Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Köpa bättre utrustning! (Sida 1 av 1)

Köpa bättre utrustning! 
 (Sida 1 av 1)

Forum » CD/Mediaspelare » Köpa bättre utrustning!

• Fexx
  •  
  • #1 Tisdagen den 13 mars 2012 kl 20:03

Köpa bättre utrustning!

Tjena. Jag har för tillfället en Traktor Kontrol S4 och har haft den i snart över ett år. Känner att den inte uppfyller kraven som jag har och inte är lika skön att spela på som riktiga cd/usb spelare. Med tanke på att alla klubbar använder sig av cd/usb spelare så är det nog lika bra att ha ha en sådan utrustning hemma så jag kan öva och bli riktigt duktig med riktiga spelare. Och NEJ jag har inte använd sync funktionen då jag inte tycker om att använda den för att mixa.

Nu börjar spelningarna rulla in och jag vann en dj tävling här i umeå så gick vidare till semifinal i enköping i april. Fick spela på 2000-spelare och en djm-800. Har spelat på 800-mixern tidigare och känner att den är riktigt skön och har de effekterna som jag skulle villa lära mig att använda mer eftersom att den fortfarande används på många klubbar än idag. Tycker 2000 mixern är för dyr och har effekter och liknande som jag inte kommer använda. 2000 spelarna är också på tok för dyra för mig men är väldigt sugen på i alla fall en 800 mixer. Spelar inte via skivor heller så tänkte att jag "måste" ha spelare med usb ingång. Min bästa tanke är cdj 850 spelarna. Prisvärda och har usb ingång samt det fina jog-hjulet som jag är så sugen på som inte 350 spelarna har. Glömde också nämna att jag också har Serato Scratch Live som jag använder mig av HID-funktionen för att spela via laptopen med.

Så. Tycker ni det är ett bra val att skaffa 2st CDJ-850 samt en DJM-800 för att uppgradera mig eller ska jag slänga på några tusenlappar och köpa 900 spelarna? Svårt beslut med tanke på priset då jag är studerande!

• Hessler
  •  
  • #2 Onsdagen den 14 mars 2012 kl 06:28

Jag tycker du skall titta på Denon istället.
    Samma kvalite till halva priset.

Dom kommer med en ny spelare nu SC3900
    som slår Pioneer CDJ2000 om du tittar på funktioner och kvalite.
    Enda problemet för dig är då att Denon kör med en mjukvara som heter Engine
    och Pio Recordbox så du får ha två USB minnen. Men I min värd är det besväret lätt värt 20 000:-
    (Recordbox o Engine har ungefär samma funktioner fast Engine har lite fler och är nyare)

DJM800 mixern är gammal och med dagens mått låter den långt ifrån bra
    Kolla på DJM850/Nexus eller ännu bättre och billigare Denon X1600/X1700

• Fexx
  •  
  • #3 Onsdagen den 14 mars 2012 kl 09:20

Visste att någon skulle säga Denon på denna sidan. Ska kolla på sakerna men tvivlar på att jag kommer vilja ha det. Du säger att 800-mixers är gammal och tycker jag ska kolla på en nexus istället? Varför slänga på onödiga 1000-lappar när jag vet att dom två inte skiljer sig mycket alls..

• Fexx
  •  
  • #4 Onsdagen den 14 mars 2012 kl 10:32

Kollade på SC3900:an också. Den kan ju göra allt som CDJ-2000 kunde för snart tre år sedan? DJM-850 är inte ens släppt än och kommer bara kosta mer än DJM-800:an. Dessutom. Hur stor skillnad är det egetligen mellan 800an och 850? Dessutom vad är skillnaden mellan 850 och nexus utom tap stripe och colour effects?

• 7an
  •  
  • #5 Onsdagen den 14 mars 2012 kl 21:13

Varför frågar du om du redan vet svaret?

Om du redan är inställd på Pioneer så är det väl bara att köpa det då, men det är ju dina pengar och din förlust i så fall.

SC3900 är säkerligen bättre än t ex CDJ 2000 eller 2000 Nexus, vilka är gjorda utav plast och komponenter, men jävligt dyr sådan, hos Pioneer betalar du mest för märket.

Sen blir du inte ett dugg bättre dj för det, för dagens sk djtävlingar är bara hype för att sälja mer öl och inget annat, det har inget med kompetens att göra utan hur mycket folk du kan ragga till resp krog, har stället bara ett namn så kan du lira vilken crapmusik som helst, folk går efter följande.

1. Alkohol
    2. Ragg
    3. Band
    4. DJ

Risken finns även att du tappar sugen när du har lirat ett tag och inser vilket arbete och tålamod som krävs, och då hamnar dina spajdans nya prylar på blocket, som därute inte är värda ett skvatt.

Köp bättre begagnat, då gör du inte så stor förlust.

Finns flera fina spelare och bord till salu, gäller bara att sålla kraffset och dem som vill ha mer cash nu än när dem köpte nytt!

Ha d

/Mdb

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #6 Torsdagen den 15 mars 2012 kl 11:21

Tycker nog du ska behållan din s4.... !!!

För att Du kan köra 4 deck samtidigt har en hel drös med effx. cues SYNK snabb sök funktion .. mm mm..
    Cd Kit med usb är bara JOBBIGT.. för det är små displayer krångligt att bläddra i . du har på en 800 lite effx 2 st samtidigt ,, som igentligen inte låter så bra...

Och har du ledsnat på S4 !!! så kan du inte andvända den fullt ut ,, för s4 + traktor är ett satans powertool..

OTTO T.
    Har spelat på VINYL Denon 2000F Cdj VCI HERULES S4 dnc 6000....LÖL

• Hessler
  •  
  • #7 Torsdagen den 15 mars 2012 kl 11:32

DJM800 har rent ut sagt uselt ljud med dagens mått mätt!
    Det är inte så stor prisskillnad DJM800 Denon X1600
    men stor skillnad i ljudkvalite Dock inte så stor skillnad i funktioner...

• Hessler
  •  
  • #8 Torsdagen den 15 mars 2012 kl 11:35

Visst kan SC3900 det som DJM2000 kunde för ett tag sedan men den kan bra mycket mer än så och det till halva priset!

Skilnad mellan 800 850 är att 850 saknar digitalingångar men har bättre ljud.
    Skilnad mellan 850 och 900 är några knappar och priset
    Skilnad mellan Pinoneers mixrar och denons är att denon saknaer coulor effekter, låter bättre och har högre kvalite till lägre pris!

• Heins
  •  
  • #9 Fredagen den 30 mars 2012 kl 19:12

Hade jag varit du hade jag ju gått på 800 mixern å 900 spelarna. Eller 1000spelare å en 800 mixer med ett ljudkort (audio 6 / 8 /10 typ) å scratch pro, funkar minst lika bra! Jag skulle välja bort denon av det skäl att pioneer är klubbstandard och kommer vara för en lång tid framöver (tror jag).
    Själv kör jag 2 st 1000mk3, en 400 mixer och ett audio 8 ljudkort, och jag stormtrivs med den setupen!

800 Mixern är prefekt för hemmabruk men 900 nexus är overkill tycker jag personligen.

/Simon

• ItalionStallion1
  •  
  • #10 Tisdagen den 10 april 2012 kl 22:11

om djm-800 är för hemmabruk. vilken mixer skulle du anse ha kvaliten till att användas på klubb?

• Heins
  •  
  • #11 Onsdagen den 11 april 2012 kl 12:18

Den är ju utmärkt för klubben också! Men att lägga 20 000 för en 900nexus som du ska ha att spela på hemma tycker jag är overkill. Detta iofs beror ju på hur mycket pengar man vill lägga & hur mycket man spelar hemma. 800-mixern är ju ofta klubbstandard och då hjälper det ju att ha den hemma. :-)

• ItalionStallion1
  •  
  • #12 Onsdagen den 11 april 2012 kl 12:38

Okej jag förstår vad du menar :)
    Vad tycker du jag ska köpa? Behöver 2 cdspelare och en mixer!

