Recension DJ Pure Green

DJ Pure Green

2003-04-25
DJ Pure – Green

Det första man lägger märke till när man håller ett album i handen; är ju självklart skivomslaget. Det verkar man inte ha tänkt på när man gjorde den här skivan, skivomslaget ser ut som om det var designat under 2 Unlimiteds glansdagar. Sen väntar en grön sliskig blaska med en hel del fjantiga ”här sitter jag och mixar”- och ”jag är snygg, och jag har en massa skivor i den här lådan”-bilder.

Finns visserligen lite intressant fakta att läsa. Eftersom jag inte visste något om den här killen innan, så var det ju bra att det fanns lite historia och diskografi att tillgå. Det enda man undrar efter att man har bläddrat igenom ”the booklet” är varför albumet heter Green? Jag antar att det måste ha något förknippat med marijuana, eller att det kanske är hans favoritfärg.

Men om det är det förstnämnda, så kan man ju bara konstatera, att den här snubben sysslar med helt fel musik! Marijuana har aldrig varit något för ”clubbers”, där är det mer ecstasy som gäller. Marijuana hör mer till Hip-hop och möjligtvis Café del Mar-musik, och liknande. Alltså mer soft och relaxande musik. DJ Pure, sysslar med dunkande techno!

DJ Pure har hållit på länge, 14 år som DJ, alltså har han varit i kontakt med techno-scenen under en lång tid nu. Det gör det hela mer förstående, albumet borde kanske ha släppts för ett par år sedan istället, för ingen av låtarna på den här skivan, låter nyskapande eller på något sett fräscht. Som techno-producent kring 1996 gjorde han sina första låtar tillsammans med Franscesco Tedesco. Sen dess har han inte öst ut skivor direkt, ändå har han lyckats samarbeta med en storhet som Mauro Picotto, och andra mindre kändisar som Phil Green och Cyglas. Slutsats, den här killen är gammal, och att han har hållit på länge. (Kanske för länge? )
Jag vet inte hur techno/rave-scenen ser ut i Schweiz, vilket för övrigt är DJ Pure´s hemland. Men om det är så här toppen låter, undrar man hur resten ter sig.

Snabbt över till låtarna… Tittar man på vilka låtnamnen är gäspar man nästan direkt! Jag undrar verkligen hur länge man satt och funderade ut namnen. För vem har inte hört en techno låt med namnet Alarm, Dancefloor, Good Time, Feel It samt Do It innan? Det hela gör att musiken tappar lite av sin identitet och skivan känns plötsligt väldigt plastig och dåligt proddad.

Skivan börjar med en klassisk Intro-låt, ett spår man helt kunde skippa egentligen, för vem lyssnar på dom? I alla fall inte det här introt. Sen följs nästa låt Green Mango. Och här får jag ännu en deja vu, den här låten låter precis som en avslappningsskiva med delfinsång eller indianer som sjunger om bisonoxar och dylikt, bara att man lagt på lite dunk-a-dunka i bakgrunden. Men, för det kommer alltid ett men, den här låten visar sig sen också vara den bästa, och det mest för att det var den enda låten som lät nyskapande eller hade ett eget sound, alltså en egen identitet. Dom andra låtarna kan likaväl glömmas så fort som möjligt, det är ingen som är speciellt bra, på dom flesta av låtarna har man även lyckats ta med liknande samplingar och dunk hela tiden. Nää, den här skivan hamnar långt när i skivhögen. Ska man köpa den här skivan ska det vara för att man diggar den Schweiziska techno-scenen eller för att man vill ha något halvbra till förfesten.

(Alla låtarna är nämligen ihopmixade av DJ Pure). Skulle gärna vilja säga något positivt om skivan, men kan helt enkelt inte, för det finns inget som är värt att nämna! Kan tänka mig att den här skivan hamnar i någon Nice-Price låda, först då skulle jag rekommendera någon att ta sig en tid på den här skivan.

Tracklist:
1. Intro Green
2. Green Mango