Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Att vara DJ eller att få spela musiken man vill?  (Sida 1 av 1)

Att vara DJ eller att få spela musiken man vill?  
 (Sida 1 av 1)

Forum » Semipro DJ's/pro DJ's » Att vara DJ eller att få spela musiken man vill?

• DMT
  •  
  • #1 Onsdagen den 28 oktober 2015 kl 17:41

Att vara DJ eller att få spela musiken man vill?

Hej!
    Först och främst vill jag varna känsliga läsare med att detta inlägg kommer bli långt..
    Det kommer säkert innehålla upprepningar och förtydliganden som återkommer men det gör jag av anledningen att jag ska slippa eventuella missförstånd. Läs gärna hela inlägget och ta din tid när du svarar.
    Det här handlar egentligen inte så mycket om det tekniska utan mer om musik och DJ:ing som filosofi.

Så.

Jag är musiker sedan långt tid tillbaka (Sångare/gitarrist) och bestämde mig för snart 10 år sedan jag fick mitt nya kall. Jag älskar att höra bra musik på hög volym och min enda möjlighet var att gå runt med mina hörlurar. Jag har superschysst hifi-system hemma, men bor i en lägenhet, och med en flickvän som precis som jag, också älskar musik men har större respekt för grannarna än jag har.
    Jag har under mina år som musiker samlat på mig fantastisk musik, och jag tänkte att jag som DJ, spela det jag tycker är världens bästa låtar inför massa människor som tycker precis som jag.
    Det var mina argument och dom håller jag faktiskt fortfarande fast vid.

Så jag införskaffade en ganska medioker första utrustning. Kändes noobit att köpa på sig värsta grejerna för att sen tappa lust/ork efter några månader.
    Jag satte helt enkelt i gång med att lära mig hantverket.
    Köpte en jäkla massa musik, och/eller rippade från kassar och åter kassar med cd skivor som fanns att köpa billigt. Sedan kom sortering, i genre och stil. Sedan lära mig låtarna. Uppbyggnad och känsla
    Därefter, beatmix, EQ, Effekter m.m
    Efter cirka ett år började jag så smått att ta lite noobtillfällen. Egna fester, Kompisars fester.
    Jag hade vid den tiden ett bibliotek på runt 15.000 låtar. Jag valde att vara så bred som möjligt.
    50-tal till nutid. Partyhits till Rock, Elektroniskt, mainstrem och smalt.
    I början var det nervöst. Skulle mixarna sitta lika bra som dom gjorde hemma? tänk om något pajade, m.m
    Men nervositeten släppte och jag började också fatta vad som gick hem och inte.
    Men det var här jag någonstans började förstå vad det handlade om.
    Jag spelade på några uteställen i stockholm varvat med 30-40-50 års fester. Kickoffer, Bröllop, modevisningar
    Sakta men säkert började jag skära ner på mitt bibliotek.
    Varför ha kvar Millas Mirakel med "rytmen av ett regn" När jag inte gillar den, aldrig får önskningar på den och kan spela något annat i 80-tals genren som är mycket bättre.
    Så mina crates minskade från 15.000 låtar till kanske 10.000. Jag blev bättre och bättre, men i takt med att jag blev säkrare började jag känna att jag sällan spelade musik som jag själv gillade.
    Visst. "Sexmachine" är en bra låt och går hem bland folk men när man spelat den 150 gånger så är det inte lika kul längre. Jag är inget större fan av mainstream pop och fann mig flera gånger sittandes kvällen före, köpa låtar som jag genom att kolla top 20, förstod var inne. Folk kom fram gång på gång och ville höra hitsen vilket gav mig insikten om att hur "folk" fungerar.
    Dom flesta är inte lika intresserade av musik som jag eller ens i närheten. När man frågar vad dom gillar, säger dom att dom lyssnar på mix megapol eller radiohits. Det betyder ju att dom pratar om musik som en färskvara och det är precis tvärtemot på hur jag ser på musik.
    Eller så gillar dom "gammal" musik av nostalgiska skäl och vill dansa till något dom gillade när dom var yngre. Jag inget problem med den typen av människor. Dom vill höra gammal hip-hop. Visst. Då plockar jag fram gamla guldspår från den tiden. Jag tycker det är bra, dom tycker det är bra. Win-win.
    Det jag har problem med är den första typen av människor som egentligen inte är intresserade av musik.

Nu förra helgen spelar jag på en privat företagsfest.
    Jag har värmt upp med lite schysst tung soul och folk står i baren och kvällen känns riktigt bra.
    En kvinna i 50-års åldern kommer fram och säger
    -spela det senaste med Avicci.
    Jag frågar om det är någon speciell låt hon vill höra?
    -Nej, spela det senaste, det blir bra.

Hade hon sagt - Spela avicci
    enbart hade det inte varit konstigt.

Jag sa att jag skulle gå över till dansmusik om ett tag och hon kom tillbaka och tyckte jag spelade
    gammal musik som fick henne att känna sig gammal. Hon ville höra ny och modern dansmusik.
    Visst.
    Så jag börjar köra lite Jamie XX, Fourtet.
    Under dom låtarna får jag säkert 3 olika mobiler framför mitt ansikte med önskningar om:
    Hasse kvinnaböske - Guld och gröna skogar
    orkar inte ens googla vad dom heter - Groupie

Jag tänker att det hade varit bättre om någon satt på spotify med crossfadern på 20-topplistan och bara låtit det gå. Folk hade fått det dom velat då.

Jag har inte dom här låtarna. Jag skulle kunna haft dom och spelat dom, för jag gjorde det i början av min karriär. Men jag försöker ju tänka på varför jag började att DJ:a och tycker att det är en förolämpning att spela sådan musik när det finns så mycket bättre musik.

Min fråga är egentligen: WTF?

Hur gör ni? Jag får ju nya spelningar på grund av att jag är duktig, trevlig och spelar den musiken dom vill ha men samtidigt biter jag mig själv i foten och det gör så jävla ont om ni förstår vad jag menar.
    Ska jag stå där sur och säga att jag inte tar önskningar, eller säga visst, absolut, och sen aldrig spela skiten även om samma person kommit fram 5 gånger.
    -Kom igen! Alla gillar ju Björn Rosenström. Spela den med yxan!

Jag gillar mycket musik. När det kommer till dansgolvet gillar jag soul, hip-hop, elektroniskt inom IDM
    Även lite etniskt brasiliansk tycker jag svänger som fan.

Ska jag helt enkelt se mina gigs som kommersiella och finna mig i det, och söka spelningar på egen hand där jag helt enkelt inte förväntas något av mig?
    Jag spelade för några år sedan under en säsong i en Hotellbar på ett fint hotell i dom franska alperna. Hade det inte varit för att jag var tvungen att spela på väldigt låg volym så tycker jag fortfarande att det var en fantastiskt tid. Jag spelade precis vad jag ville och skapade under säsongen en intigritet som DJ där folk fattade vilken typ av musik jag spelade och kom för att lyssna på just den musiken.

Jag förstår ju att det är annorlunda om du har klubb, festival eller liknande. Dit kommer folk för att dansa och så länge det svänger och känslan på golvet är bra, spelar det ingen roll för Johanna om hon inte känner igen en enda låt under sin utekväll. Hon dansar, kanske rökt en fet innan och mår jävligt bra med sina vänner.
    Jag nämnde att jag också jobbar som Sångare och gitarrist. Jag spelar också mycket för företag, Lounge, mingel m.m. Jag har skapat ett rätt elektroniskt sound i min setup och får mycket spelningar och nästan aldrig någon som kommer fram och önskar Ebba grön. Dom respekterar mig som musiker, ser att jag håller på att göra ett konstverk och gillar det. Där funkar det

Jag tjänar helt ok som DJ men det handlar inte om det. Jag skulle kunna spela för mycket mindre om jag bara fick spela min egen skit på mitt sätt, precis som jag hade tänkt från början.
    Nu kan jag hantverket men har fastnat detta mönster.

No offense till er som spelar/gillar/producerar kommersiell musik/house men det är inte min kopp te och precis som ni kanske inte tycker Antonio Carlos Jobim svänger så tycker vi olika. Det är bara så det är.

Jag hoppas verkligen på den här tråden.

Skriv, långt som kort.

/DMT

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista