DJ Portal lägger ner den 5:e oktober 2018. Fram till dess fungerar tjänsten som vanligt. Klicka för mer info.

Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Dags att lägga till en ny spelare/kontroll i utrustningen (Sida 1 av 1)

Dags att lägga till en ny spelare/kontroll i utrustningen 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Semipro DJ's/pro DJ's » Dags att lägga till en ny spelare/kontroll i utrustningen

• EBP
  •  
  • #1 Torsdagen den 27 juni 2013 kl 14:30

Dags att lägga till en ny spelare/kontroll i utrustningen

Nu har jag börjat fundera på om det inte är dags att skaffa mig en lite moderna dj-utrustning.
    Jag spelar en del på bröllop och andra privata fester så det är inga clubgig direkt. Just nu lirar jag fortfarande på cd men har som sagt börjat lura på något lite modernare. Tanken är väl att skaffa en stabil laptop (mac) och sen skaffa någon form av kontroll (har kollat på S4:an som gått ner rejält i pris sen den släpptes). Jag tror att detta skulle duga gott till mig men ni får gärna komma med egna idéer och tips!

• Hessler
  •  
  • #2 Fredagen den 28 juni 2013 kl 06:24

S4an är lockande med det priset men tyvärr håller den inte måttet i hårdvaran.
    Det är ingen vidare kvalite på grejerna helt enkelt.
    Vill du ha kvalite, kolla i första hand på Denon MC6000/MC3000
    men även på¨Numark som faktiskt gör riktigt bra grejer och även dom nyaste produkterna från Pioneer
    är bra, Pioneers tidigare är väldigt plastiga och jag tycker inte att dom är värda sitt pris.

Jag kör själv på MC6000 (som back up/när jag inte får plats) och tycker att den är byggd som en tanks.
    Dom jag känner som också har MC6000 är också väldigt nöjda.

http://www.ljudia.se/pa-dj-s82099/data-dj-c79404/denon-dn-mc6000-p461059/

//DJ Hessler

• 7an
  •  
  • #3 Tisdagen den 24 september 2013 kl 14:12

Har man inte råd med riktiga tabletops eller dubbelspelare så är Denon MC den 6000 / 3000 enda kontrollen jag skulle välja i nuläget!

• RichardBlanco
  •  
  • #4 Torsdagen den 10 oktober 2013 kl 04:19

jag tycker S4a spöar vilken typ av pioneer som helst. den är totalt överlägsen! den är ju skapad

Har spelat endel ute och på efterfester och har aldrig haft problem med s4an förutom. fast då har jag den i flightcase.

Inlägg uppdaterat Torsdagen den 10 oktober 2013 kl 04:20

• Hessler
  •  
  • #5 Torsdagen den 10 oktober 2013 kl 14:43

skrev [visa]: jag tycker S4a spöar vilken typ av pioneer som helst. den är totalt överlägsen! den är ju skapad

Har spelat endel ute och på efterfester och har aldrig haft problem med s4an förutom. fast då har jag den i flightcase.

Och hur många Pioneer, Denon och Numark controllers har du testat och jämfört med???

S4 har väldigt bra integration med Traktor där är den ganska överlägsen.

S4 har mycket sämre ljud än Denon MC6000/MC3000 Det är testat och bevisat av en nära vän till mig som blev chockad av hur dåligt S4 lät!

S4 har mycket sämre kvalite på all hårdvara!
    Hårdvara = komponenter, Ljudkort, potentiometrar (Vred och spakar) chassie.

Det tog mig ca 15sek att konstatera genom att känna på den och jag är van vid Denon/Pioneer
    som har en helt annan kvalité över lag.
    Känner också en person som fått byta ut sin S4 2ggr på 6 månader för att den gått sönder fysiskt!!!

Denon MC6000/SC3000 är lite krångligare att installera för man får göra ett par inställningar i Traktor men
    å andra sidan får ma en controller som är byggd som en tanks.
    En nära vän tappade sin i gatan (den var inte i case) En liten flis gick bort från plasten på sidan som man tar bort om man skall montera racksvinklar det är allt, den fungerade 100% och inget syntes!!!

Så det är nog tyvärr så att S4 inte spöar någonting någonstans!!! Utan mer är ett sätt för Native Instruments att tjäna en bra hacka genom att slänga ihop en controller med billigast möjliga komponenter och ta hutlöst betalt bara för att dom kan!

Dom nya S4 MkII verkar däremot bättre vad gäller komponenter men inte ljud!

Sedan tycker jag personligen inte att man skall satsa på något som kör på Traktor för jag TROR att Serato DJ är det som kommer att gälla inom tre år. Därför att ingen utom Native Instruments själva (S2 MkII och S4 MkII) har släppt några nya controllers till Traktor på Väldigt länge och det TROR jag beror på att Native Instruments vägrar att sammarbeta med någon annan.

Pioneer, Denon och Numark har alla tre släppt nya controllers och samtliga är Serato kontrollers.
    Förutom dessa tre är det inte många procent av marknaden kvar om man bortser från NI själva!

//DJ Hessler

• RichardBlanco
  •  
  • #6 Fredagen den 11 oktober 2013 kl 03:19

under mina år som dj har jag testat endel pioneer och numark (mindre denon) och visst kvalitetsmässigt kanske pioneer vinner.

Nu är det helt ointressant för mig om jag skulle kunna kasta mina spelare i backen utan problem (det r inte därför jag köper dom) men min traktor har varit med om en heel del och spelar med samma maskin utan ha behövt byta ut den. alla faders är fortfaande lika smidiga etc.

men rent funktionstmässigt och vad du får för pengarna är traktorn HELT överlägsen. Vad det gäller knobs och sånt vet jag inte vad du har för problem med men det finns iaf inställningar i traktorn som gör att du kan ställa in dina knobs att återge samma balanser som DJM 600,800 och xone. testa det om du inte lyckas spela med den. Senvill jag inte påstå att den är mycket eller mindre plastigare pioneers respetivektive.

jag iaf tillräckligt trygg att säga att jag skulle kunna kicka ditt ass med min s4 :) när och varsomhelst :)

l

Inlägg uppdaterat Fredagen den 11 oktober 2013 kl 03:22

• 7an
  •  
  • #7 Lördagen den 19 oktober 2013 kl 12:27

Hahah tillåt mig småle, det är underbart att höra tangentbordskrigare vara så kaxiga och sturska, det är väl inte svårt när du har syncen och datorn som backup.

Släng upp ett par CDJ 1000 så skall jag sparka röven av dig!

Kolla mig jag er cool jag har en dator och en kontroll ,jag vara cheejay!

S4an suger, och det gör förmodligen du oxå!

Traktor duger, inte mer, det är ett program anpassat för radiostationer och mobila djs, inget annat.
    att utvecklingen har tett sig så som den gör kan vi tacka pirat och svenska husmaffian för!

Tack som fan för att ni sabbar hela scenen med värdelös massproducerad dynga och usel ljudkvalitet

Dagens DJs är inte och kommer aldrig att vara den bastion för musiken som vi var förr, den saken är biff med rå lök, nu om någonsin behövs genuina och kunniga personer som vet hur en slipsten skall dras, och inte faller för massmedialt dravel eller BULLSHIT!

Enda anledningen varför Native Instruments kommer att överleva är för att dem är mångsidiga och dj sidan är inte deras största födkrok, det är digitala instrument och bibliotek, S4 mk2 = hahaha fan vilket skämt!, färgglad julgran, passar ju bra nu, skall nog köpa ett par och antingen lägga i öppna spisen eller ha i granen, för dja på dem kan man inte!

Inlägg uppdaterat Lördagen den 19 oktober 2013 kl 12:38

• RichardBlanco
  •  
  • #8 Tisdagen den 22 oktober 2013 kl 13:17

hehe, det är bara att le :)

sync? :)

avisst, släng upp 3 st och visa mig.

Om s4an nu suger så mkt som du och din kompis påstår så förklara gärna varför svenska techno gurun nima khak och nihad tule kört s4an/x1 på spelningar och att folk använder den på event som Awakenings (www.awakenings.nl) som är utsett till världens bästa technofest av adam beyer (som dessutom varit resident där i 15 år ungefär)

förklara då varför dom inte kör med din "tanks"

varför ser man s4an ALLRA mest ute i klubbscenen när folk kör med controllers?

hur många jämnförelse reviews finns det inte som antyder detta ? jo endel! förutom din review utefter vad din polare har sagt........

Inlägg uppdaterat Tisdagen den 22 oktober 2013 kl 13:25

• Hessler
  •  
  • #9 Tisdagen den 22 oktober 2013 kl 14:52

Läs:

http://www.denondjforums.com/forums/viewtopic.php?f=55&t=13519

Sökning på google
    "Traktor S4 problems"
    Ungefär 753 000 resultat (0,33 sekunder)

Denon MC6000 problems
    Ungefär 40 200 resultat (0,31 sekunder)

Kanske också säger en del ??

• RichardBlanco
  •  
  • #10 Tisdagen den 22 oktober 2013 kl 17:47

kul att du tar till google statistik :) det får MIG att småle eftersom jag jobbar som adwordskonsult så vet jag en hel del om statistik och hur man kan tyda resultaten. statistiken du kommer med tyder bara att fler skriver om traktor s4 än denom pga att den förmodligen fler som har den. Men det vet du nog förmodligen vi detta läget.

att denom har mear features och ingångar än traktor s2 s4 är som att jämnföra behringers djm800 kopia och påpeka att den är bättre. funkar inte så min vän

låt mig hjälpa dig med objektiva recensioner så du kanske förstår hur man gör val i den verkliga världen för att skilja på bra och dåligt

NI Kontrol S4 and Denon DN-MC6000
    http://www.youtube.com/watch?v=o9XQq0LCJeo

Pioneer DDJ-T1 vs Native Inst. Kontrol S4 vs Denon DN-MC6000
    http://www.youtube.com/watch?v=-2TO9nvCgw0

• 7an
  •  
  • #11 Onsdagen den 23 oktober 2013 kl 03:54

VARFÖR?

För att nattklubbar och arrangörer är så in i helvete snåla, både per och jag har mer prylar hemma än vad dem flesta svenskar klubbar någonsin kommer att ha, det är en SORGLIG fakta.

Jag har spelat på "inneställen" där ljudanläggningen är +20 år, drivs fortfarande med Lab 1000 steg från 90talet, Denon 4500 cdspelare, och djm 600 bord.

Jag har även lirat på ställen, "några" som faktiskt fattat galoppen och dragit arslet in i 2000talet som skaffat 2000 eller 900 spelare, och 800/ 900 / 2000, dock står djs och spelar mp3 på anläggningar för miljoner!

Men dessa är en minoritet.

Konsult?

Nu tillåt mig att le, för det kan innebära precis vad som helst, hahahha, sitta i telefon hela dagarna och ringa och jaga folk från ett callcenter till exempel.

Om inte du har fattat galoppen så är det såhär, när man köper en Ass4 så får man med mjukvara, innan var den rätt dyr, nu kostar den 500 spänn eller nått, alltså slog NI stort med en gång, nog för att deras hårdvara är undermålig, men ändå du fick mjukvaran med, ok

Denon, pioneer, numark, skickade med en LE version, som iofs lätt går att låsa upp, men hårdvaran är inte 100% ur kartongen.

Det är Ass4an, är man lat. okunnig "hahahah dj okunnig" eller bekväm, snål så köper man 4an

Vill man däremot, ha bra kontroll, suverän ljudkvalitet och framförallt byggkvalitet, så väljer man MC 6000, Pioneer har lite sämre kvalitet på sina produkter, jag hade t ex mkt hellre valt Numark NS 7 Mk 2, då den är strået vassare än t ex DDJ SX eller DDJ SR.

Vad jag menar med lazy har inget med kompetensen att göra, eller ju, för var man kompetent så hade man inte valt essfyra.

Det är inget snack att dj "yrket" har gått rätt ned i holken.

På 70-80 talet, så brann djs för sin musik, man grävde och köpte vinyler för att det var kul, spännande och exotiskt. Sen kom 90 talet med CD 44100 Hz eller till och med SACD, dock förlorade det formatet dels för att det var mkt dyrare, klaaart mkt bättre ljud, men inget som massan ville ha. skit samma, ändå spelade vi originalskivor med bästa möjliga ljudkvalitet, som dessutom studios och bolag la ned tid på att mixa och mastera, för det fanns fortfarande pengar att tjäna.

Vad spelar man idag?

Mp3, d.v.s 10% utav en originallåt i wav eller aiff format, kom sen inte och säg att kvaliteten är jämlika
    det har tagit lång tid att inse, men jag är den första till att erkänna detta. och faktum är att Per har haft rätt genom alla år.

Mp3 suger.

Därför min kära leende dj har du såpass stor utbredning på varför många väljer en dator och en essfyra

Jag köpte en samling Wav via beatport, kostade mig 400 kr för 22 låtar, i min skivcaste med original har jag över 20 000 låtar, varav 10 000 rena klubbmixar, från 2000-2012, skall du köpa dessa får du punga ut med mer än 150 000 kr, om du hittar dem vill säga.

