Recension Sudd. Spring Collection 04

Sudd. Spring Collection 04

Recenserad av Peter Andersson
2004-07-29
Skivbolaget sudd har så här långt släppt ifrån sig en handfull titlar som i de flesta fall tillhör den elektroniska delen av musikvärlden.

Den nya "Spring Collection 04" är ännu en medlem i det sällskapet. Sudd säger sig vilja bredda både synen på och utbudet av elektronika i Sverige och tanken bakom samlingen är att ge mer eller mindre etablerade svenska elektronikamusiker möjlighet att nå ut med sin musik. Skivan tar avstamp i den mjuka, datoriserade duetten "Room of Love" av Pimpin' Redbull, som med sitt försiktigt taktfasta beat och sin blå trumpet, bjuder in oss i ett landskap av drömska och svävande stämningar. Låt nummer två Ohreos "Jazz It Up" har en monoton men funkig ståbasslinga som ledmotiv. Kenny Blacks bossainspirerade "Fruta Mulher", komplett med portugisisk sång av Elisa, är ytterligare en behaglig deep house-bekantskap. Nu finns det förstås annat än deep house på denna lite spretiga samling. Fujasakis vemodssväng i ”Uninvited guests in the bathtub”. Krocken mellan den förvrängda vokalslingan och rappen, när Pimpin' Redbull och Caustic gör gemensam sak i "The Way You Move", tillhör favoriterna. Weightlifters skruvade elektro i ”Rurhgebeats”. Ytterligare ett annat är nims bidrag "Lumb" med en loopad gitarrslinga, klippåklistraknaster och en lite lätt jazzstökig grund. Det är kanske inte den mest utmanande och spännande samling man kan införskaffa sig, men den är bra och kompetent här finns gott om elektroniska bekantskaper jag gärna lär känna närmare. Hoppas att höstens samling är lika bra!

Betyg: 9,2/10
Antal röster: 6