DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

MAC/PC (Sida 1 av 1)

MAC/PC 
 (Sida 1 av 1)

Forum » CD/Mediaspelare » MAC/PC

• DeeJay Molle
  •  
  • #1 Lördagen den 9 juni 2012 kl 02:51

MAC/PC

Jag vet ju vad jag själv tycker, MAC MAC MAC.

Men finns det någon som spelar med PC och i vilket midi-program då???

• 7an
  •  
  • #2 Söndagen den 10 juni 2012 kl 05:25

Tja jag kör PC utav den enkla anledningen att Itunes är retarderat, totalt värdelöst, och den skiten har mac patent på, så nej

Jag har iofs en iföne 4s oxå, men där kan jag överleva med IT, men inte då det gäller diskjokkning.

PC och traktor 2 pro, då jag spelar på ställen med minimal plats och där musiken skall ha stor blanding

Annars kör jag på CDJ 2000 / DNS 3700 - DJM 909 alt 800 (900)

/7an

• Hessler
  •  
  • #4 Tisdagen den 10 juli 2012 kl 06:31

Det är Traktor som är retarderat när dom påstår sig ha stöd för iTunes
    för det fungerar uselt i just Traktor!
    I andra program fungerar det bra. Tex Engine, VDJ m.fl!
    Så skyll intwe Apple på brister som Native Instruments har i sin programvara.
    '
    PC är rena skiten så länge dom har sitt usla operativsystem och usel standard
    det är i stort sätt alltid någon komponent som inte vill sammarbeta med någon annan och drivrutiner, virus o annat skit som körs i bakgrunden o äter upp ram minne.

Nä tacka vet jag Mac. Ladda in programmen, koppla ihop skiten o kör plug and play som det är tänkt fungerar bara på Mac och ALDRIG på PC!

//Hessler

• 7an
  •  
  • #5 Tisdagen den 10 juli 2012 kl 15:14

Så här ligger det till!

Folk som inte är så tekniska utan mer bekymrar sig om vilket märke som är hipp och har gött om stash köper APPLE!

Andra som är måna om plånboken och inte har tummen mitt i näven "Kan" köpa PC

PC kräver en hel del utav sina användare, men å andra sidan är du inte låst utan du kan modifiera, och laborera tills du / ni stupar.

Apple är låst från början läs "Barnlås", d.v.s så inte vem som helst skall kunna stoppa fingrarna i "filbunken"

/7an

• Hessler
  •  
  • #6 Tisdagen den 10 juli 2012 kl 18:07

Martin!

Du har som vanligt ingen koll på vad du uttalar dig om.
    Människor som använder Mac är i högre grad kreativa än dom som använder PC!
    Det är dom som sysslar med media webbpublikationer, reklambyråer, fotografer, musiker, skolor
    m,fl använder i högre grad Mac än PC. Det är fakta!
    Att folk som väljer Mac framför PC är mindre tekniskt kunniga är något du hittat på och inte baserat på någon som helst undersökning! Visa länk om jag har fel!
    Att PC skulle vara mer mån om plånboken är i min värld också LÖGN!
    Hållabrhet på PC är mindre än halva tiden mot Mac. DVS 2xPC = 1 x Mac och då blir Mac billigare i längden.
    All tid man spiller på att installera och justera program o annat som inte behövs är också pengar!
    DVS tid är pengar.....

För min del är det så här:
    Mac = funkar
    PC = krånglar

• DeeJay Molle
  •  
  • #7 Onsdagen den 11 juli 2012 kl 00:24

Hessler, jag håller med dig om MACens egenskaper, Det som stört mig är att jag har försökt koppla Torq/Xponent mot en PC, det som inte funkat och som jag har försökt jobba med är att när man laddar in nästa låt så tänker maskinen så låten som spelar ut låter som ett larm, PC´n är laddad med 4 gig ram och har en bra processor så det är inte där problemet ligger, så jag får bita i det sura äpplet och köpa mig en MAC istället

• Hessler
  •  
  • #8 Onsdagen den 11 juli 2012 kl 07:09

Molle,
    Oavsett Mac/PC tjafset så går det att använda PC.
    Det är bara mycket krångligare så ge inte upp så lätt...
    Kör du på Windows Vista så är det troligtvis så att det är problemet
    och då kan du byta till XP eller 7.
    Om du redan kör XP eller 7 så är det någon process som kör i bakgrunden.
    Man måste stänga ner alla processer som inte krävs för att DJa.
    Tex måste du stänga ner skärmsläckare, virusprogram automatisk uppdatering m,m,
    Sedan kan det löna sig att läsa o följa den här artickeln:
    http://www.djtechtools.com/2011/08/14/optimizing-windows-for-djing-part-i-power-script/

Men jag vet, jag gjorde också ett försök med att köra PC med MIDI controller och det slutade med att jag fick returnera både PCn och midi controllern för det visade sig att dom inte fungerade ihop,

• 7an
  •  
  • #9 Onsdagen den 11 juli 2012 kl 09:56

Stäng framförallt av WIFI och annat crap som ni inte kommer använda, och ge fan i och surfa, sköta bankärenden, ja allt som ni brukar göra på en dator, en speldator skall vara dedikerad till just MUSIK.

1. Wifi, bluetooth, ljudkort, Hibernation = strömsparlägen, sätt alltig på NEVER eller ALDRIG
    2. Startupen, editera vilka progs som skall starta och inte
    3. Skaffa en SSD, det snabbar upp och försäkrar er att det kommer funka smidigt, detta gäller både PC och MAC
    4. Plugga inte in för mkt hårdvara i någon dator, det blir tufft som det är med mjukvara så som traktor, ableton, acid, cubase, reason mm
    5.skaffa en dator med rätt SPEC, skippa äldre budgetburkar, funkar en stund sen rasar dem, varför, jo dem orkar inte med.
    6. 32 eller 64bit beroende på OS och minne, min filosofi har alltid varit den att man aldrig kan få för mkt minne, så har ni 4gb kör 32bit, 8 eller mer = 64bit
    7. Ta tid på er och stressa inte, en välservad och preppad dator är lika viktigt som att sköta servicen på en bil eller annan teknik.

Lycka till

/7an "The computer Wiz"

• 7an
  •  
  • #10 Onsdagen den 11 juli 2012 kl 10:08

"Människor som använder Mac är i högre grad kreativa än dom som använder PC!
    Det är dom som sysslar med media webbpublikationer, reklambyråer, fotografer, musiker, skolor
    m,fl använder i högre grad Mac än PC"

Så har det varit gubben, Sveriges radio som jag besökte för ett tag sedan hade mac på alla stationer, men inte nu längre.

Och kreaktiviteten har inget med hårdvaran att göra, det är den mänskliga konstnärliga ådran, vissa har den andra inte, och att påstå att mac skulle ha något med det att göra är som att säga att bara för att jag kör BMW eller Mercedes så är jag en mer lyckad person än andra.

BULLSHIT!

Den kan underlätta, det köper jag, men att det är ett absolut måste är jag ej benägen att hålla med om.

Och sådana här uttalanden "Du har som vanligt ingen koll på vad du uttalar dig om" tycker jag du skall sluta med, det är bara barnsligt och totalt meningslöst, för du vet att jag har koll, mer än dem flesta till och med.

PC är inte för vem som helst, det har jag aldrig påstått heller, men däremot är hårdvaran densamma som i apples produkter för det är intel och samsung som sitter i, bla

Hejs

/7an

• Hessler
  •  
  • #11 Onsdagen den 11 juli 2012 kl 12:00

Martin.

Om man bara tar den här tråden så är jag altså:
    Oteknisk, intreserad av vilket märke som är hippt, har gott om stach, har tummen mitt i handen, är inte mån om plånboken, gubbe, barnslig, mina uttalanden är meningslösa och min dator retarderad.

OK det är din uppfattning och jag får väl respektera den men tillåtmig säga att jag fortfarande står för mitt uttalande att du inte har koll på vad du uttalar dig om! Vilket jag anser texten ovanför förtydligar.

Att SR bytt ner sig på ett par datorer ändrar/bevisar i mitt tycke inte någonting!

• 7an
  •  
  • #12 Onsdagen den 11 juli 2012 kl 15:28

DJ Hessler skrev [visa]: Martin.

Om man bara tar den här tråden så är jag altså:
    Oteknisk, intreserad av vilket märke som är hippt, har gott om stach, har tummen mitt i handen, är inte mån om plånboken, gubbe, barnslig, mina uttalanden är meningslösa och min dator retarderad.

