Recension Condor II You can kiss my..

Condor II You can kiss my..

Recenserad av Gäst
2004-08-28
Condor II består av en kille vid namn Stephan Bodzin. Om det namnet inte ringer några klockor så kan jag berätta att han ingick i gruppen Kay-cee, som hade några hits runt sekelskiftet. Iallfall, denna vinyl bjuder på tre låtar: Orginal mixen och två mixar vid namn "light of day mix" och Land of nod mix", som båda två är mixade av Stephan själv. Vi går direkt på A-sidan.

A1 orginal mix

Det drar igång med ett kraftigt och fint build-up, med lite skruvade toner. Efter ett tag hör man att en melodi börjar träda fram. Efter ett tag fläskas huvudmelodin på. Det är en fin men något svag melodi som framförs. Sen kommer ett break med pads och en fin pianomelodi drar igång. Återigen ett litet break och sen igång med huvudmelodin igen. Det är kraftfull låt. Låter nästan lite vasst och skitigt. Som att trampa på en glasbit ungefär. Men på ett positivt sätt. Låten avrundas i samma stil som build-upet.

B2 Light of day mix

Låten börjar med mörka pads och en basslinga. På med trummor och låten är igång. Det utmynnar till ett break där samma pianoslinga träder in. Det avslutas med ett kort break och sen träder mycket kraftigare pianotoner in. Under dom ligger huvudmelodin och kokar på "lightnivå". Här har man koncentrerat sig på pianot, vilket är en riktig fullträff. Allt det vassa och skitiga som orginalmixen hade förenas här med ljuvliga pianotoner. Fortfarande väldigt kraftfullt med ändå mjukt.

B2 Land of nod mix

Hela låten är som ett mellanting mellan dom båda andra mixarna. Inte direkt dåligt men den tillför inget nytt.

Slutsats:

"Light of day" mixen är tungviktarn på denna vinyl. Den väver samman pianot och huvudmelodin på ett utmärkt sätt, och ger denna vinyl höga betyg. Dock har "Land of nod" mixen inget att tillföra överhuvudtaget så det blir det lite minus på.

Betyg: 6,0/10
Antal röster: 5