Välkommen till DJ Portal, Sveriges största site för deejays och folk som söker deejays till bröllop!

Vad gäller nuförtiden utrustningsmässigt sett ? (Sida 1 av 1)

Vad gäller nuförtiden utrustningsmässigt sett ? 
 (Sida 1 av 1)

Forum » Nybörjar djs » Vad gäller nuförtiden utrustningsmässigt sett ?

• Dj Robbe
  •  
  • #1 Fredagen den 1 januari 2016 kl 19:21

Vad gäller nuförtiden utrustningsmässigt sett ?

Jockade mkt på slutet utav 80talet och några år in på 90talet flera krogar/Clubbar/fester i Sthlm. La av innan CD:n dök upp. Har nu köpt en Mixtrack Pro 3 med Serano intro DJ(för hemmabruk)
    Vad gäller nu om man skulle bli erbjuden att spela på ett ställe ?
    Tar man med sin controller ? Endast sin dator och kopplar upp ?
    Hur säker är en laptop vid spelning ute ? Craschar den är man rökt ? Finns nått backupp system ?
    Eller är det endast hårddiskar som gäller och man pluggar i en USB eller liknande ?
    Finns DMC Kvar ? eller är det andra kanaler för nya releaser som gäller ?

Med vänlig hälsning R

• udda1
  •  
  • #2 Söndagen den 10 januari 2016 kl 19:01

Tjena robbe!
    Välkommen tillbaka till Dj'andet!

Det handlar mycket om vad man tycker passar bäst individuellt.

Beror helt på vad det är för ställe du ska spela på, de flesta uteställen brukar ha egen setup men kommer låta dig ta med dina egna grejer ifall du känner dig bekvämare med dem.
    Du kan för det mesta välja att köra via datorn i nåt program (typ serato, traktor osv) eller köra CD/USB direkt i spelarna
    Laptop kan vara säkert beror helt på hur bra prestanda din dator har.

Du borde alltså kunna ta med din mixtrack pro 3 ifall du känner dig bekväm med det.
    Annars så kan du lägga över musiken på USB och lira på ställets utrustning om dem har någon.
    I så fall finns pioneer rekordbox så kan du förbereda låtarna i förväg om du känner för det.

Min standard setup för att spela ute och om jag måste ta med egna saker är:
    2cdj's som jag kopplar till datorn och kör via traktor,
    ifrån datorn har jag traktor audio 2 som skickar musiken ifrån datorn till två kanaler på mixern.
    Har även med all musik på USB ifall att datorn skulle lägga ner utav någon anledning som en backup. Har dock aldrig behövts.
    Är det ett riktigt stort gig har jag även med en midi controller ( numark mixtrack quad) men har aldrig ens behövt packa upp den och tvivlar på att jag någonsin kommer behöva det.

• Dj Robbe
  •  
  • #3 Måndagen den 11 januari 2016 kl 16:51

Hej Hej

Har testat med serato intro och tyvärr är det för hög latency på ljudkortet 2ms, vet inte om det beror på att datorn har några år på nacken. Man känner att det laggar vid tex scratch. Sedan hänger sig ibland mjukvaran när pitchen används så det känns inte jättestabilt. Skulle vilja testa Virtual Dj men jag undrar om det finns nån trial för 8:an som har stöd inbyggt för mixtrackpro. Forskar vidare i ämnet

Med vänlig hälsning R

• Hessler
  •  
  • #4 Onsdagen den 6 april 2016 kl 01:09

Hej!

Det som gäller är Pioneer CDJ 2000 Nexus / Nexus 2 och USB minne alt dator
    Rekordbox mjukvaran kan laddas ner kostnadsfritt och kan uppgraderas till att bli som vilken mjukvara som helst med lägsta latencyn på marknaden.
    PC gäller inte utan det skall finnas ett äpple på datorn och då gör det inget om den har några år på nacken, den är fortfarande mycket bättre än en ny Wirusburk Om du frågar mig.
    Skall man in i kontrollerträsket är det Pioneer som gäller även där och Serato DJ
    Men nyligen släppte Pioneer ett par kontrollers som funkar med deras Rekordbox DJ
    så det borde vara det bästa alt. eftersom man då kan ha en sådan hemma och spela med sitt musikbibliotek på dom ställen som har pioneerspelare/mixer utan att man behöver ta med sin egna......

Själv kör jag med Pioneer CDJ2000Nexus2/DJM900Nexus2 och en Kontroller Pioneer XDJ RX
    som jag varmt rekommenderar

Smakar det så kostar det tyvärr men det finns inga genvägar till det perfekta ljudet som en vis man sa ;-)

Med vänlig hälsning,
    DJ Hessler
    www.djhessler.se

DJ Watch

Dj A-baz (34 år)
Stockholms län / Sundbyberg

Topplistor

V21

av DJ Thorbjörn för 2 år sedan

Justin C - Elvin ( Original Mix )

av justin ckmk för 2 år sedan

Sommarlista