Recension Gerd Modified

Duplex – Late night cycling
Warm – It´s in the music
Gerd – High octane
Catch up – Onkel Joe
Gerd – Suspect orient
Jaam feat. Geroge Kelly – Got to have you

Den här skivan innehåller 3 låtar av Gerd, och 9 remixade versioner på andra låtar av Gerd. Första låtens jazziga breakbeat är slående skönt komponerad, sång och text är också riktigt bra. Det här känns verkligen storstad, och på något sett lyckas jag fantisera om cafélivet i Montmartre i Paris, eller kanske lite spatserande på någon mysig gata i London. Mmm.. smälter i öronen (?), kan till och med tänka mig att sex till den här musiken.. så skönt rullar det på! (nej, mer personlig blir jag inte…!)

Gerd är vida känd för sina remixar och visar verkligen upp sitt enorma CV på den här skivan. Kanske kan man likna det vid ett house/breakbeat/jazz konstverk á la Bo Kaspers Orkester. Även låt nummer två, Shine är otroligt soft och go. De 2 första spåren är klockrena! Nästan lite häpen över hur bra det sedan också fortsätter, man verkar ha hämtat inspiration ifrån både Afrikanska trummgubbar och So Solid Crews allra fetaste beats. För att göra det klart för alla, så är detta dock inget discomaterial, utan något att softa till med en joint i munnen där hemma.. eller kanske som bakgrundsmusik på ett café, bar eller rent av en middag med ett par goda vänner.

Pulserande jazzigt och verkligen fräsch musik, som verkligen är riktiga låtar med egen originalitet och personlighet. Ibland höjs tempot, men endast för att snabbt dras ner igen.. och det är väl det enda man kan klaga på egentligen, att risken efter en jobbig dag lätt somna in till musiken är stor. Svårt att lyssna på skivan rakt igenom just för musikens skull kanske, istället ska man dra på skivan som bakgrundsmusik, och sysselsätta sig med något annat under tiden, så som flickvän eller meditation.

Betyg: 5,8/10
Antal röster: 5