Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Ang val av Subbar och slutsteg! (Sida 1 av 1)

Ang val av Subbar och slutsteg! 
 (Sida 1 av 1)

Forum » PA » Ang val av Subbar och slutsteg!

• Andyy90
  •  
  • #1 Söndagen den 2 september 2012 kl 23:45

Ang val av Subbar och slutsteg!

Tjenare folket!

Börjar med att skriva vad för saker jag har hemma nu och som uthyres imellan åt.

Högtalarna är jag ruskigt nöjd med, har haft dem i ca 2 år och öser på rejält fortfarande.
    Länk: http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/hogtalare-s82106/fullrange-c80640/wharfedale-dlx-215-4ohm-p269091/

Slutsteget är jag inte lika nöjd med då ena kanalen har givit upp.. Ifall någon är intresserad av att leta fel i det så är det välkommet! Lämnade in det till ett företag här i Halmstad (där jag bor) som hade det i 3 månader och det skickades mellan ett helt gäng olika ställen men ingen lyckades lokalisera felet förutom att det blev värre än vad det var innan.. så nu spelar jag bara på en kanal så saknar 'lite' effekt :/

Zachry XP-2000 (hittade tyvärr ingen bättre info om det :/)
    Länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=127190

Mixern duger väl änsålänge för dagens ändamål (hemmafester och dylikt!)
    Stage Line MPX-1
    Länk: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=247715

Angående kablar så kör jag givetvis bara på riktigta saker där så det duger än sålänge! :)

Har lite funderingar om vad man ska inhandla.. har givetvis kollat runt en hel del bland slutstegen men det finns ju en hel del att välja på... bland annat mycket skräp tyvärr.

Har hittat en del saker bland annat:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=893821

Så ös på med länkar till både subbar och slutsteg.
    begagnat funkar lika fint som nytt!

mvh Andy

Inlägg uppdaterat Söndagen den 2 september 2012 kl 23:46

• Hessler
  •  
  • #2 Onsdagen den 5 september 2012 kl 10:39

Om du inte skall spela för +500pers rekommenderar jag varmt aktiva högtalare.

Efter att ha lyssnat på många och jämfört pris/storlek/ljudkvalite m,m,
    bestämde jag mig för 2st QSC K12 och 1st QSC Ksub
    2x500W QSC steg i varje högtalare ger mig 3000W klass D så jag klarar lätt ca 750-1000P
    Dom har jag kört ca 3år utan problem och inte ångrat en sekund att jag köpte!

http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/hogtalare-s82106/aktiva-c80710/qsc-k12-p383092/
    http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/hogtalare-s82106/subbas-c80685/qsc-ksub-p383205/

Annars har jag ett par handbyggda trähögtalare med 800W till salu
    Nypris 16 500:-/st båda för 8 000:- Mycket bra men tunga o stora med 15" bas

//DJ Hessler

• Andyy90
  •  
  • #3 Onsdagen den 5 september 2012 kl 11:01

tror inte dessa har så stor chans mot dem jag har nu.. och jag letade efter slutsteg och en sub ;)

I vilket fall så blev det ett Behringer Inuke 6000dsp

Om någon har en begagnad sub som öser på lite så är det välkommet!

Det kommer drivas av mitt Zachry steg som det finns lite mer info om i första inlägget.

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #4 Onsdagen den 5 september 2012 kl 14:41

Köp ett riktigt steg nästa gång...
    http://www.blocket.se/halland/2st_nya_i_kartong_Labgruppen_iP1150Q_42374523.htm?ca=13&w=2
    http://www.blocket.se/goteborg/LAB_Slutsteg_41363474.htm?ca=13&w=2&last=1

Finns ju massor på blocket...

• Andyy90
  •  
  • #5 Onsdagen den 5 september 2012 kl 15:13

Otto-Trigitaliz skrev [visa]: Köp ett riktigt steg nästa gång...
    http://www.blocket.se/halland/2st_nya_i_kartong_Labgruppen_iP1150Q_42374523.htm?ca=13&w=2
    http://www.blocket.se/goteborg/LAB_Slutsteg_41363474.htm?ca=13&w=2&last=1

Finns ju massor på blocket...

Ja klart det finns massor men av att döma så är 90% av lab stegen slutkörda och låter inte riktigt bra i mitt öra.. Och kollade på lite andra forum om dem tyckte att det skulle funka utmärkt med ett behringer som tydligen var bättre än många andra även dyrare slutsteg... Har iaf beställt ett nu och skriver vad jag tyckte när jag får hem det! :)

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #6 Onsdagen den 5 september 2012 kl 15:34

Fast Om Man nu väljer att köpa ett beggat Lab steg är det lättare o billigare att få det Reparerat..

Att Behringer skulle vara bra tvivlar jag starkt på ...
    Med tanke på hur det var ned ditt gammla steg när det skulle repas,,, så om Behringer steget går sönder blir det samma visa där...
    Det största felet många nybörjare mm gör är att man snålar på steg .. Jag skulle nästan vilja påstå att det är bättre att snåla på Högtalarna...

• Andyy90
  •  
  • #7 Onsdagen den 5 september 2012 kl 17:52

Otto-Trigitaliz skrev [visa]: Fast Om Man nu väljer att köpa ett beggat Lab steg är det lättare o billigare att få det Reparerat..

Att Behringer skulle vara bra tvivlar jag starkt på ...
    Med tanke på hur det var ned ditt gammla steg när det skulle repas,,, så om Behringer steget går sönder blir det samma visa där...
    Det största felet många nybörjare mm gör är att man snålar på steg .. Jag skulle nästan vilja påstå att det är bättre att snåla på Högtalarna...

Jag håller med dig om att man hellre ska snåla på högtalarna.. samma sak inom billjuds branschen!

kollade runt på säkert 10 olika forum och som man vanligt finns det givetvis förståsigpåare och sådana som kan allt :) men som sagt det är beställt och får väl se ifall man är nöjd när det kommer annars skickar jag tillbaka skiten ;)
    Ang reparationerna tror jag inte det är något problem då allt sådant hittas på behringers egna hemsida.. men förhoppningsvis lär det ju inte krångla i min ägo men man vet ju aldrig.. :)

mvh Andy

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #8 Onsdagen den 5 september 2012 kl 18:00

Jag är ingen förståsigpåare :)
    Utan baserarar allt på egen erfarenhet ! Med div märken...
    Har ju hållt på med det här ett tag..

• Andyy90
  •  
  • #9 Onsdagen den 5 september 2012 kl 18:07

Otto-Trigitaliz skrev [visa]: Jag är ingen förståsigpåare :)
    Utan baserarar allt på egen erfarenhet ! Med div märken...
    Har ju hållt på med det här ett tag..

Givetvis var det inte så jag menade! utan syftade mer på andra forums.. man märkte snabbt vilka steg dem kollade runt på t ex Citronic.. och det säger väl det mesta :P

• Hessler
  •  
  • #10 Torsdagen den 6 september 2012 kl 07:04

skrev [visa]: tror inte dessa har så stor chans mot dem jag har nu.. och jag letade efter slutsteg och en sub ;)

I vilket fall så blev det ett Behringer Inuke 6000dsp

Om någon har en begagnad sub som öser på lite så är det välkommet!

Det kommer drivas av mitt Zachry steg som det finns lite mer info om i första inlägget.

Ge f¤n i att fråga om du tror att du vet bättre än oss som svarar!

´Du ber om hjälp o råd och jag tar mig tid att svara + ge dig tips.

Då svarar du genom att spotta mig i ansiktet på detta viset
    det är sådant som får oss som vill hjälpa till att dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter
    att inte vilja hjälpa till och det tillför inte forumet något positivt alls!

Det är tråkigt, arrogant och klantigt gjort av dig. Du har dessutom fullständigt fel!

//Hessler

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #11 Torsdagen den 6 september 2012 kl 08:27

För att ytterligare ge lite tips....

Så ....
    http://www.thomann.de/se/crown_xls_2500.htm Där är ett steg med riktiga Watt ...
    Läste lite om Inuke 6000dsp Och det steget är inget man driver subbar med Pga att Condensatorerna. Är för små . så det klarar bara att leverera Peak Power i ca 1ms !!!! sedan ramlar det ner till ca 300 Watt!!

O detta i 4 ohm ...
    Hade du köpt ett Beggat steg hade du fått mer för pengarna .. Eller gått upp ett par tusingar till ett Crown.
    Dom stegena drar iof en massa jouse men dom levererar skön mullrig mjuk bas utan dist ...
    Vilket Inuke 6000dsp Kommer och göra pga av under dimmade Komponenter...

// JUPP

• Andyy90
  •  
  • #13 Torsdagen den 6 september 2012 kl 21:09

Otto-Trigitaliz skrev [visa]: För att ytterligare ge lite tips....

Så ....
    http://www.thomann.de/se/crown_xls_2500.htm Där är ett steg med riktiga Watt ...
    Läste lite om Inuke 6000dsp Och det steget är inget man driver subbar med Pga att Condensatorerna. Är för små . så det klarar bara att leverera Peak Power i ca 1ms !!!! sedan ramlar det ner till ca 300 Watt!!

O detta i 4 ohm ...
    Hade du köpt ett Beggat steg hade du fått mer för pengarna .. Eller gått upp ett par tusingar till ett Crown.
    Dom stegena drar iof en massa jouse men dom levererar skön mullrig mjuk bas utan dist ...
    Vilket Inuke 6000dsp Kommer och göra pga av under dimmade Komponenter...

// JUPP

Behringer steget kommer inte driva subbar däremot kommer det driva wharfedalarna som visserligen är fullrange högtalare men rena subbar drivs det inte :)

tack för ett vettigt svar och för hjälpen.. har inte funderat klart än ;)

• Andyy90
  •  
  • #14 Torsdagen den 6 september 2012 kl 21:20

DJ Hessler skrev [visa]: Ge f¤n i att fråga om du tror att du vet bättre än oss som svarar!

´Du ber om hjälp o råd och jag tar mig tid att svara + ge dig tips.

Då svarar du genom att spotta mig i ansiktet på detta viset
    det är sådant som får oss som vill hjälpa till att dela med oss av våra kunskaper och erfarenheter
    att inte vilja hjälpa till och det tillför inte forumet något positivt alls!

Det är tråkigt, arrogant och klantigt gjort av dig. Du har dessutom fullständigt fel!

//Hessler

Du lackar ur för att jag ifrågasatte något och gav min åsikt på något..?

Om du hade läst första inlägget så står det att jag redan har högtalare och är inte intresserad av att köpa några andra då dessa funkar bra men om du seriöst menar på att jag ska sälja dessa för att köpa det DU rekommenderar för att du tycker det är bra?
    Jag sa aldrig att det du rekommenderade var skit utan bara att jag tror du underskattar det jag har nu..

Spottar jag dig i ansiktet för att jag inte riktigt gillade ditt förslag?

DU är en arrogant jävel som bör bli spottad på om du beter dig såhär.

Att jag har fel skiter jag i... det kan jag acceptera då vi alla tycker olika och många här håller kanske med dig
    Om du tycker att du 'lägger ner din tid' på att leta ljudprylar åt folk och sedan anser att dem spottat på dig när dem kanske inte var så intresserade av det förslag du gav eller om det tom var FEL förslag som i detta fallet.

• stereosigge
  •  
  • #15 Tisdagen den 11 september 2012 kl 22:36

DJ Hessler skrev [visa]: Om du inte skall spela för +500pers rekommenderar jag varmt aktiva högtalare.

?? hur menar du nu då? för mina aktiva högtalare fungerar jättebra för flera tusen pers!

• Andyy90
  •  
  • #16 Tisdagen den 11 september 2012 kl 22:38

Dj Tony skrev [visa]: ?? hur menar du nu då? för mina aktiva högtalare fungerar jättebra för flera tusen pers!

Det mesta han skrev var allmänt flummigt så ingenting man kan ta seriöst i mina ögon.. särskilt när han inte ens läst första posten förutom rubriken.. :P

• DeeJay Molle
  •  
  • #17 Fredagen den 14 september 2012 kl 15:46

Dj Tony skrev [visa]: ?? hur menar du nu då? för mina aktiva högtalare fungerar jättebra för flera tusen pers!

Håller med sigge, har RCF aktivt, spelar för långt många fler än 500

• Andyy90
  •  
  • #18 Onsdagen den 19 september 2012 kl 21:02

Fick förövrigt slutsteget förra veckan! (Behringer Inuke6000dsp)

Det spelar betydligt bättre och renare än alla lab steg jag testat.. helt sinnesjukt steg i mina ögon..

Negativt: Fläktarna låter lite när man inte spelar.. Hur man nu kan låta bli :D

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan