Recension Dallas Superstars Helium (Singel)

Dallas Superstars Helium (Singel)

2003-06-04
1. Helium (Radio edit) 3.38
2. Helium (Original edit) 7.12
3. Helium (JS16 High Energy Remix) 6.48
4. Helium (Original Dub) 7.15

Dallas Superstars!? Kan det vara hockeylaget i NHL som har slängt ihop en fet dänga? Nej, helt fel! Det här är närmare bestämt något helt annat. Det var längesedan jag hörde något så bra ifrån Finland, som så vitt jag vet saknar bra musiker. Men uppenbarligen har jag fel, jag hoppas i och för sig att detta var en engångsföreteelse. Nej, jag är ingen halvfinne, och jag förstår inte finska, därav gillar jag inte deras sorgsna musik heller.
Eftersom det i princip är exakt samma låt på dom fyra spåren, tänker jag koncentrera mig på den första, nämligen Radio editen. Och här är det fullt ös med en gång, ganska så fartfyllt och varierande sound. Hela tiden hör man vocals som babblar i en ”nu ska vi fan festa”-stil. ”Lift me up” och liknande hörs otaliga gånger. Men inte på ett fjortis sätt, utan det känns äkta och det har stil. När det sen blir dags för refrängen kommer ingen revolutionär låttext direkt. Uppmaningarna om att släcka ljusen vet man sen innan att dom alltid funkar, likadant är det här. Inget överdrivet, utan rakt på sak, det här klaffar verkligen, trots att jag då och då hoppar till och tror att jag lyssnar på Darude. Vill inte lura er till att tro att det här låter som honom, men jag hade vissa känningar då och då. Det här är inte lika poppigt som Darude dock, och det har ett litet hårdare sound. Tycker att låten är väldigt glad och positiv också, sånt brukar göra folk galna på dansgolven när dom är packade. Efter att ha lyssnat en stund blir jag sugen på lite liknande musik, då tar jag fram min senaste NRJ Extravadance skiva. Ungefär så låter det här. Jag tycker det är lite tråkigt dock att man inte kan ta med lite roligare remixar. Spår nummer 3, säger ju säg till och med vara en ”High Energy Remix” men om sanningen ska fram stämmer det inte alls. Originalet låter nästan mer ’High Energy’. Dom övriga spåren finns det inget att nämna om heller. För er som blir lite nyfikna på vad det här kan vara för påhitt, så kan jag rekommendera att köpa singeln. Eftersom det är ganska billigt med en singel, och att man snabbt får veta ganska exakt vilken typ av musik det är som gäller. Men personligen hade jag sparat mina pengar och kanske tagit mig en snabbt titt på albumet istället, håller resten av låtarna samma klass, så kan det kanske vara något att införskaffa. Annars kan jag tänka mig att den här låten hamnar på någon samlingsplatta förr eller senare, så hur som helst, avvakta är nog det bästa att göra. Det var dock roligt att hör något ifrån vårat grannland! Betyget blir 6/10. Ville ha gett den en sjua, men en sjua är väldigt högt, och jag tycker nog i slutändan inte att den är värd mer än så. En sexa är ju faktiskt högt ändå! Men det är bara att bevisa mig fel, genom att lyssna på den istället… over and out.

Betyg: 7,6/10
Antal röster: 7