DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Då var det äntligen dags att skapa egen musik, behöver råd! (Sida 1 av 1)

Då var det äntligen dags att skapa egen musik, behöver råd! 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Remix & musikproduktion » Då var det äntligen dags att skapa egen musik, behöver råd!

• alexdj
  •  
  • #1 Måndagen den 14 januari 2013 kl 22:50

Då var det äntligen dags att skapa egen musik, behöver råd!

Hej!
    Ja då har man bestämt sig för att börja producera eget. Detta är vad jag har:
    *Fl Studio 10
    *Pro Book4530s
    *M-Audio Axiom 49 (2nd gen)
    *M-Audio Fast Track C400 PRO
    *dB Technologies Cromo 8+

Vet att jag egentligen behöver en bättre dator men min laptop får duga tills vidare...
    Är detta "okej" grejer för musik production? Vilka bra plug ins rekommenderar ni till fl studio 10? samt andra bra sound packs?

Har ingen större erfarenhet av piano spelande sen tidigare, och jag vill främst börja remixa house låtar..
    Har kommit igång litegrann men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp musik skapandet, är väldigt förvirrad :S

Om vi säger att jag vill börja göra en remix av en låt.. Då tankar jag först acapellan och lägger in den i fl studio sedan kör jag fast hur jag ska lägga upp det? Måste jag lära mig melodin utantil på keyboarden eller? Hur lägger jag upp build ups/dropsen etc? Mycket tacksam för lite hjälp hur jag ska göra.. Har tittat på en massa tutorials på youtube men får inte riktigt det svar jag behöver..
    Blev kanske lite rörigt men är ganska rörigt i huvudet just för tillfället då det är så mycket nytt med musik skapandet! :S

Väldigt tacksam för svar! Trevligt Kväll! / Alex

• Ferronato
  •  
  • #2 Tisdagen den 15 januari 2013 kl 18:18

Hej Alex!

Jag vet själv inte så mycket om just vad för utrustning du behöver för att kunna producera bra musik.
    Men jag kanske kan ge dig lite råd när det kommer till skapandet!
    Till att börja med: Nej, du tankar inte accapellan, den köper du ;)
    När du ska börja skapa musik är det första du måste göra är att identifiera vart du vill rent musikaliskt. Hur vill du låta, vad vill du skapa?
    För att komma fram till det måste du helt enkelt pröva en massa saker! Testa din kreativitet och gå loss med de verktyg du har; en av de häftiga prylarna med att jobba elektroniskt är att du har hur många instrument/samples/verktyg som helst. Pröva! Lägg dit en shaker, vad händer då? Skruva till ett grymt synthsound, hur låter det då?
    En annan stor sak är också att lyssna på musik du tycker är grym, men med ett mer analyserande öra:
    "Okej, det här var en riktigt nice låt...hur har producenten gjort egentligen? Vad innehåller låten som jag gillar?".

//Ferronato

• alexdj
  •  
  • #3 Onsdagen den 16 januari 2013 kl 17:29

Ferronato Formulae skrev [visa]: Hej Alex!

Jag vet själv inte så mycket om just vad för utrustning du behöver för att kunna producera bra musik.
    Men jag kanske kan ge dig lite råd när det kommer till skapandet!
    Till att börja med: Nej, du tankar inte accapellan, den köper du ;)
    När du ska börja skapa musik är det första du måste göra är att identifiera vart du vill rent musikaliskt. Hur vill du låta, vad vill du skapa?
    För att komma fram till det måste du helt enkelt pröva en massa saker! Testa din kreativitet och gå loss med de verktyg du har; en av de häftiga prylarna med att jobba elektroniskt är att du har hur många instrument/samples/verktyg som helst. Pröva! Lägg dit en shaker, vad händer då? Skruva till ett grymt synthsound, hur låter det då?
    En annan stor sak är också att lyssna på musik du tycker är grym, men med ett mer analyserande öra:
    "Okej, det här var en riktigt nice låt...hur har producenten gjort egentligen? Vad innehåller låten som jag gillar?".

//Ferronato

Tackar för ditt svar Ferronato! Vill skapa remixar på låtar med bra "drag" i, tunga drops etc... Givetvis blir det att köpa acapellorna men från vilken sida? några bra tips? hittar inte acappelorna jag söker alltid...

Okej tack för dina tips! Men just nu behöver jag få råd för att komma igång.. hur lägger jag upp remixen..?
    Jag har acappellan, men sen då? vad börjar jag med? måste jag lära mig spela hela melodin på den låten jag vill remixa? ska jag börja med melodin eller ska jag börja med hur trummorna samt basen ska gå?
    Ja de är mycker rörigt detta men blir tokig då jag inte ritkigt vet hur jag ska börja att lägga upp det.. så alla svar och råd skulle uppskattas! Ha en bra kväll! /Alex

• Jakke
  •  
  • #4 Onsdagen den 16 januari 2013 kl 21:51

Ska du skaffa samples och acapellas/vokaler av hög kvalitet så ska du kolla på: http://www.loopmasters.com/ och http://primeloops.com/
    När det gäller hur du ska börja så rekommenderar jag trummorna först! Trummorna kommer vara väldigt viktiga om du skapar dubstep/house. Efter trummorna så borde du göra göra melodin och efter det göra basen för det blir oftast bäst om basen är byggd runt melodin. Men allt detta är ju en smaksak!
    När det gäller inmatningen av melodin så kan du spela hela melodin på midi tangentbordet eller bara använda midi tangentbordet för att hitta noterna och seda lägga in dom manuellt. Personligen när jag vill få in en melodi så spelar jag den lite halv perfekt på mitt midi tangentbord och sen så omdirigerar jag noterna manuellt så att dom håller takten.

• alexdj
  •  
  • #5 Onsdagen den 16 januari 2013 kl 23:23

Tusen tack för ditt svar Jakke!
    Börjar komma igång lite nu iaf.. har lite problem med enigma att fungera med min m-audio 49... alla tangenter fungerar dock inte dom extra knapparna samt rattarna...? har följt denna guide: http://www.youtube.com/watch?v=WXctIJxHPB0 men funktionen på kanpparna hamnar på fel knappar... tex när jag trycker stop börjar den spela in etc.. ?

Sen undrar jag vad för plug ins ni rekommenderar? har syleth och nexus nu.. men vilka plug ins samt sound packs rekommenderar ni mer att jag skaffar mig?

/Alex

• DJ JoBro
  •  
  • #6 Lördagen den 6 september 2014 kl 17:06

5 pluggar du borde skaffa:

reFX Nexus:

Jag skojar inte när jag säger att den här synten är min huvudsakliga gå-till synth när det gäller musik. I den finns väldigt mycket. Samt expanderar du den så blir den ännu bättre.
    https://refx.com/products/nexus/summary/

Tone2 Electra2:

14 synthes metoder ger dig typ allt du behöver för att börja skapa intressanta ljud. Innehåller 1200 ljud från början som är riktigt bra med.
    https://tone2.com/html/electra2%20overview.html

Omnisphere:

Mer än en vanlig synth, du kan börja med att gå igenom de 5000+ ljuden, och sen gå in på djupet i princip hur djupt som helst. Du kan inte ladda in egna samplingar, vilket är lite synd. Men det behövs inte med det ljudbiblioteket som medföljer. Denna är mer åt film hållet, men tro inte att den inte bara kan film...!
    http://www.spectrasonics.net/products/omnisphere.php

Zebra2:

Denna behöver inte nån större genomgång än så. Semi modulärt monster som låter dig kombinera allting med vad som helst. Bara din fantasi sätter gränserna.
    http://www.u-he.com/cms/zebra

Komplete 10:

Innehåller 25+ instrument och effekter som är av högsta kvalité rakt igenom. Innehåller:

* Reaktor 5
    * Kontakt 5
    * Absynth 5
    * Massive
    * FM8
    * GuitarRig 5
    * Battery 4

Räcker den beskrivningen? Jag köpte K7 för 4 år sedan, och inte ens jag har gått igenom alla ljud ännu.
    http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/bundles/komplete-10-ultimate/

Inlägg uppdaterat Lördagen den 6 september 2014 kl 17:11

DJ Watch

Choco Canel (34 år)
Stockholms län / Stockholm

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 3 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015