Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Reparera aktiva db technologies toppar (Sida 1 av 1)

Reparera aktiva db technologies toppar 
 (Sida 1 av 1)

Forum » PA » Reparera aktiva db technologies toppar

• Trin
  •  
  • #1 Fredagen den 16 mars 2012 kl 22:55

Reparera aktiva db technologies toppar

Hej!

Först vill jag lite beskriva varför jag inte vill ha db technologies orginaldelar till detta endamål.

Förra året arrangerade jag och en kompis en fest. Vi hade med oss eget PA, men lånade ställets DB technologies Opera 405D (aktiva högtalare) som användes som dj monitorer.

Stället kan ha haft skitig el då vi var tvugna att reparera slutsteg. Nästa gång får vi säkra av ordentligt! Men känner ändå inte för att chansa på orginalelement om de går sönder så lätt.

Efter spelningen konstaterade vi att även ena aktiva högtalaren var trasig. Givetvis ersatte vi dem med en ny innan stället skulle användas igen.

Stället stängde igen i slutet på förra året och jag såg till att hämta hem den trasiga högtalaren. Det visade sig att de hade kört slut på ytterliggare två 405d toppar.

Så nu sitter jag hursomhelst på två DB technologies Opera 405D toppar som efter jag har undersökt förhoppningsvis bara har sönderspelad bas. Spontant så tycker jag att elementet bore vara tillräckligt tilltaget för att klara av det inbyggda slutsteget.

Jag hittar att det är 4ohm, att förstärkaren ger 300w till basen, vad jag dock inte hittar är känsligheten på 15"s baselementet. Skulle villja hitta ett lite kraftigare element som passar med ungefär samma känslighet. Någon som har något tips? Kan inte hitta specen på orginalelementet då jag inte hittar den på nätet.

Tacksam för alla svar!

• Gugge
    Moderator

•  
  • #2 Lördagen den 17 mars 2012 kl 19:25

Prata med Janne på http://www.lspshop.se (de hette Technovox tidigare) Sveriges bästa på att serva element och är förbannt kunniga.

Annars så är det Standard Audio i Märsta som man ska prata med om DB eftersom de är generalagent för dem.

/Gugge

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015