OK det är din uppfattning och jag får väl respektera den men tillåtmig säga att jag fortfarande står för mitt uttalande att du inte har koll på vad du uttalar dig om! Vilket jag anser texten ovanför förtydligar.

Att SR bytt ner sig på ett par datorer ändrar/bevisar i mitt tycke inte någonting!

****NOOOPE****

Det är inte personligt riktat, jag vet att du är mer teknisk än dem flesta, iofs har god ekonomi men ändå sparsam, knappast datorn är retarderad heller ;) och inga utav dina uttalanden är meningslösa.

Det är en samlad uppfattning jag har över detta förbannade äpple och päronkrigande folk som har PC eller Mac, precis som med Iphone och Android, eller Denon och Pioneer.

Köp det ni vill ha och känner er bekväma med, SKIT i vad folk tycker, det är en sak att ha en saklig uppfattning / kunskap, till skillnad av att vara en FANBOY, som inte ser vare sig svart eller vitt, utan bara stirrar sig blind på ett märke eller produkt / system och ratar allting annat!

Mac är fantastiskt bra, dyrt men genomtänkt och anpassat för vissa, dock inte alla, deras produkter fungerar som det var tänkt, dock gillar jag inte Apples sätt att styra folk, man kan hävda samma sak med Microsoft, men vill man inte ha med MS att göra så kan man strunta i deras produkter, det är nååågot svårare med Apple.

Jag hade aldrig köpt en IP4s om den inte gått att anpassa så som jag vill ha den

För mig passar PC alldeles ypperligt, beror väl på att jag har lagt tusentals timmar på hård och mjukvara så jag skulle vilja påstå att jag behärskar detta vilket är i linje med professionellt bruk och handhavande.

Beträffande Mac är jag lekman, men vad det gäller hårdvaran så är den i paritet med PC, utan det är mjukvaran som jag saknar större erfarenhet utav, där kan du mer pär, därom råder inga tvivel! ;)

Ha d alla ;)

/7an

• Gugge
    Moderator

•  
  • #13 Onsdagen den 11 juli 2012 kl 21:53

Ska inte diskussionen vara Windows 7 eller MacOS (Lion)?

För du kan ju bygga en PC med mer eller mindre samma hårdvara som finns i en MAC, och det kommer ändå vara skillnad i hur adresseringen av I/O enheter fungerar samt hur många lager t ex midi kommunikationen går igenom i OS:et.

MacOS är ju byggt på en linux kärna som är grymt stabil och snabb adressering av I/O enheter (tex USB kommunikationen är snabbare) Men det krävs ofta av utvecklaren att de själva implementerar sina API:er. Microsoft har redan detta mycket färdigt, dock så kan det bli långsamt eftersom det går igenom flera lager av API:er i OS:et.

Om vi nu tittar på ett professionellt vy på detta, så är MAC inget som bara används av några få... Det kommer fler och fler upphandlingar på att man som IT bolag ska kunna managera MAC på samma sätt som man idag gör med Microsoft plattformen (där via Microsoft SCCM). Fler landsting, kommuner och utvecklare kör idag MAC, detta är sanning och börjar ställa krav att man som IT bolag ska ha en plattforms lösning för detta.

Om man då jämför MAC OS (Lion) med Windows 7 och ljud, så är den största skillnaden att i Windows 7 så måste du in med ett extra lager med ASIO drivrutiner vilket du slipper med Lion, Detta gör skillnad! Det går inte att komma ifrån.
    Det är lättare att få Traktor att fungera med Lion än med Windows 7. Jag har testat båda och du slipper några steg med Lion jämfört med Windows 7.

Du skulle ju teoretiskt köra Lion på en egen hårdvara, finns ju ett antal Hack på nätet om detta, så länge du kör exakt samma hårdvara eller köper en hårdvara där det finns aktiva utvecklare för drivrutiner så skulle man kunna köra MACOS på annan hårdvara än Apples. Jag har testat detta och fick allt att fungera men det visade sig att maskinen i sig var för långsam (en 5 år gammal dual core Intel propp) för att köra Traktor på.
    Du bör pröva detta Martin, för vill man utveckla sina OS kunskaper så är detta en bra utmaning och man har ett mål med övningen också.

Det som Windows har bättre än MacOS är stöd för t ex Smarta kortläsare, där ligger MacOS långt efter och t om tog bort deras native stöd för en version sedan. Även crypto API;er saknas på samma bra sätt som Microsoft har. Så där ligger Apple långt efter.
    Om man jämför IOS och Android på detta så ligger IOS före och även möjlighet att centralt managera mobiltelefoner så ligger Microsoft längst fram med sin Windows Phone, sedan IOS och sist Andriod.

Så mitt råd för professionell musikanvändning via MIDI/ASIO ljud så är det MacOS. Snabbare och går igenom färre API lager i OS:et= mindre saker som kan gå fel.

De som ska köra t ex office/annan administration och surfa.. ja det går ju lika bra att göra detta från en Windows som på en MAC, så då blir nog rådet Windows eftersom prisbilden är annorlunda.

Bara, surfa.. kör en surflpatta, samsung eller Ipad, nu kommer ju även alla bank applikationer snart att fungera på dessa och snart så kan du även göra din deklaration från dessa eftersom BankID finns på både Andriod och IOS.

Jag tror faktiskt inte det är allt för långt innan fram i tiden innan man kan använda en "platta" ute med traktor. Handlar snart bara om vilken I/O för kommunikation som man kan använda.

/Gugge

• Gugge
    Moderator

•  
  • #14 Onsdagen den 11 juli 2012 kl 21:53

Ska inte diskussionen vara Windows 7 eller MacOS (Lion)?

För du kan ju bygga en PC med mer eller mindre samma hårdvara som finns i en MAC, och det kommer ändå vara skillnad i hur adresseringen av I/O enheter fungerar samt hur många lager t ex midi kommunikationen går igenom i OS:et.

MacOS är ju byggt på en linux kärna som är grymt stabil och snabb adressering av I/O enheter (tex USB kommunikationen är snabbare) Men det krävs ofta av utvecklaren att de själva implementerar sina API:er. Microsoft har redan detta mycket färdigt, dock så kan det bli långsamt eftersom det går igenom flera lager av API:er i OS:et.

Om vi nu tittar på ett professionellt vy på detta, så är MAC inget som bara används av några få... Det kommer fler och fler upphandlingar på att man som IT bolag ska kunna managera MAC på samma sätt som man idag gör med Microsoft plattformen (där via Microsoft SCCM). Fler landsting, kommuner och utvecklare kör idag MAC, detta är sanning och börjar ställa krav att man som IT bolag ska ha en plattforms lösning för detta.

Om man då jämför MAC OS (Lion) med Windows 7 och ljud, så är den största skillnaden att i Windows 7 så måste du in med ett extra lager med ASIO drivrutiner vilket du slipper med Lion, Detta gör skillnad! Det går inte att komma ifrån.
    Det är lättare att få Traktor att fungera med Lion än med Windows 7. Jag har testat båda och du slipper några steg med Lion jämfört med Windows 7.

Du skulle ju teoretiskt köra Lion på en egen hårdvara, finns ju ett antal Hack på nätet om detta, så länge du kör exakt samma hårdvara eller köper en hårdvara där det finns aktiva utvecklare för drivrutiner så skulle man kunna köra MACOS på annan hårdvara än Apples. Jag har testat detta och fick allt att fungera men det visade sig att maskinen i sig var för långsam (en 5 år gammal dual core Intel propp) för att köra Traktor på.
    Du bör pröva detta Martin, för vill man utveckla sina OS kunskaper så är detta en bra utmaning och man har ett mål med övningen också.

Det som Windows har bättre än MacOS är stöd för t ex Smarta kortläsare, där ligger MacOS långt efter och t om tog bort deras native stöd för en version sedan. Även crypto API;er saknas på samma bra sätt som Microsoft har. Så där ligger Apple långt efter.
    Om man jämför IOS och Android på detta så ligger IOS före och även möjlighet att centralt managera mobiltelefoner så ligger Microsoft längst fram med sin Windows Phone, sedan IOS och sist Andriod.

Så mitt råd för professionell musikanvändning via MIDI/ASIO ljud så är det MacOS. Snabbare och går igenom färre API lager i OS:et= mindre saker som kan gå fel.

De som ska köra t ex office/annan administration och surfa.. ja det går ju lika bra att göra detta från en Windows som på en MAC, så då blir nog rådet Windows eftersom prisbilden är annorlunda.

Bara, surfa.. kör en surflpatta, samsung eller Ipad, nu kommer ju även alla bank applikationer snart att fungera på dessa och snart så kan du även göra din deklaration från dessa eftersom BankID finns på både Andriod och IOS.

Jag tror faktiskt inte det är allt för långt innan fram i tiden innan man kan använda en "platta" ute med traktor. Handlar snart bara om vilken I/O för kommunikation som man kan använda.

/Gugge

• Hessler
  •  
  • #15 Torsdagen den 12 juli 2012 kl 06:36

Bra skrivet Gugge men ett litet fel har smugit sig in som jag vill förtydliga.
    Mac OS är UNIX baserat inte Linux.
    Linux är en "light" version av UNIX.

Som du säkert redan vet.....

Sedan var det underligt att det inte gick att köra med dualcore för min Maccbook Pro första gen med intel Dualcore kör både Traktor Scratch Pro 2 och Cubase 6 och Ableton Live utan problem??

//DJ Hessler

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #16 Torsdagen den 12 juli 2012 kl 11:34

tror att det är native instrument som har knasat lite vad gäller dualcore ... I senaste uppdaten av traktor har du möjlighet att bocka i Dualcore stöd men då drar programmet allt från prollen o datorn blir slö som en manet i kallt vatten.

• Gugge
    Moderator

•  
  • #17 Torsdagen den 12 juli 2012 kl 20:20

DJ Hessler skrev [visa]: Bra skrivet Gugge men ett litet fel har smugit sig in som jag vill förtydliga.
    Mac OS är UNIX baserat inte Linux.
    Linux är en "light" version av UNIX.

Som du säkert redan vet.....

Sedan var det underligt att det inte gick att köra med dualcore för min Maccbook Pro första gen med intel Dualcore kör både Traktor Scratch Pro 2 och Cubase 6 och Ableton Live utan problem??

//DJ Hessler

Tack för rättningen!

Det var en Intel Centrino Dual Core tillverkad 2006 så den går inte att köra Traktor på, varken på hackintosh eller Windows 7.

Ni som förresten är intresserad av att köra Lion på en icke Apple hårdvara, så kolla här:
    http://www.hackintosh.com/
    eller
    http://www.osx86project.org/

• Gugge
    Moderator

•  
  • #18 Torsdagen den 12 juli 2012 kl 20:29

Otto-Trigitaliz skrev [visa]: tror att det är native instrument som har knasat lite vad gäller dualcore ... I senaste uppdaten av traktor har du möjlighet att bocka i Dualcore stöd men då drar programmet allt från prollen o datorn blir slö som en manet i kallt vatten.

Hade du detta inte redan i 2.1?

Kör du 2.5 nu? jag ligger kvar på 2.1.2 än så länge eftersom jag är lite restriktive att uppdatera till senaste major versionen då de gör stora förändringar, för testningen är som sagt lite undermålig i emellanåt om man kollar på alla buggrapporter.

• rhdf
  •  
  • #19 Fredagen den 13 juli 2012 kl 00:26

Det mest optimala torde väl vara att "någon" haxxar ihop en linux-dist som är primärt inriktad på att köras som DJ-dator.

Behöver man ett flashigt GUI när det enda man skall köra är sitt DJ-program?
    Behöver man ha stöd för fan-o-hans-moster när datorn är byggd för EN enda sak?

den naturliga utvecklingen är väl dock att det kommer controllers med inbyggd HD och fällbar skärm

Lite som nån bastard mellan en laptop och en controller. Varför bära både dator och contoller när du kan ha allt i ett paket?

• DeeJay Molle
  •  
  • #20 Fredagen den 13 juli 2012 kl 02:46

Finns redan

http://djservice.org/cgi-bin/db.pl?id=IDS0012308&kat=114107104&k1=114&k2=114107&k3=114107104&k4=&k5=&sok=&q=1&s=1&o=0&l=15&sida=1&mall=se_lista.html&template_file=se_vara.html

• DeeJay Molle
  •  
  • #21 Torsdagen den 2 augusti 2012 kl 18:01

Tack alla för hjälpen, nu verkar det funka, behöver bara finjustera lite sen ska det rocka.

//Molle

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015