Recension Tranceescape 7 Mixed by DJ Simple

Tranceescape 7 Mixed by DJ Simple

2003-05-18
Det här är den sjunde skivan i raden av dom Schweiziskt producerade Tranceescape skivorna. Och har man lyckats trycka ut så många skivor gång på gång, så måste det ju bara finns folk som köper dom, alltså måste det här vara en bra om inte grym skiva, och laguppställningen ser minst sagt intressant ut.

Det första jag lägge märke till när jag kollar på låtlistan är givetvis spår nummer 5, Energy 52 – Café Del Mar (Marco V Remix). Den här låten påstås ju utav åtskilliga vara en av dom bästa inom elektronisk musik, en riktig Ibiza-klassiker!

Men jag lägger också märke till låt nummer fyra; DJ Pure – Dancefloor (Alternative Club Mix). Jag har tidigare skrivit en recension om hans album Green. Den gjorde mig inte direkt överlycklig om jag säger så. Därför känner man sig lite misstänksam och håller nästan tummarna på att alla låtarna håller Energy 52 standard. Med tanke på att jag faktiskt både har tyska MTV 1 och 2 så känner jag mig lite som en expert, när det gäller musik från det här området. Tro mig, tittar man på dom här musikkanalerna så utsätts man ständigt för den här typen av musik, germaner tycks verkligen vara proffs när det gäller sånt här.

Dom pumpar i allra högsta grad ut den här musiken, och alla dom här remixarna på 80-tals låtar börjar faktiskt gå mig på nerverna nu. Så jag är lite härdad, och jag hoppas det hjälper mig bedöma skivan som den bordes. Jag vet inte var den här skivan ligger på dom Tyska, Österrikiska och Schweiziska topplistorna, man jag kan verkligen tänka mig att den toppar dom flesta, även fast jag inte känner igen så många av artisterna.

Många vet säkert hur den här typiska tyska trancen låter, den är soft, en smutta ”dreamtrance”, popig, och den funkar att spelas på radio. Och det är precis så även den här skivan låter. Själv så föredrar jag det motsatta, som jag brukar säga; ”3 AM Trance” är enligt mig den bästa. Den är hård, skoningslös och fan så mycket coolare!

Dom första fyra låtarna är klart godkända, men inte så mycket mer. Tycker att DJ Pures låt faktiskt funkade rätt så bra i samanhanget trots allt. Sen följer spår nummer 5, Café Del Mar remixen som jag nämnde ovan. Och vad ska man säga om den här, innan skrev jag att orginalet kanske är något av det bästa som gjorts. Därför förstår jag inte riktigt varför man ska göra en i stort sett likadan remix av låten. Får jag välja vilken jag skulle vara tvungen att spela ute på dansgolvet vore orginalet givet.

Tror visserligen inte publiken skulle höra någon skillnad, men för sin egens skull spelar det större roll. Givetvis så är det här den bästa låten på plattan i mitt tycke, men inte så konstigt heller kanske. Efter den här låten följer två spår till, som också dom är godkända men inte mer. Därefter kommer låt nummer 8, Marco V – The Mutalisk. Och först nu, hör jag lite av det där lilla hårda, det lilla extra som jag ständigt lyssnar efter. I låten kan man höra något som kan liknas vid sköna djungeltrummor, av det hårdare slaget! Ganska normal trance låt i övrigt, låten byggs upp i början och i mitten kan man höra ett klassiskt synthsolo som ska få publiken att bli galna innan låten kör vidare. Den här låten funkar ganska bra, och jag gillar den skarpt, i jämförelse med dom andra vill säga.

Sen står det stilla tills låt nummer 10 sätter igång, där hör man en sexig kvinnlig röst säga: ”I like that beat”, samtidigt som basslingan maler på. Den här låten har verkligen gjort mig sömnlös, den låter precis som en annan trancelåt jag hört innan, men kan inte erinra mig själv vilken. Kanske därför jag fastnade lite extra mycket vid den här. Men låten är lite för ”soft” för att tilltala mig tillräckligt, och jag ser den kvinnliga rösten mest som ett skönt avbräck från allt dunkande.

Efter 10 kommer 11, och där hittar vi CRW feat. Veronika – Like a cat. Förstår inte titeln till låten omedelbart, satt länge och funderade på om det var synthljudet i bakgrunden som skulle låta som en katt, eller om det var tjejen som sjöng som lät som en katt. Hur som helst, så är den här låten en av de bästa på plattan, förmodligen på en andra plats efter Energy 52.

Tyvärr så hinner man inte lyssna så mycket på själva låten, för av dom 3:50 minuter som låten består av, används 2 minuter till att mixa in och mixa ut varje låt. Mixarna är övrigt inte märkvärdiga ett dugg, min mormor hade nog kunnat mixa ihop dom här låtarna med en veckas träning eller två. Men det är ju inte mixandet i sig man lyssnar på utan själva musiken, och trots att jag inte fick höra så mycket av låt nummer elva så följer en minst lika bra låt efter.

Spår nummer 12, Analog System – Stupid. Cool tjejröst som säger något i stil med ”Rocking the stupid dope mix”. På det kan man höra ett ganska tungt basdunk och nu börjar den här skivan äntligen övertyga mig på riktigt. Vill inte säga det egentligen, men även den här låten är rätt så bra den också! Men tyvärr mixas den bort och in kommer nästa tysk.

Sen följer ännu ett par halvbra låtar, nästa bra låt man hör är spår nummer sjutton. Base – Ready, den här gången är det dock inga bra vocals som lyfter upp det hela, utan en grymt bra synthslinga som påminner om något jag hört innan, men inte kan peka ut riktigt. Den här tror jag skulle funka riktigt bra ute på dom svenska dansgolven. Inte alltför soft, inte alltför hård, utan något som kan tilltala dom flesta, till och med mig. Efter den här grymt sköna låten kommer 3 halvbra låtar igen, dom här en aning mer softare än övriga, mest för att få ner tempot en aning skulle jag tro. Själv hade jag föredragit om man hade gjort tvärtom, bara ökat och ökat på tempot tills det inte gått mer. Och på så sätt få en värdig avslutning.

För att nu knyta ihop det jag skrivet på ett bra sätt, kan man säga som så: För er som gillar den typen av elektronisk musik som kommer från dom här länderna (Tyskland, Schweiz, Österrike osv.), så har ni här en helt okej skiva som har ett par riktiga höjdare och rätt så många halvbra låtar. Det är nog ingen låt som är riktigt dålig, utan dom flesta flyter på bra. Skivan är välfylld (20 låtar!), och allt är ihopmixat av DJ Simple, även fast jag inte tyckte mixandet var överdrivet häftigt, så är det hur som helst roligare att lyssna på när det är färdigmixat. Tror inte att det är många låtar som klassas som floorfillers i Sverige, men det är alltid roligt när man kan krydda med sånt som människor aldrig har hört innan.

På så sätt är det här en bra skiva, men gillar man inte den här musiken, och den här typen av trance så kan man nog spara sina pengar istället. Råder er då istället att vänta på någon NRJ Extravadance skiva eller liknande istället. Betyget blir ändå ganska högt, en sjua av tio möjliga.

Nedan följer den fullständiga listan av låtarna.

01 Shockwave – Missing the beat
02 Hardliner – Obsession (X 900 Remix)