Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Behöver ny bättre utrustning! SNÄLLA HJÄLP! (Sida 1 av 1)

Behöver ny bättre utrustning! SNÄLLA HJÄLP! 
 (Sida 1 av 1)

Forum » CD/Mediaspelare » Behöver ny bättre utrustning! SNÄLLA HJÄLP!

• ItalionStallion1
  •  
  • #1 Måndagen den 9 april 2012 kl 21:37

Behöver ny bättre utrustning! SNÄLLA HJÄLP!

Hej!

Jag har DJ:at på privatfester och liknande, men aldrig på en riktigt klubb!
    Jag har använt mig av en ganska enkel datakontroll...
    Nu känner jag att jag vill börja satsa och vill lära mig mer!

Det känns som att jag verkligen behöver ny utrustning nu för att kunna bli bättre!
    Och då undrar jag:

Ska man köpa tex 2st cdj-350 och en djm-700 nu eller borde jag vänta ett tag och spara ihop till 2st cdj-2000 och en djm-2000?

Eller har ni några andra förslag?

Tack på förhand!

/ Oscar

Inlägg uppdaterat Tisdagen den 10 april 2012 kl 22:06

• rhdf
  •  
  • #2 Tisdagen den 10 april 2012 kl 04:40

personligen skulle jag tipsa om prylar i prisklassen snäppet ner
    dvs Pioneer 850 eller 900
    samma sak med mixer (eller främst där kanske)

Gissningsvis har du ingen nytta av hälften av alla funktioner som finns i ett komplett 2000 kit och de funktioner du HAR nytta av finns även i "småbröderna"

Eftersom du tidigare kört med controller, varför inte fortsätta på den banan, fast med något mer avancerat?

• rhdf
  •  
  • #4 Tisdagen den 10 april 2012 kl 11:14

Attans, missade att föreslå Denon.

Enda felet med Denon är ju att det inte är Pajoneeer ;)

Seriöst, hur hände den här totala Pioneer-fixeringen?
    Kan det vara nåt så enkelt som att när den här "DJ-boomen" (när Djs blev mer av en artist) startade så var det just Pioneer som hade den häftigaste spelaren, alternativt de stora stora namnen då råkade föredra Pioneer, och sedan följde alla andra efter. Lite "Tiesto använder Pioneer, det måste vara bra prylar, en sån skall jag med ha"

• ItalionStallion1
  •  
  • #5 Tisdagen den 10 april 2012 kl 11:45

Stort tack för hjälpen!
    Men är det inte lika bra att köpa djm-2000 på direkten då ändå om man ändå ska lägga ut 18 000 på en djm-900 kan man väl lika gärna lägga på 1,5k för att få djm-2000 eller?

Vilka cd-spelare hade du tänkt dig till djm-900 i sånna fall :)?

Och vad är viktigast, en grym mixer direkt eller gryma cd-spelare direkt?

En DDJ-T1 känns inte lika bra som "riktiga" cdspelare och mixer i längden tycker jag, plus att jag skulle behöva köpa en Mac PRO laptop till... Det blir ungefär 18 000...

• ItalionStallion1
  •  
  • #6 Tisdagen den 10 april 2012 kl 11:46

Tack för hjälpen :)
    Har kollat på dom, och köper hellre pioneer för de priset just för att det är pioneer haha ;)

Och jag har ingen aning om hur kavaliten på denon faktiskt är? Är Piomeer verkligen så överlägset bra som dom verkar med tanke på alla kända namn som lirar med dom? Eller är det bara för märket man betalar?
    Det kan vara som du säger att alla köper
    Pioneer just för att dom stora DJerna lirar med dom!

Inlägg uppdaterat Tisdagen den 10 april 2012 kl 11:50

• Hessler
  •  
  • #7 Onsdagen den 11 april 2012 kl 06:35

Så här tycker jag att det ligger till:

Denon har minst lika bra kvalite som Pioneer på topp spelare och mixers.
    Vad gäller Pioneers lite billigare mixers/CD och deras controllers har Denon mycket bättre kvalite.

Denon har lika bra eller bättre kvalite, fler funktioner och lägre pris.

Du betalar inte bara din mixer/CD spelare när du köper Pioneer utan du betalar också de prylar Guetta, Axwell; SHM och Stureplans krogarna fått av Pioneer!

Pioneer är överlägset bra på PR, det förstår sifg Denon inte på alls och därför ser det ut som det gör!

//DJ Hessler AKA Denonmannen

• ItalionStallion1
  •  
  • #8 Onsdagen den 11 april 2012 kl 19:53

Okej, haha du verkar gilla denon ;) , förstår att det är mycket PR och sånt...

Men är inte pioneers bästa mixers bättre än denons bästa? Måste ju finnas fler anledningar till att pioneer är klubbstandard mer än för att dom är bättre på PR :)? eller?

Men om jag skulle köpa tex 2st cdj-900 och en djm-800 är det riktigt bra grejer eller?
    Och vad skulle det motsvara i denon prylar?

Vi säger om du skulle ha fått antingen 2st cdj 900 och en djm-800 gratis,
    eller 2st Denon S-3700 och en Denon X-1700 gratis...

Vad hade du valt :)?

Inlägg uppdaterat Onsdagen den 11 april 2012 kl 20:06

• Hux
  •  
  • #9 Onsdagen den 11 april 2012 kl 20:44

ItalionStallion1 skrev [visa]:

Vi säger om du skulle ha fått antingen 2st cdj 900 och en djm-800 gratis,
    eller 2st Denon S-3700 och en Denon X-1700 gratis...

