Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

QSC K-sub x2 eller en kw-181 (Sida 1 av 1)

QSC K-sub x2 eller en kw-181 
 (Sida 1 av 1)

Forum » PA » QSC K-sub x2 eller en kw-181

• salomon
  •  
  • #1 Onsdagen den 21 november 2012 kl 22:27

QSC K-sub x2 eller en kw-181

Ser att några här på forumet har erfarenhet av QSC k-series.

Har idag tillsammans med en kollega två par K10 (4st) toppar.
    Min kollega har även en K-sub och jag en JBL prx 718s.

Trots att JBL basen pumpar på avsevärt mycket bättre med sin 18" trots mindre effekt än K-subben med sina 2x12". Är ändå lite sugen på att byta ut JBL basen mot en till K-sub och alltså köra med två stycken K-Sub i botten. Någon som har provat körande två här och kan säga vad de tror det gör i jämförelse mot en enkel 18" som JBL basen. 2000w peak fördelat på 4x12" mot 700w peak på en 18" låter ku som att det borde bli mer att åka med. Men är ärligt talat lite besviken på K-sub de gånger jag kört den ensam. Och kör jag den tillsammans med JBL basen så gör den i princip ingen nytta alls.

Alternativt byta ut JBL basen mot en QSC kw181 istället, då har jag även möjlighet att hyra in två till sånna då en annan ljudfirma i närheten har sånna.

Viktigast frågan alltså. Hur pass mycket mer att åka med får jag med två stycken K-sub mot en K-sub?

Lite märkesnörd är man väl för byter enbart ut JBl basen egentligen för att få samma märke på allt. Och såklart för att jag är grymt nöjd med mina övriga QSC högtalare!

Finns således en JBL prx 718s till salu om någon är intresserad.
    700 RMS 1400w peak 18" class D slutsteg från Crown och lättviktselement (neodym) pris vid inköp för 3 år sedan 18.500kr (ny skick)

• Gugge
    Moderator

•  
  • #2 Torsdagen den 22 november 2012 kl 11:03

Jag kör idag mest med 2xksub +2xk10 på de jobben jag kör.

Håller med att 1xksub är för klent. jag har ju fått min anläggning inmätt och programmerad i en processorom man tittar på eq grafen så får man skära ganska så rejält vid 50hz på dessa subbar. Också så får man ställa in limitern att slå in tidigare på subben/sänka inputten på den jämfört med topparna.
    Idag med anläggningen så får jag ut riktigt bra ljud.
    Jag har ju även HPR serien, men de väger så mycket mer att släpa på så det blir i 9 fall av 10 K10 topparna som följer med.

Jag har spelat på HPR151 och HPR181 och är faktiskt inte lika imponerad av dessa baslådor (visade sig även då vi mätte in HPR15i subben) att Ksuben låter faktiskt lite bättre. Vi har inte mätt in hpr181 men det jag spelat med den är att den distar lite för lätt och man får oftast sänka basen jämfört med topparna om man kör en HPR topp med HPR subb (vilket man borde slippa om de gjort rätt).

Att hantera två ksubbar jämfört med en 18" sub om man är själv och ska packa i och ur bilen är stor skillnad. 18" subbarna hanterar man inte själv och lyfter i en bil om man måste lyfta, utan det krävs lastramp om man ska klara ryggen framöver.

Inlägg uppdaterat Torsdagen den 22 november 2012 kl 11:04

• salomon
  •  
  • #3 Fredagen den 23 november 2012 kl 09:24

Gugge skrev [visa]: Jag kör idag mest med 2xksub +2xk10 på de jobben jag kör.

Håller med att 1xksub är för klent. jag har ju fått min anläggning inmätt och programmerad i en processorom man tittar på eq grafen så får man skära ganska så rejält vid 50hz på dessa subbar. Också så får man ställa in limitern att slå in tidigare på subben/sänka inputten på den jämfört med topparna.
    Idag med anläggningen så får jag ut riktigt bra ljud.

Kör du med en sub på var sida med topparna på pinne, eller klossar du basarna i mitten och topparna på stativ? Ska tydligen göra ett par dB extra om de får hjälpas åt i mitten? Placerar du dem mot vägg i bakkant för att trycka ljudet framåt eller jämte dig?

Jag kör bara från mixern (Denon x600) rakt in i basen och vidare till topparna. Men du har alltså ett externt delningsfiltet/equalizer som du ställt in om jag förstår dig rätt? Vad använder du dig av för någon isåfall och går det möjligen att få dina inställningar eftersom vi kör samma prylar ;)

• Gugge
    Moderator

•  
  • #4 Fredagen den 23 november 2012 kl 13:27

En bas/sida, sedan var du ställer basarna varierar helt på lokalen. Stackar aldrig basarna... Finns en risk att göra det eftersom du om du inte ställer topparna på samma avstånd kan få fasfel på de frekvenser som både bas/top spelar, finns runt 100hz där både bas och topp spelar, du skär ju inte exakt vid en freq utan man använder någon magisk algorithm som gör detta korrekt (finns i processorn).

Jag använder Electro Voice DX46 som Processor. Kostar en del, men är nog den bästa på marknande i detta prisområdet. Sedan så har jag en kollega som hjälpt att mäta in denna som är utbildad just av EV, så det underlättar lite då man programerar dessa. För de är inte självinstruerande för en icke kunnig person. Tog ett tag för mig med hjälp av min kollega att förstå hur man programerade den.

• Hessler
  •  
  • #5 Måndagen den 26 november 2012 kl 07:30

Själv kör jag med 2xQSC K12 och 1st Ksub och jag klarar lätt upp till 500p med detta eftersom, då det är för klent med en Ksub kör jag topparna på fullrange och då fungerar topparnas 2st 12" som bas också.....
    Jag kör aldrig med EQ utan justerar ljudet mellan topp o sub genom att justera volymkontrollerna....

Har ni testart detta med K-10 orna ihop med en Ksub???

Jag har också testat både med 2xKsub och 2st KW18 och jag tycker att 18 pumpar bättre men Ksub låter renare och bättre ljudkvalitetsmässigt då jag personligen inte gillar 18" högtalare gebnerellt om man inte kör dom ihop med 12" eller 15" eftersom dom inte spelar ljudet i fas med mellan och diskant ......

Altså tycker jag att det är bättre att satsa på två K-sub än en KW18"

Men testa att köra 10" på fullrange först så kanske ni inte behöver köpa någonting alls....
    Jag är fullt nöjd med mina QSC och har aldrig hört bnågot som låter lika bra som inte kostar minst det dubbla :-)

• Gugge
    Moderator

•  
  • #6 Måndagen den 26 november 2012 kl 07:46

Ja topparna går fullrange. Dock så skär jag dom i processorn vi den enhetens delningsfilter. Blev bäst ljud att göra så när vi mätte in dem.

/Gugge

• salomon
  •  
  • #7 Måndagen den 26 november 2012 kl 07:58

På k10:orna går alltid på "fullrange" men tycker ändå det varit klent de gånger jag kört bara en Ksub. Dessutom måste vi ha två subbar då vi ibland gör två jobb samma kväll (har ju 4 k10) så blir en Ksub till.

DJ Watch

Choco Canel (33 år)
Stockholms län / Stockholm

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan