Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Ska fria!! Hur fixar jag ljuseffekter till en låt! (Sida 1 av 1)

Ska fria!! Hur fixar jag ljuseffekter till en låt! 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Ljusstyrning » Ska fria!! Hur fixar jag ljuseffekter till en låt!

• dondanimal
  •  
  • #1 Fredagen den 8 mars 2013 kl 00:40

Ska fria!! Hur fixar jag ljuseffekter till en låt!

Tjena,
    Ny på forumet, men som rubriken säger så tänkter jag snart fria till min sambo. Jag har en låt som jag kommer sätta på (med mycket passande text).
    Min fråga/undran är om det på något sätt går att styra några ljuseffekter till denna låt. Låten börjar lite små-soft men kan nog sammanfattas som hyffsat högt tempo (runt 140-ish).
    Min tanke är såklart att jag sätter på låten och låter den spela ut - det är sen jag friar. Men under låten vill jag att det blir mer än ett vanligt spontandansande (ja det gör vi). Jag vill helt enkelt att det ska bli det där extra.

Går det att fixa med en PC (W8)? Tänker såklart att man behöver kontakta något ljus/disco-firma i staden och hyra grejer, men är det möjligt att styra - låt säga strobbar - till en endaste låt och sen "släcka ner"?

Har även en Numark MixTrack Pro och VirtualDJ PRO 7 om det kan hjälpa?

Nån som vet? Ge mig ett benchmark.. :)
    /D

• DJ_Emerald
  •  
  • #2 Söndagen den 10 mars 2013 kl 22:13

Du använder DMX för att styra ljus. Många ljuseffekter har inbyggd mikrofon och kan köras stand-alone, dvs ljudaktiverade och följer ljudet. Men det blir lätt väldigt rörligt.

Du behöver 4 saker...

1. Ljuseffekter med stöd för DMX-programmering (Ja, finns även strobbar med DMX)
    2. En DMX-kontroller för att programmera en ljusshow
    3. DMX-kabel (Ska inte förväxlas med XLR/Mikrofonkabel)
    4. Någon som kan programmera ljuset åt dig, för det är rätt så knepigt om man aldrig gjort det förr.

Om du vill använda PC så finns det exempelvis GrandMA on PC eller Martin Lightjockey... I bägge fallen krävs även där DMX-kompatibla ljuseffekter samt en speciell box som kodar om signalen från din dators USB till DMX.

Inlägg uppdaterat Söndagen den 10 mars 2013 kl 22:14

• stereosigge
  •  
  • #3 Söndagen den 24 mars 2013 kl 17:22

Finns program som du kan time-trigga tex strobbar så dom startar exakt rätt i låten!

DJ Watch

Choco Canel (33 år)
Stockholms län / Stockholm

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan