Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Traktor eller Numark? (Sida 1 av 1)

Traktor eller Numark? 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Mixerbord » Traktor eller Numark?

• Dj_Mikie
  •  
  • #1 Torsdagen den 8 november 2012 kl 18:18

Traktor eller Numark?

Tja!
    Jag har kört ett tag på mitt Behringer BCD3000 och känner för att byta upp mig. Jag är ju fortfarande nybörjare så för dyra saker kanske jag inte ska köra med än, men jag undra om Traktor S4 eller någon Numark i ungefär samma prisklass är något jag ska satsa på?

• 7an
  •  
  • #2 Fredagen den 9 november 2012 kl 10:04

Tja

Traktor är mjukvaran som Native instruments producerar.

S2 / S4an är hårdvaran från samma tillverkare!

Numark tillverkar hårdvara samt samarbetar med serato och Native

Native S2 / S4 är helt ok, likaså Pioneer Wego alt DDJSX eller Denon MC2000 / 3000 / 6000

Jag personligen har provat allting utan Wego, och jag kör själv med MC 6000 från Denon, och den funkar klockrent, den ser bra ut, utan att se ut som en leksak, kostar en del runt 6000 kr, samt har midi fullt ut, vilket gör att du kan mappa traktor precis som du själv vill, det går inte med S2/S4 eller Pioneer.

Jag har kompisar som använder både Pioneer och Denon, numark är inte lika vanligt idag som tidigare.

I mina ögon är det bara Traktor och Serato som är något att ha VDJ funkar men känns inte komplett!

Kolla på Denon innan du gör ditt val, framförallt känn på prylarna innan köp!!!

lycka till

/Martin

• Dj_Mikie
  •  
  • #3 Fredagen den 9 november 2012 kl 18:08

Tja Martin!

Ja jag kollade upp MC 6000 och DDJ SX, och jag tror det lutar åt MC 6000. DDJ SX var grym men den verkar vara helt ny och inte så mycket kritiserad än. Plus att mjukvaran är Serato som jag aldrig har jobbat med tidigare, utan bara med Traktor.

Jag såg också en video där det var MC 6000 vs S4, och MC 6000 hade mycket mer och var mindre men det gjorde att det blev också väldigt trångt och sen ingår ju ej Traktor Pro, är detta något stort problem?

S4 är ju dessutom gjord för Traktor software, hur mycket skiljer då S4 mot MC 6000?

Mvh Micke

• 7an
  •  
  • #4 Lördagen den 10 november 2012 kl 01:38

Allt kretsar runt, 1 hur stor plånbok har du, fingrar och kapacitet att hålla flera bollar i luften, med detta menas, kom ihåg. vilka knappar och rattar som går till vad.

Native har sänkt priset på T2P, så vill du ha en fullversion så kostar det dig runt 700kr, annars har du LE som följer med i paketen, dock lite begränsad, ingen inspelning, 1 fx, två spår mm.

Ja har väl van man kan kalla normalstora händer, och jag har definitivt inga problem med att det skulle vara trångt, snarare tvärt om, jag tycker allting sitter där det skall, enda som jag kan ha synpunkter mot, och det gäller dem andra oxå, är ett nollläge "klick" på filterknapparna, blir lätt att man inte får det exakt 100% så då får man helt enkelt stänga av dem, men det gäller S4an oxå, så det är inget som MC6000 brottas med ensam.

Skiljer?

NATT OCH DAG!

S4an har vissa funktioner samt är mappad rätt utav för att användas ur kartongen, dock saknar den några vitala funktioner som bara går att mappa via midi.

S4

1. Zoom, går inte att zooma på S4, det är avgörande för mig när jag lirar om jag skall få mixarna tighta
    2. Keyadjust - Tonartsjusteringen
    3. Flera steg av beatjump - Realtidshopp i musiken
    4. Helt digital med strömförsörjning via trafo eller usb
    5. känns plastigare och klena knappar och reglar.
    6. Ingen midi bara HID (Human interface device)
    7. Speciell anvisad plats för looprecorder!
    8. Bara intern digital in och uppspelning

MC 6000

1. Metallkonstruktion
    2. Fullt midimappningsbar (Du kan sätta Zoom, Beatjump, Keyadjust, Beatmarker, FX, Looprecorder på vilka knappar du vill)
    3. Analog mixerdel, möjlighet att koppla in fler musikkällor, telefon, mp3spelare, vinyl, cd mm, skulle daton rasa så är det bara att köra vidare utan att byta mixerbord.
    4. Känns robust, med bra svar i knappar och reglar samt knappar.
    5. Full MIDI
    6. Kan programmeras hur du vill
    7. Både intern och extern in och uppspelning kan användas
    8. Dock endast 2 kanaler kan användas analogt, 4 digitalt.

När man mixar 4 kan digitalt, så uppför sig mixerbordet annorlunda, själv tycker jag det låter sämre, precis likadant med S4an, MC6000 har en varmare ljudbild, lättare att justera, medans S4an är spetsig från början, jag har lånat hem en S4 som jag jämför med, både i konstruktion, upplägg, användande och resultat

Och jag måste säga MC 6000, den vinner hela tiden

Dock skall du vara medveten om att den är TUNG, den väger en heel del, så ryggsäck alt lättare form av case är att föredra.

Det enda som jag har ändrat är vridpottarna (Hattarna) på mixerbordet, jag har bytt ut Denons mot Pioneer DJM 800, det är samma fattning på dem så det går att använda dem, bättre grepp inte lika höga och så slits dem mindre, går ju att byta mot hårdplast oxå, om man skulle vilja.

S4an har annorlunda gummiblandning, något som inte passar mig iaf, blir lätt att man missar, framförallt om man är svettig ;D

Ha d

/Martin

• Dj_Mikie
  •  
  • #5 Lördagen den 10 november 2012 kl 16:38

Nu har jag fått mig en rejäl uppfattning av de två borden, tackar extremt för det!

Och vad det låter som så kommer jag nog köra på MC 6000, låter definitivt som en mer fullutrustad maskin!

Nu blire och invänta andra spelningen med träning så får vi se om MC 6000 hänger med då med.

Tackar och ha det!

Mvh Micke

DJ Watch

Choco Canel (33 år)
Stockholms län / Stockholm

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan