde....

Inlägg uppdaterat Torsdagen den 1 mars 2012 kl 00:24

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015