Recension Coast 2 Coast Searching

Coast 2 Coast Searching

Recenserad av Ligaya
2003-10-30
Inledning
När jag var på festen Devotion som ägde rum i Stockholm för några veckor sedan och såg bla. Above & Beyond så hörde jag den här låten ’Searching’ i deras set. Jag blev väldigt förtjust av den direkt, så nu har jag bestämt att pilla ihop en liten recension av denna vinyl. För er som inte vet vad Coast 2 Coast har producerat tidigare kan jag tala om att de har gjort ’Home’, som blev remixad av bla. DJ Tiesto. Förövrigt så finns ’Home’ också med på Tiesto´s klassiska: in search of sunrise 2 som släpptes någongång under året 2000. Jag gör en liten fuling och börjar med b-sidan som innehåller originalet.

B. Original Mix
Vi möts direkt av bongotrummor. Efter ett tag börjar basen i vanligt maner men vad händer sen, basen flippar ur en aning men vad gör det? Kul tycker jag. Melodin är väldigt ösig och väldigt skruvad men samtidigt gudomlig så att man absolut inte kan vara still med sitt huvud. När syntarna lugnat ner sig har vi kommit fram till det lilla breaket där en kvinnoröst med mycket effekter talar om för oss att hon söker, söker efter ljuset tillochmed. Sen börjar den skruvade synten bara att öka, öka och öka ända tills det brakar loss ordentligt, och då menar jag ordentligt! Nu kan inte än ända människa på planeten vara still när dom hör detta, och just denna låt som jag fick höra ”live” på Devotion. När ni sedan kommer att lyssna på denna låt så kommer du att förstå att vi i publiken när Above & Beyond spelade den här på en väldigt hög volym, helt flippade ur och hoppade som om vi vore jagade av Chelsea Headhunters. Above & Beyond bara log.

A. Coast 2 Coast Mix
Det skulle ha varit kul om t ex. Ferry Corsten eller någon annan stor tranceproducent hade fått remixat originalet, men C2C har bestämt sig för att göra detta på egen hand. Låt oss se vad denna mix går för.
Det har nu gått 2 minuter av låten och jag känner inte igen mig så värst mycket från originalet, men visst den annorlunda basen från originalet används även i denna mix, och så kommer kvinnorösten från originalet in i mixen så nu kan man känna sig hemma igen. Här använder C2C sig mer av rösten (sången) i det långa breaket som pågår i ca 1,5 minut. Den skruvade synthen från originalet har dom helt tagit bort för att istället lagt in en mycket mer melodisk, varm och vacker synth så man sakta kommer i gungning. En skön låt att softa till hemma.

Slutsats
På denna vinyl får du ett väldigt ösigt original på b-sidan och ett mer fridfullt stycke trance på a-sidan, därför ger jag den en välförtjänt 8´a. Jag rekomenderar denna vinyl mycket starkt, men för säkerhets skull: provlyssna.

Betyg: 8,2/10
Antal röster: 6