Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

bör nästa insköp vara ett par studiomonitorer?  (Sida 1 av 1)

bör nästa insköp vara ett par studiomonitorer?  
 (Sida 1 av 1)

Forum » Nybörjar djs » bör nästa insköp vara ett par studiomonitorer?

• drond
  •  
  • #1 Onsdagen den 14 oktober 2015 kl 16:08

bör nästa insköp vara ett par studiomonitorer?

Då har man skaffat ett par 1210:or, lånat hem en gammal gemini-mixer samt investerat i ett drös vinylskivor. So far so good. För att göra grannarna glada använder ja ett gammalt 5.1 hemmabiosystem och kvaliteten på ljudet där är inte det bästa. Dj-hörlurar har jag inga av ännu.

Så vad borde jag inventera i härnäst tycker du som läser detta? Själv så skulle jag nog satsa i ett par Studiomonitorer. Detta p.g.a så som jag har det nu kommer inte hålla i längden eller på tvären. Det skorrar och låter rögad ål, synnerligen när jag försöker mixa. Att skaffa ett par fancy dj-lurar kan jag vänta med ett tag till med, i alla fall om jag ska tro på de jag känner som kan sina saker. Mixer har jag lånat av en bekant, visserligen en som "sjungit på sista versen" ett bra tag nu men till att stå hemma och lära sig beatmixa med fungerar den bra till.

Så nu när du läst min motivering till varför jag borde skaffa ett par studiomonitorer så hopars jag att även du är inne på samma spår. Om inte, kan du motivera i varför?

Så om vi tar och börjar snacka studiomonitorer. Först och främst i vilken prisklass bör man komma upp i för att få ett par bra sådana? Jag sa inte "bäst" eller "bättre" utan "bra" för att förtydliga det hela.

Har tidigare pratat med en försäljare (som ej jobbar kvar där numera, vilket jag tycker är synd) på en musikaffär i Malmö som först demonstrerade ett par monitor som skulle gå på över 10 000 för ett par men där sa min budget samma sak som Luke Skywalker sa när han fick reda på vem som var hans far (nämligen "Nooooooooooooooooooooo!!!") och där med lade jag aldrig på minnet vad dom hette. Som andra alternativ demonstrerades ett par andra som var versionen lite mindre än de tidigare nämligen ett par EVE Audio SC205 och dessa skulle gå på ca 7500 för ett par, men min budget är inte riktigt med på notorna än.

Är detta normala summer vi talar om för att par bra studiomonitorer? Ska jag gå ner snäppet som kommer innan "bra" och köpa ett par billigare men "helt ok" studiomonitor? Och i så fall vilka? Eller ska jag på något sätt fixa ihop min ekonomi och köpa EVE Audio SC205 monitorerna (eller motsvarande)?

DJ Watch

Choco Canel (33 år)
Stockholms län / Stockholm

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista

av DjFrex för 3 år sedan

Current favorites, June 2015

av Lugg för 3 år sedan