DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Val av aktivt PA (Sida 1 av 1)

Val av aktivt PA 
 (Sida 1 av 1)

Forum » PA » Val av aktivt PA

• kihlgrendude
  •  
  • #1 Onsdagen den 26 september 2012 kl 19:22

Val av aktivt PA

Hej!

Nu ska jag köpa mig en egen PA-anläggning. Vill självklart ha ut maximal prestanda för minimal peng.

Har tittat på 2st aktiva 15" högtalare men läste att det är bättre att ha t.ex 2st 8" toppar och en eller två subbar till det..

Här är tre paket jag har kollat på, vilket av de hade ni valt eller har ni något ännu bättre att rekommendera?

1: http://www.thomann.de/se/the_box_cl_108115_basis_bundle.htm

2: http://www.thomann.de/se/the_box_pro_entertainer_set_easy.htm

3: http://www.thomann.de/se/the_box_cl_108115_power_bundle.htm

mycket tacksam för svar!

/kihlgrendude

• DeeJay Molle
  •  
  • #2 Söndagen den 30 september 2012 kl 02:51

Jag personligen skulle inte välja något av dessa, men allting handlar om ekonomi.

http://www.thomann.de/se/the_box_pa12eco_mkii.htm

Istället för 8" topparna skulle jag ta dessa för att stärka upp 15" basarna, delningen sitter redan i steget så du behöver inte tänka på delningen heller, sen kommer du ha anläggning för att klara en hyffsat stor spelning.

Lycka till, Dj Molle

• kihlgrendude
  •  
  • #3 Söndagen den 30 september 2012 kl 19:37

Det slutade så att jag beställde 2st dB opera 405D på stativ.. Visst måste det väl varit ett bättre val?:) Nu är problemet vad man ska köpa för sub/subbar.. 15 eller 18:)?

• DeeJay Molle
  •  
  • #4 Måndagen den 1 oktober 2012 kl 01:41

Jag kör db´s 15" mest för att det är smidigt att ta med sig, jag har kört fester på upp till 250 pers och ändå haft mer att ge så jag skulle nog välja 15", men vill du ha mer oumf i ljudet ska du välja 18"

• kihlgrendude
  •  
  • #5 Måndagen den 1 oktober 2012 kl 13:50

Okej, så du har 2st 15"? Dum fråga men är det stor skillnad på billiga och dyra subbar? Är det mycket sämre tryck i några 2000w 15" från typ billebro haha??

• DeeJay Molle
  •  
  • #6 Måndagen den 1 oktober 2012 kl 23:00

Billebro överdriver gärna om kvaliteten på sina prylar, du har säkert hört uttrycket, du får vad du betalar för, när det gäller PA-system är det alltför sant, jag skulle nog hellre betala ett par tusenlappar mer och få bra kvalitet. Mina DB är beroende på hur lokalen ser ut, de låter mer som en 18", "bumlar" mycket, du kanske skulle satsa på ett par frontladdade 15" som skickar ut trycket i lokalen istället.

http://www.thomann.de/se/yamaha_msr_800_w.htm

Yamaha är ett gammalt beprövat märke och här får du mycket för pengarna. Samtidigt har du delningen aktivt i basarna vilket gör att du kan spela sjukt mycket högre i topparna.

• Amstaff
  •  
  • #7 Torsdagen den 4 oktober 2012 kl 22:29

Helt OK med tanke på priset.

De som lyssnat på dessa blir förvånade, inkl. mig, speciellt för 2000:-.
    2st fyller utan problem en större lokal med bas till 1-200pers.

Har 8st själv ;)

Ni som misstror får gärna komma o provlyssna i umeå.

http://www.promixsweden.se/smwa18-pa-active-subwoofer-18-1000w-p-12459-c-1178.aspx

Inlägg uppdaterat Torsdagen den 4 oktober 2012 kl 22:32

• stereosigge
  •  
  • #8 Fredagen den 5 oktober 2012 kl 20:45

Häng inte upp dig på hur många "watt" subbar och toppar har utan kolla på spl:en istället!

Dom basarna amstaff säger spelar : SPL @ 1W/1m 119dB
    Tar du tex Db´s ARENA-SW18-PRO så spelar dom:SPL 1m 134 dB
    Yamaha DXS15 sub : 132dB SPL

1000w enligt tillverkaren på dom 2 första subbarna och 950watt på yamaha subben!

Men db och yamahasubben spelar typ 6 gånger så högt som den andra basen
    sen e ju allt en smak och pengasak

• Amstaff
  •  
  • #9 Lördagen den 6 oktober 2012 kl 00:00

Dj Tony skrev [visa]: Häng inte upp dig på hur många "watt" subbar och toppar har utan kolla på spl:en istället!

Dom basarna amstaff säger spelar : SPL @ 1W/1m 119dB
    Tar du tex Db´s ARENA-SW18-PRO så spelar dom:SPL 1m 134 dB
    Yamaha DXS15 sub : 132dB SPL

1000w enligt tillverkaren på dom 2 första subbarna och 950watt på yamaha subben!

Men db och yamahasubben spelar typ 6 gånger så högt som den andra basen
    sen e ju allt en smak och pengasak

Inte bara smak & pengasak, handlar ju om vad man ska ha prylarna till också.

I mitt fall så hyr jag ut ljudet, ser hellre en bas för 2000:- sprängas än en för 8000:-.
    Sålänge man själv är nöjd över ljudet, och kunden som hyr är det så räcker det.

Kör man som DJ på hobbynivå och har fester för 100-200 personer så behöver man inte bas för 20.000:-. ;) (ja såvida man inte har kontot fullt med cash dv.s)

Flera DJ´s har kört med mina Skytec och ingen av dom har klagat, snarare varit förvånade.
    Försöker inte sälja in dessa på så sätt, utan ger bara min upplevelse av dom, med tanke på priset.
    Jag fick ju dock 8st till priset av 2-3 dyra.

Som sagt, trivs ni med yamaha, eller mackie, fortsätt med dom!
    Det är lättare att hålla sig till det man trivs med undertiden än att köpa och känna sig besviken!

Inlägg uppdaterat Lördagen den 6 oktober 2012 kl 00:09

• kihlgrendude
  •  
  • #10 Söndagen den 7 oktober 2012 kl 13:45

Jag spelade på en fest i helgen med mina dB opera 405d och hade lånat en PROEL Flash 15SA.. Jag är besviken på den subben, tycker inte alls det var så bra punch i den.. Någon som vet hur den är i jämförelse med dB/yamaha :)?

Inlägg uppdaterat Söndagen den 7 oktober 2012 kl 13:51

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015