Men du kan hitta mkt "GRATIS" och behöver inte betala en krona, så varför betala när du kan får det gratis?

Jo för kvaliteten suger, och med en essfyra så förhöjer du förvisso volymen men försämrar kvaliteten som du spelar för dina gäster.

Folk är så jävla fel ute då det gäller sina egna sinnen, man ser rakt fram och åt sidorna, men hörseln kan uppfatta 360 grader.

Skall ni spela högt, se då till att göra det med bästa kvaliteten ni kan uppnå, visst det kosta pengar, men hallå det är inte GRATIS att vara dj!

Ni hör kanske ingen skillnad på er överkompenserade dansmusik, men prova klassik eller rockmusik, bara som ett experiment, jag lovar er att ni ALDRIG kommer spela en enda mp3 mer i hela ert liv.

Jämför bara 128kbps, 192kbps , vilket iofs låter bättre än 320, och sen flac, wav eller aiff

Sen att bara leta låtar, tar tid, men det är en känsla när man hittar något som kanske alla andra har glömt bort.

http://www.youtube.com/watch?v=MxhtIbK-Dqc

http://www.youtube.com/watch?v=-5USZQ97l9s

Respekterar man ljudet och sin publik så bryr man sig.

Skiter man i alltihop, ja köp en essfyra och spela mp3, just saying!

LOSSLES, BEACUSE YOU ARE WORTH IT!

Inlägg uppdaterat Onsdagen den 23 oktober 2013 kl 04:02

• RichardBlanco
  •  
  • #12 Onsdagen den 23 oktober 2013 kl 15:16

ja... du jag vet inte vad ja ska tycka om din lilla historia med pioneer cd spelare ,spela ute, din samling klubbmixar och utlägg om kvaliteten mellan rock och dansmusik vs mp3 wav. Du verkar inte ha alla hästar i hagen, så jag tror att fortsätta föra en debatt är omöjligt då du snackar om helt andra saker än ämnet (vilket är förståeligt i dn situation)

Det tråkiga är att du har en samling på 20.000 låtar varav tio är rena klubbmixar av en radioversion ( jag tror inte du behöver lägga så mkt tid på att leta låtar som folk har glömt bort )

gällande traktor och denom så har din kära favorit så mycket mer features och gadgets så den är väl mer till okunniga som behöver hjälp att spela fler än 2 låtar samtidigt UTAN SYNC :)

iom att du spelar på prylar som faktist är bra riktigt bra grejer ( ja du har ju lagt ner pengar) MEN endå så spelar du dina låtar 3 minuter + samt att du kör på 2 cd spelare (jag är helt 100. på det) så kom inte snacka kunnig eller okunnig. för när det kommer till dansmusik har du inte en ärlig chans.

till TS: kolla reviews på bra kontroller, på nätet youtube och dj-tidningar innan du tar in personliga åsikter från andra innan du köper nåt.

Inlägg uppdaterat Onsdagen den 23 oktober 2013 kl 17:51

• 7an
  •  
  • #13 Torsdagen den 24 oktober 2013 kl 07:44

hahaha, stackars pojk!

Håll du dig till sovrummet och sina efterfester och låt proffsen sköta resten, du har inte en jävla aning om vad jag har för musik och inte. jag har varit med i promopooler sen slutet av 90 talet, och mkt musik som jag har har inte ens spelats i sverige på dem svennebanan hak du hänger och dregglar på

Radioversioner, hahah, fy fan vad patetiskt.

You think you are the best and the worst, and you are your own enemy, tänk över det ich lägg ned diskussionen, för du kommer inte någonstans, inte ens ut ur sovrummet, om du inte lirar gratis som alla andra "nybörjare"

Dansmusik, eller hur!

Antar du ¨syftar EDM, synd vi andra lirar nämligen EM

Ta och titta på den här så kanske du lär dig vad djn innebär, både vad det gäller respekt och kompetens.

http://www.youtube.com/watch?v=-5USZQ97l9s&list=TL98PJ7kcbxVWTFKEdIwRkdlXZCMZS_ZNu

Det var länge sedan jag skriver något sådant här, men jag har inte tid med idioter längre, ni vill inte lyssna, och ni vill inte lära er. SO

Have a nice day, now fuck off!

Inlägg uppdaterat Torsdagen den 24 oktober 2013 kl 07:49

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan