Recension Numark Axis-8

Recensioner CD-Spelare
 Numark Axis-8

Recenserad av DJ Raygun
2002-01-07
Idag finns det många tillverkare av CD Spelare på marknaden. Det spottas ut nya versioner och det tar inte lång tid innan spelaren man köpt försvunnit från marknaden och har ersatts av en ny häftigare modell med nya funktioner. Själv tycker jag väl att det finns en handfull märken som lämpar sig bäst för oss professionella discjockey’s. Ett enkelt sätt att hitta de mer kvalitativa spelarna är att leta efter de mer nyskapande företagen på marknaden, dvs de som kommer med helt nya funktioner och ny design. Bland dessa företag har Numark helt klart en ledande position idag.

Axis 8 är ett bra exempel på nyskapande i form av design och funktioner. På denna enkel CD-spelare har man helt klart satsat hårt på design. Detta är den första CD spelare som har ett formgjutet chassi i metall. Axis 8 känns mycket robust och är en fröjd för ögat. Bara för att man satsat hårt på designen betyder det inte att man har glömt bort funktionerna. Denna spelare är fylld av funktioner av hög kvalitet men känns ändå ren och användarvänlig.

Det skall nämnas att jag själv normalt spelar på andra märken än Numark, och hade innan denna test i bakhuvudet att det skulle vara jobbigt att behöva använda sig av flera knapptryckningar för att cue:a låten. I denna fråga hade jag faktiskt (till min förvåning och lycka) helt fel! Det enda du behöver göra är att leta upp din cuepunkt och trycka på ”Pause”, sedan är det bara att tuta och köra! För att hoppa tillbaka till din cuepunkt använder du dig sedan av cue-knappen. För dig som vill förlyssna låten utan att behöva trycka på ”Play” (som på t.ex Pioneer) går detta alldeles utmärkt, det är bara att hålla ”Cue-knappen” nedtryckt så länge som du vill lyssna. När du har valt din cuepunkt så har du möjlighet att scratcha på denna punkt, utan att behöva välja effekten ”Scratch”. Släpper du jogg-ratten när du scratchar så stannar CD:n som på en ”död” skivspelare. På Axis 8 kan du även välja om du vill ha samma sökfunktion som på t.ex Denon, dvs att CD:n stammar/hackar sig fram.

Du hoppar fram till nästa låt med hjälp av en ”track” ratt, vilket gör det enkelt och snabbt att hoppa fram på en CD med många spår. Spola gör du genom att trycka ner ”track” knappen och sedan vrida på jogg-ratten. Kanske lite omständigt men det går faktiskt förvånansvärt snabbt och blir enkelt efter att ha gjort det ett par gånger. En funktion som jag själv använder mig mycket av, då man inte alltid har 100% koll på alla låtar man spelar, är att jag till och börja med ställer in min cuepunkt. Efter detta vill jag spola fram i låten och leta efter eventuella breaks och mix-partier. På Denon t.ex. fungerar inte detta då den ställer om cuepunkten när du spolar. Axis 8 klarar detta fin fint, så jag hinner i lugn och ro lyssna igenom mina låtar för att sedan trycka på cue så att den hoppar tillbaka till min startpunkt.

Time
Axis 8 kan visa dig tiden på 3 olika sätt. 1. Displayen börjar från noll och räknar uppåt. 2. Displayen börjar från låtens totala tid och räknar ner till noll (att föredra). 3. Du kan till sist se hur långt det är kvar på hela skivan (räknar ner). Du kan också se på displayen i form av en stapel hur mycket du har kvar på låten. Med ”single” knappen väljer du om du vill att CD:n skall stanna efter varje låt eller om du vill att den skall spela igenom en hel CD.

Pitch/Master Tempo
Du har en lång och skön pitchregel (10 cm) med klick på noll som du kan ställa till 6%, 12%, 25% eller 100%. Om du har valt 100% på pitchen och drar den till maximalt minus så stannar CD:n precis som på en skivspelare (och startar självklart igen om du drar den uppåt). Du ser hela tiden i displayen hur mycket i % du pictchar upp och ner. Pitchbend kan användas på två olika sätt. Antingen använder du + och – knapparna eller så puttar du på eller saktar ner med hjälp av jogg-ratten precis som på en skivspelare. Med hjälp av Master Tempo knappen kan du höja och sänka hastigheten på en låt utan att ändra tonhöjden. Detta fungerar som på alla CD spelare perfekt på när du pitchar +, men låter burkigt när du pitchar för mycket minus.

BPM räknare
Axis 8 räknar automatiskt ut BPM på dina låtar, det går dessutom snabbt och är förhållandevis stabilt. Skulle du av någon anledning inte lita på CD spelarens BPM räknare så finns det en ”BPM” knapp där du själv kan slå i takt till musiken och få BPM uträknat därefter. Själv föredrar jag nog att använda mig av tekniken. Jag rekommenderar att man framför allt använder sig av räknaren för att snabbt matcha sina BPM någorlunda för att sedan använda sin taktkänsla för att göra finjusteringarna.

Effekter
Axis 8 har tolv olika effekter med “Hold” funktion för att spara din effekt-inställning. Alla effekter ändrar du karaktär på genom att snurra på jogg-ratten.

Scratch: Detta är faktiskt en scratch funktion av hög kaliber. Det är lätt att scratcha på jogg-ratten och det svajar inte, det fungerar helt perfekt helt enkelt! Till skillnad mot när du scratchar på din cuepunkt som jag beskrivit ovan så fungerar effekt-scratchen så att om du släpper jogg-ratten under scratchningen så fortsätter skivan att gå som på en ”levande” skivspelare.
Phaze: Filter liknande effekt som ger dig ett flygplans-liknande burkigt ljud.
Sonar: Rätt lik “Phaze” men med något annan karaktär.
A.D.: Effekt för att tillföra distortion.
Echo: Tillför eko.
Chop: Hackar upp (transformar) din låt i 1, 2, 4, 8, 16, 32 eller 64:e delar. Det går även bra att hacka upp ännu mer för att få en rätt häftig effekt.
Isolate: Isolatorn är helt klart den mest användbara effekten enligt mig. Denna filter liknande effekt tar bort basen (eller diskanten) på ditt spår (som en ”rotary Kill”). Perfekt när mixen börjar gå i otakt.
Reverse: Genom att trycka ner denna knapp så spelar Axis 8 din låt baklänges. Trycker du på ”Reverse” knappen igen så börjar den spela framåt igen från det ställe den hunnit till.
Slide: Höjer tonarten/hastigheten så att du får det att låta som Kalle Anka eller tvärt om, fungerar ungefär som att du stannar eller skjuter på en skivspelare.
Pan: Panorerar din musik, dvs musiken byter mellan höger och vänster kanal.
Kill: Killer effekten är snarlik med ”Isolate” och jag kan inte riktigt höra någon skillnad.
Bleep: En sorts reverse funktion som spelar ett stycke baklänges.

Editerbara Loopar
Axis 8 har 2 loopar med hot starts för stuttereffekt. Looparna är editerbara och kan sättas i väntläge. Normalt brukar jag själv inte använda mig av loopar men jag kan lova att det är lätt. Första försöket blev helt perfekt!

Övrigt
Axis 8 är en frontmatad enkel CD spelare med släde. Den har stora och lättanvända knappar, och inte en massa invecklade funktioner som man inte förstår sig på. Robust konstruktion, snygg design och användbara funktioner gör detta till ett självklart alternativ när du skall välja en professionell CD-spelare. Den smala designen av CD-spelarna är ett plus då en mindre case är att föredra om man jobbar mobilt (tar ju även mindre plats på nattklubben).

Specifikationer
Spänning: 230V/50Hz
Anti-Shock: 48 sek
Mått: 355 x 216 x 101 mm
Frekvensomfång: 20Hz – 20 kHz
Instant Start: max 0.01 sek
Jog-ratt: 13 cm diam
Power-knapp: Sitter på baksidan
Eject-knappen:Reagerar endast om CD:n är pausad
Färg: Silver (topp/skal), svart underdel
Autofader-start: Ja
Digital utgång: Coaxial
Close protection: 30 sek
S/N ratio (IHF-A): 94dB
Short access time: max 1.7 sek (nästa låt)

CD-R & CD-RW kompatibel
MIDI in/ut

Slutsats
Axis 8 är en robust enkel CD-spelare i snygg design. Man hittar alla nödvändiga funktioner samt lite extra för den kreative DJ:n. Axisk 8 blir helt klart något att tänka på när man skall byta ut sin gamla utrustning eller köpa nytt.

Betyg: 8,5/10
Antal röster: 19