Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

CDJ 2000 Nexus (Sida 1 av 1)

CDJ 2000 Nexus 
 (Sida 1 av 1)

Forum » CD/Mediaspelare » CDJ 2000 Nexus

• Svennebanan
  •  
  • #1 Torsdagen den 6 september 2012 kl 09:38

CDJ 2000 Nexus

"The industry standard has evolved ;acess your music over Wi-Fi / USB from smartphone or tablet."

http://pioneerdj.com/english/products/player/cdj-2000nexus.html

Inlägg uppdaterat Torsdagen den 6 september 2012 kl 09:40

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #2 Torsdagen den 6 september 2012 kl 10:08

men seriöst..
    https://www.youtube.com/watch?v=ULA8Q1djn4w&feature=player_embedded
    Det här har jag kunnat göra lääänge,,

• 7an
  •  
  • #3 Torsdagen den 6 september 2012 kl 18:24

Tack Pioneer för att ni gör oss alla arbetslösa, Industry First som det heter.

Nu kanske Pioneer folket skall sluta gny på alla traktor och denonförare ang syncknappen, för nexus har inte bara EN utan TVÅ! på varje spelare!

Djs behöver inte kunna skit, bara man kan trycka på syncen, nu har man wifi, behöver inte släpa med sig skivor, hårddiskar en astunga usbminnen, utan kör allting via telefonen, gäster kan köra "PUSH" och skicka låtar som man tycker mr dj skall lira. Dessutom har man beateffects som "länkas" via spelarna tillsammans med kvantisering och loopar / hotcues, så det enda som egentligen krävs är att man inte är tondöv, för en så länge fixar dem inte tonartsanalys!

Nej jag tycker Pioneer har tagit sig vatten över huvudet, trodde aldrig att det här skräpet skulle komma på en pro produkt.

Man har hela tiden talat om att Pioneer INTE vill ha datorer som styr, och nu gör man tvärt om.

CDJ 2000 var absolut SISTA spelaren som jag köpte, nu kan man lika gärna gå rakt på TRAKTOR utan att skämmas längre!

CDJ 2000 Nxs "SYnc"

Bra jobbat!

/7an

• koffan
  •  
  • #4 Torsdagen den 18 oktober 2012 kl 21:57

Allting utvecklas, likaså dj-branschen. En djs uppgift är att spela bra musik och göra bra övergångar för att folk ska dansa. 99 personer av 100 struntar fullständig i om du har beatmatchat själv eller klickat på en sync-knapp. Sync-funktionen gör att det blir enklare att bli dj och att fler kommer söka sig till dj-yrket. Fokuset kommer dock att gå över mer från att göra bra övergångar till att spela bra musik, vilket är vad folket på dansgolvet är ute efter.

Jag tror även att vinyl-djarna klagade när djs började använda cd-skivor/usb-minnen osv. Det är nog bara att acceptera att saker och ting utvecklas. Samma sak som att köra automatväxlad bil istället för manuell eller att vispa grädden med elvisp istället för en ballongvisp. Du förstår pricipen..

Och anledningen till att Pioneer skapade Nexuses är att det idag förmodligen råder en stor efterfrågan på just denna typ av saker och att dessa aktörer måste anpassa sig till marknaden.

Är trött på alla gnälliga "det var bättre förr"-perosner. Om du inte känner att du behöver sync-knappen så är det ingen som tvingar dig att köpa något sådant och om du tror att folk blir bättre dj än dig pga de använder den så fyller den väl ändå en funktion.

Tack och hej!

• 7an
  •  
  • #5 Lördagen den 20 oktober 2012 kl 04:33

Sync-funktionen gör att det blir enklare att bli dj och att fler kommer söka sig till dj-yrket

Ja och det är knappast positivt, precis som med kinabilar, kommer flöda över, många kommer köpa, men hur jävla bra är dem på en skala.

När man massproducerar så blir det skit i slutändan, precis som med djs, det kommer du oxå märka om du orkar hålla på ett tag!

• rhdf
  •  
  • #6 Måndagen den 22 oktober 2012 kl 20:36

Det är ju redan "för lätt" att bli "DJ" idag. Finns ju hundratals som köper en kontroller och en macbook och drar ner 100 GB sunk-rippad musik från piratebay.

Problemet med dessa är (vilket oftast syns här i forumet) att de knappt klarar att få prylarna att funka hemma i sovrummet, än mindre ute på klubbar.

Man kan jämföra det med att bygga hus. Vem som helst kan ju åka till valfri bygghandel och köpa plankor, spik och en hammare och sen lyckas få ihop det så att det ser ut som ett hus. Dock krävs det erfarenhet och lite grundläggande kunskaper om tex hållfasthet och materialval för att det skall bli riktigt bra.

Att sen Pioneer har funktioner på deras top-modell för att det skall bli lättare att vara bli DJ är BS.
    De nybörjare som köper en 2000 nexus rigg är troligen den kategori människor som jag som tekniskt ansvarig minst vill ha att göra med.

• 7an
  •  
  • #7 Tisdagen den 23 oktober 2012 kl 21:11

Hahaha sant, men som det ser ut nu så kommer det inte att bli bättre, man går efter kvantitetsprincipen istället fär kvalitet, allting måste vara så enkelt för folk har ingen tid eller tålamod, räcker att titta på spelindustrin, man har till och med skapat en ny genre, som kallar för casual, d.v.s ströspelare som inte är inbitna fans, utan som bara spelar då och då, och då idiotförklarar man hela scenen med massa "onödig" hjälp överallt, man förklarar hur kontrollers fungerar, och man måste ha instruktioner till ALLT!

http://www.youtube.com/watch?v=W1ZtBCpo0eU

Detta säger allt, och så är det även inom djkulturen!

Istället för att plocka fram det bästa i var och en utav oss, så blir vi bara sega och lata!

/Martin

Inlägg uppdaterat Tisdagen den 23 oktober 2012 kl 21:13

• Svennebanan
  •  
  • #8 Söndagen den 28 oktober 2012 kl 08:58

Spelade på dom igår, nu trixade jag inte så mycket men i stora hela är känslan som den förra. Man kan spela musik från iphonen (rekordbox app) bara stoppa in usbkabeln. Smidigt faktiskt! Wireless vågar jag inte på ännu. Körde utan syncen hehe

• 7an
  •  
  • #9 Måndagen den 29 oktober 2012 kl 03:29

Jo jag vet, jag har oxå provat dem, det jag inte gillar är displayen, gör lätt att man fastna, annars är känslan den samma, det håller jag med om, men NXS har problem, något som CDJ 2000 inte har.

Såhär har man skrivit på Pioneers Officiella forum

*** Important CDJ2000nexus Announcement ***

Pulse Oct 26 ? Pioneer Gear / CDJ-2000

This notice is for all CDJ2000nexus users / owners -- the engineers are aware that many of you are experiencing a variety of problems and appreciate the detailed feedback and comments based on the time you've spent testing these problems. They have been able to address many of them in a firmware update that will be available Monday, October 29th, 2012. Pioneer strives to improve the software and hardware based on your feedback and apologizes for any inconvenience caused.

Dem jobbar på det, ny mjukvara måste bara fram ASAP!

/Martin

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015