Recension Dr. Lektroluv presents The New Preskriptions of Dr

Dr. Lektroluv presents The New Preskriptions of Dr

2003-04-25
Dr. Lektroluv presents The New Preskriptions of Dr. Lektroluv

Okej, det här är påminner om tysk synth-pop och allt i den genren. Så om du inte gillar den sortens musik, rekommenderar jag dig starkt att sluta läsa med en gång. För det här är ingen Depeche Mode platta, som kan tilltala dom flesta, utan 100% tysk läderbögsmusik, om man får säga så. Skivan är en samlingsplatta compiled och mixad av någon till mig anonym snubbe som kallar sig för Dr. Lektroluv. Hade ganska svårt att lyssna mig in på den här skivan, då det inte är den sortens musik jag lyssnar på i vanliga fall.

Trots att jag offrade ett flertal värdefulla minuter på att lyssna, på ett par låtar några gånger för mycket. Det var inte något fel på ihopmixandet av låtarna, men det vara bara svårt att riktigt sätta sig in i skivan, och bara slappna av. Vet inte riktigt var den här sortens musik hör hemma, antagligen på någon sliskig +35/Mens only-club i Hamburg. Men ändå kanske inte, en del av låtarna är faktiskt värda att lyssna på, t ex låt nummer 8 med Afrika Bambaataa & The Soul Sonic Force samt låt nummer 14, Memory Boy - (There Is No) Electricity.

De flesta låtarna påminner om artister som Miss Kittin and the Hacker, och sånna lite mer alternativa musiker. Gillar man sånt, så gillar man förmodligen också den här plattan, men man får räkna med att en del av låtarna är på tyska, samt dom på engelska sjungs av någon halvfull engelskpratande belgare o s v. Gillar man inte musiken, kan man lyssna på skivan mer för samplingarnas skull, en del ganska intressanta, ovan nämnda låt nummer 14 börjar med något konstigt ljud, låter som en katt som mjauar, men är förmodligen något helt annat. Ganska så experimentella låtar, en del av låtarna kanske lämnar sin genre lite för mycket ibland. De styr efter ett tag in på ett bli techno-låtar, och då faller allt som ett korthus på en gång. Ska man göra techno, så ska man göra det ordentligt, inte med ett slow-beat och med en taskig sångare, utan det ska i så fall vara en snygg, blonderad holländare som sjunger om en kväll ute på stranden. Nää, den här plattan är helt enkelt inte något för den vanliga mainstream killen, som letar efter feta floorfillers och dom bästa beatsen, det är helt enkelt en vanlig sunkig synth-popskiva, som inte riktigt håller hela vägen. Också ett minus för den tråkigt banala Dr. Lektroluv, hans sorts image har man sett många gånger, och tröttnat på för länge sen! Och får också passa på att ge ett plus för en ändå ganska välfylld och bra mixad skiva med många låtar, om man nu gillar musiken vill säga!

Auf wiedersehn!

Tracklist:

1. Crossover – Lucida Obscura