Haha detta är ju för kul..
    Behöver du 4 kanaler då? eller är du bara ute efter det "häftigaste" som finns?
    Kan ju säga att Denon prylarna är ju mer grejer för mindre peng. Och samma kvalla,
    Kanske bättre till och med.

Inlägg uppdaterat Onsdagen den 11 april 2012 kl 20:48

• ItalionStallion1
  •  
  • #10 Onsdagen den 11 april 2012 kl 20:50

Haha, asså nu i början hade jag tänkt köpa 2st cdjspelare, men jag har ju tänkt köpa 2st till cdspelare sen efter ett tag så jag har 4st :)

Känns lite onödigt att köpa en 2kanalsmixer för typ 5k sen använda den ett tag, och köpa 2 till cdspelare och sen köpa en ny 4 kanalsmixer... fattar du vad jag menar? :)

• ItalionStallion1
  •  
  • #12 Onsdagen den 11 april 2012 kl 22:03

Jag vet inte riktigt, kankse är så ;) Vad skulle du säga hade varit det bästa att göra i min sitts :)?

• Hessler
  •  
  • #13 Torsdagen den 12 april 2012 kl 06:35

Nej Pioneers bästa mixer DJM2000 är inte bättre än Denons bästa mixer X1700.

Därför att dert sitter bättre komponenter i X1700 vilket gör att den har bättre ljud.
    X1700 har också dubbla effekter, bättre ljudkort, enligt mig bättre styrning av effekter osv.
    Däremot har inte X1700 colour efx eller touchpad.

CDJ900 är inte den bästa CD spelare Pioneer kan erbjuda det är CDJ2000
    och CDJ2000 kan jämföras med Denons nya SC3900.
    SC3900 kan göra allt som CDJ2000 kan + att den kan styras med iPad!
    Dessutom har den en riktig skiva och är uppbyggd som en Technics 1200
    Fast med ställbar torq från 1Kg till 3Kg i 0.1 steg (vill minnas att 1200 har 1,7 Kg)
    + en massa annat som inte finns på CDJ2000 som nu är omodern i jämförelse!

DJM800 är rena skiten med dagens mått mätt och låter verkligen inget vidare.
    Jag skulle nog påstå att Denon X1600 piskar den med hästlängder!

Jag hade valt Denons prylar för dom är mycket bättre och jag vill ha roterande skiva!

• ItalionStallion1
  •  
  • #14 Torsdagen den 12 april 2012 kl 16:30

Okej, vad innebär egentligen colour efx? Har inte riktigt försått vad det är för speciellt med dom ;)

Mycket fakta haha :) Varför är djm-800 så sjukt dålig då?

Det är en DJ: i skolan som kör med 2st cdj-200 och sen den här mixern tror jag:
    http://www.thomann.de/se/behringer_djx900_usb.htm

Han har fått några ganska bra spelningar faktiskt!
    Men hur blir det egentligen när man har en sån billig mixer? Är det något du skulle rekomendera att börja med en sån där och så småningom köpa dyrare grejer eller är det helt bortkastade pengar?

• Hessler
  •  
  • #15 Fredagen den 13 april 2012 kl 06:28

DJM-800 är inte dålig, det är en bra mixer men PRISET är mer än dubbelt mot vad den borde kosta!
    Den var bra när den kom men utvecklingen går frammåt och du kan få bra mycket bättre grejer för samma pengar!

NEJ jag rekommenderar dig inte att köpa skräp (Billinger o andra avarter)

• Heins
  •  
  • #16 Lördagen den 14 april 2012 kl 13:39

Jag rekommenderar återigen att köpa en DJM 800 som mixer. Den kommer hålla måtten flera år framöver! Som CD-spelare kvittar det egentligen (förutom CDJ350), såvida du inte vill köra med mjukvara som Traktor eller Serato. Isf rekommenderar jag 2000 eller 900 spelarna från Pioneer (eller att köra med t.ex. CDJ1000mk3 spelarna + ett ljudkort typ SL3 eller Traktor Scratch Pro).

Colour fx är effekter du kan använda tillsammans med en dry/wet ratt som göra att du kan använda flera effekter samtidigt, t.ex. echo ihop med filter är ju standard. Bara genom att kunna göra detta kommer ta dina övergångar till en ny nivå. http://www.youtube.com/watch?v=5Qs7uGrKcBY

Sen håller jag med om att Pioneer är hypat. Men sen är det ju så att Pioneer är standard på alla klubbar i hela världen typ och att då veta hur du använder mixern / spelarna direkt gör ju att du kommer kunna lira lika bra ute som hemma.
    Ett annat plus med att köpa Pioneer är att de inte sjunker lika fort i andrahandsvärde som Denon t.ex.

Heins

• 7an
  •  
  • #17 Lördagen den 14 april 2012 kl 14:53

Du kan köpa mina prylar om du känner för det, du får en hel del på köpet

B la DJM 800 / 2 x CDJ 2000 plus mkt mer, men det andra får bli en överaskning, ;)

Det är ingen lätt djungel att navigera i och det dyraste är inte alltid det bästa, men man skall känna sig bekväm både spelmässigt, fysiskt, mentalt och inte minst ekonomiskt!

/Mdb

• ItalionStallion1
  •  
  • #18 Lördagen den 14 april 2012 kl 18:41

Vad skulle du tagit för det då? Och måste ju veta vad det är för överaskningsprylar ;)

Vad tycker ni?

2st cdj-350 och en djm-350 för 15 000 eller beganat för 10 000?

ELLER

2st cdj-850 och en djm-400 för ca 19 000 ?

DJ Watch

Choco Canel (33 år)
Stockholms län / Stockholm

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan