Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Skydda utrustning på studentflak [Tips önskas] (Sida 1 av 1)

Skydda utrustning på studentflak [Tips önskas] 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Semipro DJ's/pro DJ's » Skydda utrustning på studentflak [Tips önskas]

• DjKingfish
  •  
  • #1 Måndagen den 22 april 2013 kl 03:24

Skydda utrustning på studentflak [Tips önskas]

Tjo på er alla!

Vilket år! För ett lite mer än ett år sedan köpte jag min första riktiga mixer och satsade på allvar att komma in i dj yrket. Idag hoppar jag runt och mixar lite här och var och driver en mindre festfixarverksamhet med ljud och ljus! Skitkul!!
    Till sommaren blir första gången på ett studentflak och det innebär ju lite risker.

Detta är en återkommande fråga ser jag efter att ha letat runt lite. Många verkar gå på billigare
    prylar för ett sådant gig för att inte riskera för mycket. Den möjligheten har inte jag. Men hur är det med laptops?

Har alltså ett gig där jag skall mixa på flak till sommaren, och undrar om någon har praktiska tips på hur man skyddar utrustning på fiffiga sätt. Kommer köra med en mc-6000 och laptop i något vettigt hardcase. Laptopen är utrustad med SSD så vibrationer är inget problem. Dock vetja inte hurvida skärmen kommer stå öppen eller slå igen. Högtalare ingår med flaket så de är inhyrda som jag förstått så inte mitt problem (skönt).

Mina två farhågor är;
    Laptopens skärm flyger upp och ner?
    Vätska i utrustningen...(inte okej, minns ni Tiësto?)

Någon veteran som har ett par goda ord kanske ;-)

Har en ide på att ta en gammal låda och lägga på sidan och peta in hardcaset i, så mixerbordet och laptopen får liksom ett litet hus med solskydd på köpet. Tror ni det är en bra idé om man fäster den ordentligt?

Montera fast partytält mot regn? Är det en vettig idé?
    Det är ett lastbilsflak vi talar om.

• Ferronato
  •  
  • #2 Måndagen den 22 april 2013 kl 11:28

Har inte egen erfarenhet av att spela studentflak, däremot:
    Det tips jag kan ge dig är att det finns ett program till Mac som heter Insomnia (Har jag för mig).
    Med detta program kan du stänga av funktionen att datorn går i vila när locket stängs.

Vet ju varken om du har Mac eller om det var problemet du förutspådde, att datorn skulle försättas i vila, men det är vad jag har för dig!

• MaxHarryson
  •  
  • #3 Tisdagen den 23 april 2013 kl 18:05

DjKingfish skrev [visa]:
    Mina två farhågor är;
    Laptopens skärm flyger upp och ner?
    Vätska i utrustningen...(inte okej, minns ni Tiësto?)

Bygg någon typ av diskret ställning som gör att laptopskärmen inte flyger upp och ner kanske ?

Har ingen aning hur man ska lösa det andra

DJ Watch

Choco Canel (33 år)
Stockholms län / Stockholm

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015