Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Köpa en bra musikdator? (Sida 1 av 1)

Köpa en bra musikdator? 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Whatever » Köpa en bra musikdator?

• Zoë London
  •  
  • #1 Torsdagen den 17 januari 2013 kl 08:53

Köpa en bra musikdator?

Hej

Är på jakt efter en laptop för djing, livegig och musikproduktion.

Har sett den här: http://www.proshop.se/Barbar-Dator/ASUS-K95VJ-YZ047H-2370069.html

Kan inte mkt om datorer men den verkar rätt schysst.
    Viktigt för mig att den har grym processor.
    Denna går i 2.4 ghz, räcker det? Behöver jag en snabbare?

Kommer köra rätt tunga projekt med många kanaler.

Om ngn har koll på detta får ni gärna svara..

• Ferronato
  •  
  • #3 Lördagen den 19 januari 2013 kl 14:39

Jag skulle rekommendera att ha en dator för DJing, och en för produktion.
    Hör efter med DJ 7en, han har grymma lösningar för DJ-set ups med dator!

• DJtrigitaliz
    Moderator

•  
  • #4 Söndagen den 20 januari 2013 kl 12:19

en mac book pro 15 .
    Så slipper du ha 2.

Om du ska köra Tunga projekt skaffa stationär dator.
    För inga bärbara klarar igentligen av det ... Pga disk limitation.

• Hessler
  •  
  • #5 Söndagen den 20 januari 2013 kl 12:49

Macbook pro 15" eller 17" helst i7 men i5 funkar och en extra 24" skärm att koppla till hemma.
    När man sysslar med musikproduktion är det viktigt med mycket skärmplats.
    Själv kör jag stationär Mac Pro med 2st 24" skärmar och hade gärna haft mer plats....

Kolla på blocket så kommer du billigare undan!

• 7an
  •  
  • #6 Tisdagen den 22 januari 2013 kl 02:14

Alltid lika trevligt att bli omnämnd, tack ferronato ;D

Som alla vet så är smaken som baken, några gillar Äpplen, andra päron, och jag föredrar det sistnämda.

varför?, jo PC och Mac har precis samma hårdvara, processorer från intel, minnen, hårddiskar och skärmar från samsung samt grafik från antingen nvidia alt amd, så det enda som skiljer är operativsystemen, och är ni noviser så kanske ni skall välja mac, är ni mer invanda datoranvändare och har tid, tålamod samt viljan att rota i pcmiljö så finns det otroligt mkt man man vinna om man väljer PC.

Sen handlar det om pengar oxå givetvis, och jag lägger inte 25 000 kr på en dator när jag kan få jämbördigt för mindre än hälften, tekniken går framåt hela tiden och det blir billigare att tillverka samtidigt som hårdvaran blir bättre, iaf i teorin ;D

Skall du DJa med dator så duger en 15" Intel I5, 4gb ram gott och väl, framförllat om du har ett intel 3000 - 4000 grafikkort, då är det bortkastade pengar och köpa mer kraft som man inte kan utnyttja.

skall du lira musikvideo, då behöver du mer kraft, gärna en I7a, 8gb ram AMD "go" kort och en snabb hårddisk.

Du skall välja Generation 3 på processor, "Ivy Bridge" den är markant snabbare än "sandy" se till att datorn är utrustad med den, en ivy I5 är snabbare än en sandy I7, beroende på vad man lastar den med givetvis. den är mindre, alltså utvecklar den inte lika mkt värme och drar mindre ström.

Processor!

INTEL!, I3, I5, I7

Jag har lirat med traktor ute i skarpt läge med en I3a, 4gb och 500mb hårddisk, funkade ok, I5 är optimalt!

Operativsystem?

WINDOWS 7, inte 8, det är anpassat för pekskärmar och är värdelöst, personlig uppfattning.
    Se till att strömlinjeforma ditt OS så att du får det att göra dem sakerna du vill att det skall göra.

jag har haft besök utav killar när jag har spelat ute, som dyrt ångrat att dem köpt mac för 13-15000 kr när dem ser och hör resultatet från min dator, MEN, det är ju PC, jag hade PC innan, det hackade jämt, jaha, hackar det nu, här?,nääää, just det.

Köp en dator med bakgrundsbelyst tangentbord, jag kan inte understryka detta nog, ni kommer fatta varför ;D, stå och lira i mörker och sen skall söka musik, är inte lätt med en ficklampa i munnen, alt lampa vid sidan om.

Datormärken!

Asus - har minst felprocent jämför med dem andra märkena
    Sony - Kvalitet, dyrare, Vaioserien är väl beprövad sen många många år tillbaka, grymt bra skärmar, kommer med oled inom kort
    HP - Finns alla möjliga serier, störst utbud, bra kvalitet och olika prisbilder, grymt snygga och bekväma magnesiumchassin.

Hårddisk!

Skaffa SSD om du skall dja, det är som natt och dag, och 1500 kr för en 240gb är inga pengar om du ser till prestanda, har du plats för dubbla diskar, kör en "vanilj" 500gb -1TB och en SSD som du partitionerar upp, en för system, och flera för musik, och så använder du vaniljen för resten, som ett rent bibliotek, musik som du kanske inte spelar så ofta men ändå vill ha med dig.

RAM = Minne

Du klarar dig gott och väl på 4gb, några datorer säljs med 6 alt 8 gb oxå, men då krävs 64bit operativsystem, annars är det att strö pärlor för svin.

Skall du producera, skaffa ett bra ljudkort samt en DAW = Digital audio workstation, så du kan arbeta effektivt, finns dawar med inbyggt kort oxå, dock inte sådär värst bra, om du inte väljer 50 000 kr korten då vill säga ;D

Om du skall dja samt producera musik, så hade jag hellre köpt två datorer, då kan du sprida riskerna, inte så bra om datorn som du lirar med samt producerar rasar, kvällen innan gig, samtidigt som du skall leverera en demo senare i veckan.

Det beror lite på var man spelar oxå, men i basfrekventa nattklubbar så är det lätt att moderkorten alt hårddiskarna tar stryk och dör i förtid, så tänk på det.

Såhär hade jag lagt upp det.

Produktionsdator: HP / Asus - 15" Metallchassi, Bakrundsbelyst tangentbord, Intel Ivy i5, 8Gb, Intel 4000 grafik, 240 gb SSD / 1TB 5400 Rpm hårddisk, Ableton Live / Acid Pro / Cubase, DAW / Ljudkort (MOTU)

DJ Dator, HP / Asus / Sony - Intel Ivy I5 alt I7 15" Metallchassi, Bakrundsbelyst tangentbord, Intel Ivy i5, 8Gb / 16Gb, Intel 4000 / Amd "Go" (Beroende på om du skall lira musik / Video grafik, 240 gb SSD / 1TB 5400 Rpm hårddisk, Traktor 2 Pro / SSL

Kontroller:

Traktor 2 Pro - Denon MC 3000 / 6000 / Native instruments S2 /S4 / Vestax VCI 400
    Serato - Pioneer DDJ SX

Personligen så föredrar jag HP datorer, Har en I5 med 8gb ram minne och 240 gb SSD, Magnesium chassie och 15" skärm

Kör Traktor 2 Pro på en Denon MC 6000 kontroller allting funkar klockrent och det låter krispigt och klart om man nu lyssnar till hur mp3 låter, inget slår Wav alt CD då det gäller digitalt ljud, är det analogt så är det "VINYL" som gäller.

Lycka till!

/Martin (7an)

• Zoë London
  •  
  • #7 Måndagen den 28 januari 2013 kl 22:26

Tack 7an! Vilket lysande och kungligt svar!!

Nu tänker jag skriva ut ditt inlägg och spara i plånkan till shoppingrundan. Ska bara besluta mig för äpple eller päron först... :)

Pioneer DDJ SX, bra tips. Har S2 men funderar på att testa ngt annat. Men det är en annan historia...

1000 tack!

• 7an
  •  
  • #8 Tisdagen den 29 januari 2013 kl 02:26

Så lite så ;D

Tänk bara på att Pioneer DDJSX är till för Serato, precis som med Numark som har kommit ut med NS 7 mkII och den verkar mer stabil och dessutom mer genomtänkt och snygg än Pioneer, SX har en del problem oxå, kolla på youtube där kan man få mkt tips!

Om du nu har ambitionen att "växa" som dj så skall du fundera på en lösning "utan" dator, missupfatta mig rätt, kontroller är ypperliga på platser som kräver mobilitet, d.v.s mobila tillställningar, trånga djbås, privatfester och dyl.

Vill du lira på en klubb så är det större prylar som gäller, och då är det bäst om man kan dem innan man börjar spela, för det finns ingen krögare som vill betala för att du lär dig deras utrustning, utan man ställer kravet att du behärskar det med en gång.

Dem vanligaste spelarna du hittar ute och det är övergripande Pioneerm CDJ / DJM 350 "Urk", några har CDJ / DJM 400, enstaka CDJ 600 / 800 / DJM 800 mk2, CDJ 800 / DJM 1000 mk3, några har satsat på CDJ / DJM 850, 900 alt 2000. se det är den utrustningen ni behöver lära er!

Lycka till

/Martin

DJ Watch

Choco Canel (33 år)
Stockholms län / Stockholm

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan