Recension Modern Talking Victory

Modern Talking Victory

Recenserad av Dj_Bangoo
2003-02-03
Lite trendenligt gjorde Thomas Anders och Dieter Bohlen comeback 1998 med samlingsskivan ”Back For Good”. Efter det har de bägge herrarna släppt tre album på lika många år med nyskriven musik som inte har gjort en enda människa glad. Nu är det elfte albumet i ordningen här och det låter precis likadant som det alltid har gjort, dock om möjligt ännu sämre än det brukar.

”Victory” är en rakt igenom fullkomligt obegriplig historia som består av femton låtar på väldigt dryga 55 minuter. Här finns några riktiga bottennoteringar i balladspår som ”Don´t Make Me Blue” och ”Blue Eyed Coloured Girl”. De har också oförlåtligt blandat in hårdrocksgitarrer i den hemska ”We Are Children Of The World”. Men egentligen är det orättvist att nämna någon låt framför den andra, för allt är i princip lika uselt och plågsamt att ta sig igenom. ”Victory” är utan tvekan det sämsta albumet jag har hört i år, och det är fyllt till bredden och höjden med den värsta formen av inställsam, fullkomligt intelligensbefriad och totalt könlös tysk smöreurodisco man kan tänka sig. Inte ens den mest euroälskande E-Type kan försvara den här smörjan.

Att ”Victory” inte har letat sig in bland de sextio mest säljande albumen i Sverige ser jag som en framgång för det som jag vill benämna musik. För ”Victory” räknas inte som musik i mina öron. Vi får hoppas att ”Victory” är Modern Talkings absolut sista album, för om de inte har gjort parodi på sig själva tidigare så har de definitivt gjort det den här gången. Det är inte helt omöjligt att Thomas Anders och Dieter Bohlen kan ha en framtida karriär på gång inom en bransch som de egentligen hör hemma i - tandkrämsbranschen. Parets kritvita tandrader har allt som krävs för framgång inom det området. Allt till skillnad mot deras musikaliska kvaliteér.

Sorgligt är i vilket fall bara förnamnet...

Slutsats:

Modern Talking var bättre förr men skivan går att spela om man gillar den gamle gruppen som funnits ett tag.