Recension Gork Fishing for snirks

4. The three headed Nodh listens for the Zarg /7.05
5. A visit from a Gobble /6.46
6. Fishing for Snirks part 1 /6.45
7. Fishing for Snirks part 2 /7.34
8. Donkey Honkey Tonk /10.01
9. Into the spiral´s end /12.53

“K’gark Um zeiboor nartit klarr“. Gör jag mig förstådd? Tänkte nästan det. Det där var nämligen mitt Star Trek-imitationstrick. (För er som inte sett det innan) Ungefär så kände jag mig när jag först betraktade den lite lustiga framsidan. Vet inte vad den tecknade figuren ska föreställa men kanske inte helt omöjligt så är det just Gork?

För er som inte sett den, kan jag säga som så att ”saken” ser ut som en korsning mellan en amöba och en elefant med tio snablar. Men hur som helst, blir jag ganska så glatt överraskad och jag tittar vidare i cd-häftet. Här fortsätter man på den illustrativa biten och helt klart är detta en grej som man försöker spinna på. Ungefär som att Kiss målade sig som påskkärringar för att sälja mer skivor. Det här skulle lika gärna kunna vara en barnskiva om man bara ser till utseendet. Men man ska inte luras av fysionomin. För när jag sätter på den första låten så kommer ett melodiskt synthljud igång, och inte Micke å Mojje. Dom första tankarna jag får, är att det här nog är en kopia av Röyksopp (Gork kommer nämligen också ifrån Norge), och det känns som att den känslan håller i sig nästan hela tiden.

Röyksopp har dock lyckats få sitt erkännande som musiker, och deras låtar är mer av ”hits”. Röyksopps musik funkar också i en större utsträckning att dansa till. Gork är nog inte musik som man i första hand ska dansa och släppa loss till, utan det här är skön, harmonisk musik för dina små trumhinnor. Om jag mot all förmodan skulle starta ett café nere på Söder i Stockholm, eller varför inte i Paris. Då är nog detta den typen av musik jag skulle välja att spela.

Gork skulle funka perfekt; inte alltför mesig, inte alltför kraftig, utan någonting där imellan! Känns nästan klockrent. Musiken är allt som jazzig/house/modern och jag tror inte det skulle vara någon som skulle störa sig på den. Men som sagt, ett café skulle jag aldrig starta så jag håller mig till dansgolven. Och där hör inte Gork hemma. Det finns någon enstaka låt på skivan som kommer igång lite, men inte tillräckligt för att finns i mitt skivställ. Albumet är ganska så svårt att sätta sig in i också, man kan inte bara lyssna på en låt. Utan man måste lyssna igenom hela skivan på en gång för att förstå den; och det kan ju vara jobbigt i sig. Det är med andra ord väldigt svårt att ge sig på något sånt här. Men jag tycker faktiskt att man lyckas ganska bra, trots att jag saknade lite vocals i sångerna och att man kanske kunde ha kortat ner vissa. Men för er som vill ha mer experimentell/modern/udda musik så är det här något för er. För mig blir det nog lite väl mycket av det hela, men det var helt klart inte sista gången jag lyssnar på den i alla fall. Så den här skivan klarar sig från en sågning och får betyget 6/10.

Som avslutning vill jag bara säga att låt nummer 2, Mr Zenith, har en Saxonfonslinga som låter väldigt likt den i Karl-Bertil Johnssons jul trudelutt som går på SVT varje julafton. Jag som gillar filmen hoppade nästan till av glädje/fundersamhet när jag hörde låten. En kul grej att veta om inte annat!

Betyg: 8,0/10
Antal röster: 3