• Fexx
  •  
  • #13 Onsdagen den 11 april 2012 kl 12:48

Ja tänkte då köpa en DJM-800 och 2 st CDJ-850 eller 2 st CDJ-900. Men det är en bit bort med pengarna. Men har i alla fall ett mål! Sitter också och kollar på blocket hela tiden! :)

• ItalionStallion1
  •  
  • #14 Onsdagen den 11 april 2012 kl 13:13

Okej låter bra! Men jag orkar inte vänta mer haha! Vill ha grejer nu asså, dock är pengarna en bit bort här med :(

Vet du vilken som är bäst av cdj-850 och 900?

Mixern har du redan bestämt dig eller? Det blir djm-800?

• Fexx
  •  
  • #15 Onsdagen den 11 april 2012 kl 13:22

Alltså 900 spelarna har ju lite fler funktioner och det är lite skillnad på dom. Den största anledningen till att jag helst skulle vilja ha 900 spelarna är link-funktionen. Men jag frågar mig själv om det är värt de extra pengarna!

Har helt klart bestämt mig för 800 mixern! Känns som att det är mest för pengarna. Samt att jag kan ta med den ut och spela om jag så skulle vilja eller behöva!

• ItalionStallion1
  •  
  • #16 Onsdagen den 11 april 2012 kl 19:59

Haha okej, kan du säga några fler plus med cdj-900 :)?

Du får höra av dig när du bestämt dig och ska köpa in grejerna! :D

Men om man ändå betalar 14 000 för en djm-800, är det inte lika bra att lägga till 5 000 till för att få värstingen djm-2000 liksom? Eller hur ser du på detta?

I oförsig, om man tänker så hela tiden och köper cdj-2000 istället så blir det ju RÄTT mycket mer än om man gör som du täkt dig :)

• Fexx
  •  
  • #17 Torsdagen den 12 april 2012 kl 10:16

Några fler förbättringar är ju slip mode, större skärm, digital output, större waveform-display och fler val av auto beat loops.

Ur min synpunkt så är det inte värt att lägga ut ännumer pengar på en 2000 mixer. Detta av anledningen att jag inte kommer köpa min mixer ny utan begagnad och dessutom så kommer jag inte använda de extra effekterna i mitt mixande. Sen sist men inte minst är den ännu bredare också :P

Ja det blir ju mer, men du måste ju tänka på att vill du göra om låtarna med så mycket effekter att du nästan gör en remix på låten när du spelar? Det vill inte jag göra för jag har med erfarenhet hört att folk inte tycker om för mycket effekter och liknande.

• ItalionStallion1
  •  
  • #18 Torsdagen den 12 april 2012 kl 16:38

Okej coolt!

Vågar man köpa en djm-800 på blocket då? Du tänker göra det eller ska du åka och testa grejerna först?

Nej det tycker inte jag låter så bra! Jag gillar också mer när man inte kör sönder låten med effekter och liknande. Så antar att en djm-2000 är way tooooo much med effekter och sånna grejer :)

• ItalionStallion1
  •  
  • #20 Torsdagen den 12 april 2012 kl 16:57

Bra!

Men har du bestämt dig än hur det blir?

DJM-800 är spikad! Sen blir det cdj-900 eller cdj-850 ;)?

• ItalionStallion1
  •  
  • #22 Torsdagen den 12 april 2012 kl 16:59

Okej det kommer bli grymt ju! :D

Förresten, är cdj-900s skärm exakt likadan/stor som cdj-2000 eller hur är det där?

Hur mycket räknar du att allt går på?

Inlägg uppdaterat Torsdagen den 12 april 2012 kl 17:22

• Fexx
  •  
  • #23 Torsdagen den 12 april 2012 kl 17:54

Mja ja tror 2000 spelaren har lite större skärm faktiskt om jag inte är ute och cyklar!

Ja allting kommer väl gå på kanske 25000 kr eller nåt sånt beroende på..

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan