Recension Lostheaven Mixed by DJ Jamie

Lostheaven Mixed by DJ Jamie

2003-05-18
Nu ska ni bara vara veta, jag är sjukligt beroende av sol, sprit, topless brudar och fest. Med andra ord sommar. När jag lyssnade på den här skivan satt jag i mitt skönaste linne och jeans ute i den pisskalla svenska vårsolen. Trots detta lyckades jag suga in lite av känslorna som den här skivan försöker leverera. Det handlar verkligen om att glida på playan och ligga i solen och leka med en badboll. Därför blir jag verkligen knäckt när man vet att det fortfarande är ett bra tag tills man kan glida ner till flygplatsen och norpa den där efterlängtade restresan för tusenlappen.

Men ska försöka hålla mig till musiken nu istället för mina sommardrömmar. Dom här låtarna (i princip alla) funkar inte så värst bra på dansgolvet, utan det här är lite mer soft och relaxande.

Man kan nog dra rätt många paralleller med andra artister som ATB och så vidare. Tror dom flesta har hört ATBs musik, så jag hoppas att ni också då förstår vilken typ av elektronisk musik detta är. Ingen hardhouse direkt, utan något att spela när man glider runt med sin Ferrari (för dom som har det) i Tylösand helt enkelt.

Efter jag hade satt i skivan i cd-spelaren tog jag det självklara steget att också spana in baksidan på skivan. Med världens sämsta namnminne som jag har, blir det alltid utmanande att försöka känna igen några av låtarna till namnet. Den enda jag verkligen kände igen var låt nummer 6, Rank1 – Equilibrium. Har hört ett par låtar utav Rank1 innan, gillar ett par riktigt skarpt. Men dom jag har hört, har varit av det lite mer hårdare slaget och inte riktigt så här soft. Liksom deras andra låtar är också den här bra, men den sticker inte ut från mängden direkt. Måste säga att dom flesta utav låtarna klingar i princip likadant. Efter att ha lyssnat igenom skivan var det två låtar som jag tyckte var riktigt bra.

Låt nummer 11, Sun Decade – I´m alone samt låt nummer 9, Capetown – Pitstop. Även Rank1s låt som jag nämnde tidigare hör till dom bättre. Dom övriga låtarna är inte dåliga på något sätt egentligen, bara det att dom inte är särskilt märkvärdiga.

De som jag nämnde nu + låt nummer 13 är de enda som jag tycker verkligen ”bjuder upp till dans” så att säga. Tycker jag inte behöver skriva så mycket om just själva låtarna då vi alla vet hur den här typen av musik ska låta och låter. Kan därför glida in lite till mixandet.

Som DJ lägger man extra märke till mixarna och spanar lite extra efter något oväntat när det är dags för låtbyte. Ska inte säga att något sånt hände på den här skivan, men jag tycker att det var mycket hög kvalité trots detta. Hade jag inte suttit och lyssnat intensivt efter fel och dylikt hade jag nog inte märkt när det byttes låt ens, och det är ju det som är mening med en bra mix.

Det hela blir en härlig, avslappnande, melodisk, sommrig kompott av bra musik. Det här är helt enkelt till för den som vill ha någonting läckert att spela hemma i sommar. Det är ingen musik som jag skulle spela ute på någon klubb, tycker att den är alldeles för mesig osv. Men visst, någon sån här låt skulle man nog kunna klämma in när det är dags för solnedgång eller något motsvarande.

Det jag försöker säga med mina långt utdragna meningar är, att här hittar du inga floorfillers, utan bara lite skön musik. Betyget på det hela blir 6/10. Plus i kanten för en välfylld, välmixad och välproducerad skiva. För övrigt kan också nämnas att Lost Heaven är ett norskt påhitt, dom sänder radio på internet och över det norska FM-bandet. För er som vill veta mer finns länk nedan. Givetvis är DJ Jamie som mixade den här skivan än utav radiokillarna där. Oslo och sommar, visst blir man sugen....

01 Veit - Sky
02 2Players - Signet
03 Mauritius – Somebody told me